ADHD אצל מבוגרים
אם אתם סובלים.ות מהפרעת קשב וריכוז (ADHD),
המאמר הזה מיועד לכם
הפרעות קשב וריכוז יכולות להוביל לקשיים בהרבה תחומים בחיים ובהם עבודה, לימודים, מערכות יחסים ועוד.
הן גורמות לרבים מאיתנו, נשים וגברים מבוגרים, לאנחת הקלה מסוימת:
כילדים ובני נוער נאלצו מאות אלפי ישראלים להתמודד עם סטיגמות בגלל חריגות מהנורמה.
כיום היו מאובחנים כנראה כבעלי הפרעת קשב וריכוז, תוך שהם זוכים להכרה, להקלות במבחנים ועבודות, לטיפול פסיכולוגי ותרופתי יעיל ובעיקר בבהירות רבה יותר לגבי מצבם.
איך מרגיש אדם בוגר עם ADHD?
הפרעת קשב נשמעת בשנים האחרונות טריוויאלית למדי (״זה ה-ADHD שלי...״). אבל לא כל אחד סובל באמת מ-ADHD ועבור המתמודדים מדובר במסכת של אתגרים ברמה היומיומית:
עבור אדם עם ADHD, גם משימות פשוטות כמו קניית מצרכים בסופר או תשלום חשבון חשמל באינטרנט גורמת לעתים לתחושת הצפה.
כל אחד יכול לחוות תנודות במצב הרוח, איבוד פוקוס או קושי להישאר מאורגן, אך אדם עם ADHD עלול להתמודד עם כך יומיום.
הפרעות קשב וריכוז לרוב מאובחנות בגילאי הגן ובית הספר, ומאופיינות בקשיי קשב וריכוז, מוסחות ואימפולסיביות, ובחלק מהמקרים מלוות גם בהיפראקטיביות וחוסר שקט גופני.
אצל ילדים ההפרעה פוגעת בתפקוד הלימודי או החברתי ויוצרת קושי הן בבית והן במסגרת החינוכית.
עד לאחרונה רווחה ההסכמה כי 60% ממי שאובחנו בילדותם יסבלו מקשיי קשב וריכוז אף כמבוגרים.
אולם מחקר שפורסם באוגוסט 2021 מלמד כי עד 90% מהילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז עשויים להמשיך לחוות סימפטומים של ההפרעה גם בבגרות הצעירה, למרות שלרבים יש תקופות של הפוגה בדרך.
למעשה, רק ב-1987 הוסכם בין חוקרים, פסיכיאטרים ונוירולוגים שהפרעת קשב וריכוז נמשכת גם אל תוך הבגרות.
אם הפרעות קשב זכו להכרה מאוחרת, הרי שאבחון ADHD אצל מבוגרים קיבל התייחסות מקצועית אפילו מאוחר יותר.
מלבד זאת, כיום הרווחת האמונה כי המאפיינים של הפרעות אלו אינם ״נעלמים״ בבגרות, אלא ממשיכים ללוות את האדם כפי שמאפיינים אחרים שקיימים בו מילדות נותרים בו בבגרותו.
לפי גישה זו הסימפטומים לא נעלמים עם ההתבגרות, ומחייבים את המתמודד/ות להתנהל איתם באופן שלא יפגע בתפקודו, ואף לתעל את הסימפטומים לטובתו.
כך למשל, מי שמאופיין בפיזור קשב ויבחר תחום עיסוק בו עליו להתמקד כל העת בנושא אחד בלבד, צפוי לסבול. אם אותו אדם יבחר מקצוע בו עליו להתמקד במספר דברים בו זמנית, פיזור הקשב יהפוך ליתרון (לדוגמה, מבוגרים עם הפרעות קשב נוטים לעסוק בפוליטיקה יותר מהממוצע).
ADHD אצל מבוגרים - נתונים וסטטיסטיקה
מבחינה אפידמיולוגית, המחקר הנרחב ביותר בוצע ע״י ארגון הבריאות העולמי (WHO).
החוקרים סקרו יותר מ -11,000 מבוגרים, בגילים 18-44 ב-10 מדינות, באמריקה, אירופה והמזרח התיכון.
על בסיס הנתונים הם העריכו את שיעור ADHD למבוגרים באוכלוסיה בכ -3.5% בממוצע בטווח שנע בין 1.2-7.3%, עם שכיחות נמוכה יותר במדינות עם הכנסה נמוכה (1.9%) בהשוואה למדינות בעלות הכנסה גבוהה (4.2%).
מופעים קליניים בעבודה, בלימודים וביחסים
הפרעת קשב וריכוז למעשה מופיעה תמיד בילדות.
במידה ומופיעים סימנים של קשיי קשב וריכוז אצל מבוגר שלא חווה אותם בעבר, הרקע לכך עשוי להיות רגשי, פיזיולוגי או אחר. ההפרעה עשויה להקשות על האדם במספר תחומים, ובניהם יחסים בין אישיים, לימודים ועבודה.
קשיים בעבודה
מבוגרים הסובלים מההפרעה עלולים להשתעמם מהר יותר מאחרים, שכן בכדי לשמור על ריכוז הם זקוקים לרמת עניין גבוהה מאחרים.
מסיבה זו הם יתקשו במטלות רוטיניות המורכבות משלבים רבים ויבצעו בהם טעויות רבות יותר מאחרים.
לדוגמא, שימוש במתכון אפיה בעל מספר שלבים וביצועו באופן מדוייק מבלי לפסוח על אף שלב, עשוי להיות משימה מתישה ביותר עבור אדם הסובל מקשיי קשב וריכוז.
מנגד, שימוש במצרכים שונים בכדי להכין מנה ע״פ דעתו ובאופן חופשי יכולה להיות משימה מהנה עבור אותו אדם.
מלבד זאת, אנשים הסובלים מקשיי קשב וריכוז יראו קשיים בהתארגנות שעשויים להתבטא באיחורים או בשכחנות. הקושי בהתארגנות עשוי להביא לאיטיות רבה בהתנהלות, או לחילופין להתנהלות מהירה, אך בלתי יסודית. במקומות עבודה השכחנות והקושי בהתמקדות בפרטים עשוי להתפרש כחוסר אכפתיות או כמוטיבציה נמוכה, שלא בצדק. היכולת לנהל לוחות זמנים, לארגן מידע ולרדת לדקויות של משימה דורשת מאדם הסובל מהפרעות קשב וריכוז מאמץ משמעותי, ומכאן גם שהוא יתעייף מהר יותר מאחרים, ויזדקק להפסקות מרובות יותר.
קשיים לימודיים
מבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז חווים קשיים לימודיים לאורך כל חייהם, בלי קשר ביכולת האינטלקטואלית.
הקשיים הלימודיים של מבוגרים עם ADHD מתבטאים במגוון דרכים:
-
הערכה עצמית נמוכה: מבוגרים עם ADHD נוטים להעריך את עצמם בצורה נמוכה יותר בהשוואה לנורמה, מה שעלול לפגוע ביכולת להצליח בלימודים. הערך העצמי הפגוע קשור בקשיים שחוו לאורך חייהם, כמו תסכול בלימודים, הישגים נמוכים בבית הספר וחוויות שליליות במערכת החינוך. הערכה עצמית נמוכה
-
קשיים ביכולת להתרכז: מבוגרים עם ADHD מתקשים להתרכז לאורך זמן. הדבר מקשה עליהם ללמוד חומר חדש, להשלים מטלות ולעקוב אחר הרצאות.
-
קשיים ביכולת להפיק תוצרים איכותיים: מבוגרים עם ADHD עלולים להפיק תוצרים איכותיים פחות בהשוואה למבוגרים אחרים. הדבר נובע מקשיים ביכולת להתרכז, ביכולת לשמור על סדר ותכנון וביכולת לפעול ביסודיות.
התאמות לסטודנטים עם ADHD
כיום ישנם מרכזי ייעוץ ואבחון באוניברסיטאות והמכללות המעניקים התאמות לימודיות לסטודנטים עם ADHD.
התאמות לימודיות ומיומנויות למידה מתאימות יכולות לעזור לסטודנטים עם ADHD להתגבר על הקשיים הלימודיים ולגשר על הפער:
-
הארכת מועדים להגשת תרגילים ועבודות.
-
מתן אפשרות ללמוד במקום שקט שמאפשר מינימום גרויים הפוגעים בריכוז.
-
סיוע בקריאה, כתיבה או למידה עצמאית.
המלצות לסטודנטים
-
היעזרו במרכזי ייעוץ ואבחון באוניברסיטאות והמכללות כדי לקבל התאמות לימודיות וסיוע אחר.
-
פתחו אסטרטגיות למידה.
-
אל תשבו ללמוד כשאתם עייפים או לחוצים: עייפות ומתח יכולים להקשות על היכולת להתרכז.
יחסים בין אישיים
האימפולסיביות והקושי בהשהיית תגובה המאפיינת את הסובלים מהפרעות קשב וריכוז (ובמיוחד את אלו המאופיינים במרכיב היפראקטיבי) עלולה לגרום לקשיים ביחסיהם הבין אישיים. כמו כן הקושי בזכירת פרטים והנטיה לאחר עלולה ליצור רושם של חוסר אכפתיות וזלזול שסביבתם תתקשה לשאת.
הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מאופיינים בסף תסכול נמוך ועשויים להימלט ממצבים קשים או להתפרץ, ובכך להחריף עימותים שהיה ניתן לפותרם.
למשל, מחקר מצא כי בהשוואה לנהגים אחרים, מבוגרים עם ADHD מועדים יותר לזעם כבישים.
נדידת הקשב, והקושי בריכוז לאורך זמן ניכרת גם היא לסביבה, והאחר עשוי לפרש התנהגות זו כחוסר עניין ושעמום. כך לדוגמא באתגר, שמורכב גם ככה, בבניית זוגיות עם ADHD: צליחת דייט בן למעלה משעה המתרחש בישיבה בבית קפה עשויה להיות משימה מתישה ביותר עבור מי שסובל מהפרעות קשב. בן או בת הזוג למפגש עשויים לפרש את התזזיתיות או את הקושי לעקוב אחר השיחה כחוסר כבוד או חוסר עניין ולהיפגע.
ובתוך מערכת יחסים זוגית:
מחקר חדש מעלה כי תסמיני ADHD אצל מבוגרים עלולים להוביל להיפרסקסואליות (המכונה כיום הפרעת התנהגות מינית כפייתית ב- ICD-11) בקרב גברים ונשים כאחד, וגם לשימוש פורנוגרפי מופרז בקרב גברים.
סימנים עדינים של ADHD אצל מבוגרים:
-
תחושת זמן מעוותת ("עיוורון זמן").
-
תפקודים ניהוליים לקויים (כמו קושי בארגון, תעדוף וניהול משימות).
-
מיקוד-יתר בפעילויות מסוימות.
-
החלפת מקומות עבודה בתדירות גבוהה.
-
תחושת אי-שקט וצורך להישאר פעיל.
-
רגישות גבוהה לדחייה (דיספוריה של רגישות לדחייה).
-
קושי בשמירה על חברויות ומערכות יחסים רומנטיות.
-
מיומנויות תכנון כלכלי לקויות והוצאת כספים אימפולסיבית.
איך נערך אבחון ADHD אצל מבוגרים?
אבחון ADHD אצל מבוגרים מורכב יותר מאשר אצל ילדים, מכיוון שיכול להיות קשה לזהות את הסימפטומים בתוך מסגרת חיים מורכבת יותר.
האבחון מתחיל בדרך כלל בראיון קליני עם פסיכיאטר או נוירולוג.
במהלך הראיון, המטפל יכיר את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, כמו גם את ההיסטוריה המשפחתית, החינוכית והתעסוקתית.
המטפל יבחן גם את הסימפטומים של המטופל:
קשיי קשב
-
קושי לשמור על קשב כדי למלא משימה.
-
קושי להקשיב להוראות ולדיאלוג.
-
קושי להשלים משימות.
-
קושי להתמיד בפעילות אחת.
-
קושי בארגון.
-
קושי באיבוד חפצים.
היפראקטיביות ואימפולסיביות
-
חוסר שקט וחוסר יכולת להישאר רגוע.
-
תנועתיות יתר.
-
הרבה מלל.
-
קושי להמתין.
-
התנהגות אימפולסיבית.
-
קושי לעקוב אחר הוראות.
המטפל עשוי גם לבקש מהמטופל למלא שאלונים או שאלונים לדיווח עצמי כדי לקבל מידע נוסף על הסימפטומים שלו.
קריטריונים לאבחון
על מנת לאבחן ADHD אצל מבוגר, המטופל חייב לעמוד בקריטריונים הבאים:
-
שישה או יותר סימפטומים של קשיי קשב, היפראקטיביות או אימפולסיביות, שהופיעו לפני גיל 12.
-
הסימפטומים מופיעים בשני תחומים או יותר, כגון בעבודה, בבית הספר או ביחסים.
-
הסימפטומים מפריעים לתפקוד היומיומי של המטופל.
סיווג ADHD ב-DSM-5-TR
הפרעת קשב וריכוז מסווגת לשלושה תתי-סוגים:
-
ADHD-I (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Predominantly Inattentive Type): תת-סוג זה מאופיין בעיקר בקשיי קשב.
-
ADHD-HI (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Predominantly Hyperactive-Impulsive Type): תת-סוג זה מאופיין בעיקר בהיפראקטיביות ואימפולסיביות.
-
ADHD-C (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Combined Type): תת-סוג זה מאופיין בקשיי קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות.
מהדורה האחרונה של DSM מדגישה את נושא התחלואה הכפולה:
כעת ניתן לאבחן בנפרד הפרעות על הספקטרום האוטיסטי והפרעות קשב והיפראקטיביות.
שאלונים לדיווח עצמי
למתעניינים/ות, ניתן למלא שאלון עצמי ל- ADHD אצל מבוגרים. מתוך אתר ויקי-רפואה.
הטיפולים היעילים ביותר עבור ADHD אצל מבוגרים
הטיפול ב-ADHD אצל מבוגרים כולל בדרך כלל שילוב של תרופות וטיפול התנהגותי.
תרופות
תרופות ל-ADHD, כגון סטימולנטים, מסייעות לשפר את הקשב, את הריכוז ואת הפונקציות הניהוליות של המטופל.
התרופות היעילות ביותר לטיפול ב-ADHD אצל מבוגרים הן:
-
סטימולנטים, כגון ריטלין, קונצרטה, ויואנס, סטרטרה ו-Focalin.
-
תרופות לא סטימולנטיות, כגון אטומיק (סטרטרה).
טיפול התנהגותי
טיפול התנהגותי מתמקד בשיפור היכולות של המטופל להתמודד עם הסימפטומים של ADHD, כגון:
-
ניהול זמן.
-
ארגון.
-
פתרון בעיות.
-
התמודדות עם אימפולסיביות.
הטיפול ההתנהגותי יכול להיערך באופן פרטני או קבוצתי.
טיפולים אלטרנטיביים ומשלימים
בנוסף לטיפולים הסטנדרטיים, ישנם גם טיפולים אלטרנטיביים ומשלימים שעשויים להיות יעילים לחלק מהאנשים עם ADHD.
טיפולים אלו כוללים:
-
תזונה מאוזנת.
-
פעילות גופנית.
-
תרפיה בטבע.
-
מיינדפולנס ויוגה.
-
נוירופידבק.
-
אימון (קואוצ'ינג) ספציפי למבוגרים עם הפרעות קשב.
חשוב לפנות לאיש מקצוע מוסמך כדי לקבל אבחון וטיפול מתאימים.
איך בוחרים טיפול להפרעת קשב אצל מבוגרים?
טיפולים בהפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים משלבים לרוב בין מספר גישות משלימות להפחתת הסימפטומים, כאשר לכל מטופל יש לתפור את השילוב המתאים לו ביותר.
מציאת ההתאמה המדויקת דורשת התייעצות, תכנון, ארגון והתמדה.
לכן, כבר בתחילת הדרך יש להוועץ במומחה.
השוואה בין CBT לטיפול תרופתי ב-ADHD במבוגרים
מחקרים רבים מלמדים על היעילות הגבוהה של תרופות ממריצות ולא-ממריצות כטיפול ב-ADHD בקרב מבוגרים.
עוד הראו מחקרים ש-CBT יכול להועיל למטופל, גם אם כאשר הוא נעזר בתרופות וגם כשהוא לא.
עדיין לא נערכה השוואת יעילות בין CBT לתרופות, אבל הניסיון הקליני מראה שיש להם השפעות שונות:
בעוד שטיפול תרופתי עוזר למטופל לשלוט בתסמיני הליבה של ההפרעה, כמו הסחת דעת, טווח קשב קצר ואימפולסיביות, CBT יעיל יותר ללמידת מיומנויות וחיזוק הרגלים הדרושים לניהול עצמי ועשוי גם לשפר ויסות רגשי ובינאישי.
מוזמנים לחשוב יחד איתנו ולקבל הכוונה והמלצה על פסיכולוג/ית קליני/ת קרוב לבית, שמתמחה בטיפול בהפרעות קשב וריכוז אצל גברים ונשים מעל גיל 18, במכון טמיר, בארגונים ציבוריים בכל הארץ או עם פסיכולוגים מומלצים פרטיים שאנחנו מכירים.
ADHD עמיד לטיפול
לא תמיד מצליחים אנשי מקצוע להפחית את התסמינים של הפרעת קשב וריכוז במהלך טיפול תרופתי ופסיכותרפי במבוגרים עם קשיי קשב וריכוז.
התופעה של היעדר שיפור בניסיונות הטיפול הראשונים מוכר בספרות המקצועית ומכונה ADHD עמיד לטיפול.
סיבות ל-ADHD עמיד לטיפול
חוקרים ופסיכולוגים עושים מאמצים רבים כדי להתחקות אחר הסיבות האפשריות לתופעת העמידות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז.
למה?
קודם כל כדי לעזור למתמודדים שמשקיעים הרבה כדי לטפל בעצמם, ולמרות זאת ה-ADHD לא נותן להם מנוח.
מעבר לכך, הטיפולים התרופתיים נבחנו היטב במחקרים פסיכופרמקולוגיים מבוקרים והטיפולים הפסיכולוגיים תוקפו שוב ושוב במחקרי הערכת יעילות המקובלים בשיטות פסיכותרפיה מבוססות ראיות.
זיהוי הכשלים ישפר רכיבים בתוך הטיפולים ואולי יביא לשינויים מעמיקים יותר.
מהן הסיבות האפשריות לעמידות של ADHD עקשני במיוחד?
-
אבחון שגוי - מדובר בטעות אבחונית של ADHD במקום ליקויי למידה או קשיי שמיעה.
-
היענות נמוכה לטיפול התרופתי או לטיפול השיחתי ושימוש לא יעיל במשאבי תמיכה אחרים.
-
תפיסות מוטעות של המטופל לגבי התהליך הטיפולי וההפרעה.
-
סימפטומים עקשניים במיוחד נמשכים למרות טיפול מותאם ומדויק.
הפרעה בתפקודים ניהוליים ב-ADHD של מבוגרים
תפקודים ניהוליים מתייחסים לשורה של מיומנויות שמאפשרות לנו להשלים מטלות ומשימות יומיומיות ביניהם - קשב, היכולת להבין נקודות מבט שונות, ויסות רגשות, יכולת לארגן, יכולת לתכנן, יכולת לתעדף ולנהל זמן, מיומנויות של פיתרון בעיות, מולטי -טסקינג, עיבוד מידע וזיכרון לפרטים, יכולת ליזום ולהתחיל משימה ולהישאר ממוקד בה, וכן יכולת לנטר את העשייה וההתקדמות.
פגיעה באלו יכולה להביא לפגיעה בשליטה בהתנהגות במצבים חברתיים וכן פגיעה באיכות החיים, בהערכה עצמית וביחסים בינאישיים.
נכון להיום, ה-DSM 5 לא מתייחס ללקות בתפקודים אלו כהפרעה מנטלית בפני עצמה, אלא כסימפטום נוסף כחלק מהפרעות אחרות כמו אלצהיימר, דמנציה, חרדה, אוטיזם, תסמונת טורט, סכיזופרניה, הפרעת קשב וריכוז, פגיעות ראש טראומטיות.
יחד עם זאת ישנן סיבות נוספות לפגיעה, ולו זמנית, בתפקודים ניהוליים כגון – שעמום, שימוש באלכוהול וסמים, לחץ ,כאב חמור והימצאות בסביבה מסיחת דעת.
אבחון נכון של גורם הפגיעה בתפקודים הניהוליים ופנייה לטיפולים מתאימים בהתאם לו עשוי להביא להקלה בתסמינים אלו.
טיפולים אלו כוללים ריפוי בעיסוק, טיפול בתרופות נוגדות דיכאון, טיפול בתרופות לטיפול בהפרעות קשב וכן טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT).
ADHD מעל גיל 40
קיים מעט מאוד מחקר על ADHD אצל מבוגרים מעל גיל 40.
ההפרעה כרונית ומולדת, ומתפתחת עם האדם לאורך השנים.
ידוע כי היא מתחילה בגיל הילדות, והמשמעות היא שמי שאובחן בגיל מאוחר יותר, לא פיתח ADHD בגיל זה אלא מתמודד עם קשיי קשב וריכוז, שלא אובחנו, כבר מהילדות או ההתבגרות המוקדמת.
עד העשור האחרון נהגו נוירולוגים להימנע מאבחון ADHD כאשר פנו אליהם מטופלים מעל גיל 50 עם תלונות על קשיים קוגנטיביים (כמו בעיות זיכרון או קשב), אך בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בסוגיה.
אבחנה מבדלת
מכיוון ש-ADHD נחשבת להפרעה אפשרית למדי לטיפול, אחת הדרכים היעילות ביותר לבצע אבחנה מבדלת בין ADHD לבין הפרעות נוירולוגיות המאפיינות את בני הגיל המבוגר, היא בחינת יעילות משולבת של טיפול תרופתי לצד CBT.
מעניין, במחקר הולנדי שבדק את ההשפעה של טיפול תרופתי בריטלין בקרב בני 60 ומעלה, העלו התוצאות כי כעבור שנה למעלה מ-70% מהנבדקים דיווחו על הטבה ושליטה ניכרת בפונקציות קוגניטיביות עליהן התלוננו בתחילת המחקר.
זכרו - אף פעם לא מאוחר מדי!
יש המון מבוגרים שטופלו, ומטופלים כיום, במכון טמיר אשר מעולם לא אובחנו קודם לכן כסובלים מ ADHD.
מיקוד יתר ב-ADHD
הביטוי הפרעת קשב יכול להישמע כאילו מישהו עם ADHD לא יכול להתרכז או להיות קשוב לכלום.
אבל זה לא נכון, כי ADHD היא בעצם בעיה של ויסות קשב ולא חוסר קשב.
מבוגרים עם ADHD, ביצוע של מטלות הדורשות תפקודים ניהוליים בסיסיים הופך קל ומונוטוני יותר בהשוואה לילדים, ולכן יש חשיבות רבה יותר לתפקודי קשב מתמשך ובקרת קשב (מאשר להכוונת קשב וקשב סלקטיבי).
למבוגרים עם ADHD קשה מאוד להתרכז במטלות שגרתיות ומשעממות אבל הם יכולים להתרכז מעולה בפעילויות שמעניינות אותם.
אחד הקשיים המרכזיים של מבוגרים עם הפרעות קשב הוא להישאר קשובים ומרוכזים במהלך הרצאות ממושכות כמו גם במהלך קריאת טקסטים ארוכים (אצל קורא מיומן, קשב מתמשך ממלא תפקיד משמעותי בקריאה: ככל שקיימת יכולת טובה יותר לשמור על מיקוד קשב לאורך זמן כך הקריאה יעילה יותר). כתוצאה מקושי זה לומדים רבים חווים 'נדידת מחשבות' בזמן ההקשבה להרצאות ובמהלך קריאה.
מהו מיקוד יתר (Hyper Focusing)?
Jenara Nerenberg כותבת על מיקוד יתר, נקודה מרתקת שקצת הוזנחה במחקרים על ההפרעה:
חוקרים נורבגים בדקו את המאפיינים של מכורים לעבודה (״וורקוהוליקים״) ומצאה כי המכורים לעבודה סובלים מרמות גבוהות של דיכאון, הפרעות חרדה, הפרעה כפייתית-טורדנית (OCD) והפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) יחד עם חרדות.
הם גילו כי מבוגרים עם הפרעות קשב נוטים דווקא להתמקד לאורך זמן במשימה, מעין עבודה בשטף, עד שהם "שוקעים" בה באופן מוגזם. תופעה זו נקראת מיקוד יתר, או Hyperfocus.
למעשה, ההגדרה של הפרעות קשב וריכוז היא חלוקה לא נכונה של הקשב, ולאו דווקא חוסר קשב. מבוגרים עם הפרעת קשב נוטים להתנדנד בין רמת קשב נמוכה לבין רמת קשב גבוהה, ואפילו גבוהה מאד, עד למצב בו שום פרט מידע אחר אינו מוצא דרכו לתודעתם.
השלכות של ADHD בילדות על ADHD אצל מבוגרים
אבחנה להפרעת קשב, היפראקטיביות, וריכוז (ADHD) מתקבלת לרוב, כאמור, בגילאי בית-הספר היסודי, כאשר המפגש עם הדרישות האקדמיות מציבות אתגר ללוקים בהפרעה (Kieling, 2010).
הופעת התסמינים פוחתת לרוב עם העליה בגיל. עם זאת, בקרב רבים מהמאובחנים עם ADHD בילדות, נמשכת השפעתם השלילית של התסמינים אל תוך תקופת הבגרות.
קבוצת חוקרים מאוניברסיטת קינגס קולג' לונדון, אנגליה, נדרשה לשאלה מה מבחין בין מתמודדים הממשיכים להראות תסמינים של ADHD בבגרות, לבין אלו שאינם?
במחקר שבוצע במענה לשאלה זו, בחנו החוקרים כמה מדדים ומאפיינים בקרב 116 משתתפים שאובחנו עם ADHD בילדותם, בשני מועדים נפרדים - פעם אחת בגיל ילדות, ובשנית כשש שנים וחצי מאוחר יותר בגיל ההתבגרות או הבגרות המוקדמת. מתוצאות המחקר עולה, כי מתוך כלל המשתתפים במחקר, קרוב ל 80% המשיכו להראות תסמינים להפרעת ADHD בגיל ההתבגרות ובבגרות המוקדמת.
מבין כלל המדדים שנבדקו, המנבאים המשמעותיים ביותר להמשכיותה של הפרעת ADHD בגיל מאוחר יותר, ולפגיעה נרחבת יותר ברמת התפקוד הכללית, היו המעמד הסוציו-כלכלי של ההורים, האינטיליגציה - מנת המשכל (IQ), ובמיוחד מנת המשכל הביצועי (PIQ) של הנבדקים.
מיניות והפרעת קשב אצל מבוגרים
סקר נרחב השווה התנהגויות מיניות אצל א.נשים עם ובלי הפרעת קשב וריכוז (Young et al, 2023).
האוכלוסיה כללה מבוגרים מכמה מדינות והתמקד בתחומי העניין והפרקטיקות המיניות הספציפיות של מבוגרים עם ADHD.
עלו דפוסים מעניינים:
-
המתמודדים.ות עם ADHD נוטים לעסוק במגוון פעילויות מיניות, כולל התנהגויות מסוכנות יותר.
-
אצל מבוגרים עם הפרעות קשב נמצא שיעור גבוה יותר של הומוסקסואליות וביסקסואליות.
-
לנשים עם ADHD יש יותר פרטנרים מיניים בהשוואה לגברים עם ההפרעה, אבל הן מדווחות על שביעות רצון מהממוצע במערכת יחסים זוגית.
בואו נדבר על הדברים
החשובים באמת
עם ראש המכון / מומחה ספציפי-
בזום או פנים אל פנים (140 ש״ח)
התכתבו עם איש מקצוע במענה אנושי
(לפעמים לוקח זמן, אבל תמיד עונים):
המלצת צפייה:
סרט דוקו מצוין על ADD אצל מבוגרים,
מתוך ערוץ היוטיוב Only Human:
ההפרעה הקטנה שלי/ יאיר ניצני - מתוך "קווים ומחשבות" <
עדכון אחרון:
5 בספטמבר 2024
כתיבה:
איתן טמיר, MA,
ראש המכון
MAֿ, פסיכולוגית קלינית
MA, פסיכולוג חינוכי
אופיר ברגמן, MA,
מאבחנת לקויות למידה
MSW
מקורות:
איגרא, נ. (2008). טיפול פסיכולוגי במבוגרים עם הפרעת קשב (ADHD) - שילוב בין גישות שונות; או: איך להושיב היפראקטיבי על ספת הפסיכולוג. פסיכולוגיה עברית. אוחזר מ- https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=1940
Assessing Adults With ADHD and Comorbidities. (2009). Primary Care Companion to The Journal of Clinical Psychiatry, 11(1), 25.
Cheung, C. H. M., Rijdijk, F., McLoughlin, G., Faraone, S. V., Asherson, P., & Kuntsi, J. (2015). Childhood predictors of adolescent and young adult outcome in ADHD. Journal of Psychiatric Research, 62, 92–100.
Cherkasova, M., Sulla, E. M., Dalena, K. L., Pondé, M. P., & Hechtman, L. (2013). Developmental Course of Attention Deficit Hyperactivity Disorder and its Predictors. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 22(1), 47–54.
De Crescenzo F, Cortese S, Adamo N, Janiri L. (2017). Pharmacological and non-pharmacological treatment of adults with ADHD: a meta-review. Evid Based Ment Health, 20(1), 4-11. doi: 10.1136/eb-2016-102415.
Esme Fuller-Thomson et al. (2017). Suicide Attempts Among Individuals With Specific Learning Disorders: An Underrecognized Issue. Journal of Learning Disabilities, 51(3), 283-292.
Crosby, G., & Lippert, T. K. (2017). Transforming ADHD - Simple, Effective Attention and Action Regulation Skills to Help You Focus and Succeed. New Harbinger Publications.
Fayyad, J., et al. (2007). Cross-national prevalence and correlates of adult attention-deficit hyperactivity disorder. British Journal of Psychiatry, 190(5), 402-409. doi:10.1192/bjp.bp.106.034389.
Halperin JM, Healey DM. (2011). The influences of environmental enrichment, cognitive enhancement, and physical exercise on brain development: can we alter the development trajectory of ADHD? Neurosci Biohav Rev, 35, 621-634.
Hesslinger B, et al. (2002). Psychotherapy of attention deficit hyperactivity disorder in adults--a pilot study using a structured skills training program. European Archives of Psychiatry Clinical Neuroscience, 252, 177–184.
Kieling, C., et al. (2010). The Age at Onset of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. The American Journal of Psychiatry, 167(1), 14–16.
Kiluk BD, Weden S. (2009). Sport participation and anxiety in children with ADHD. J Atten Disord, 12, 499-506.
McQueen, J. (2023). Do You Have ADHD? Medically Reviewed by Smitha Bhandari, MD on May 15, 2023. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/add-adhd/adhd-ways-to-tell
Nerenberg, J. (2016). Hyperfocus: The other side of adult ADHD. Science of Us. Published 9:02 AM EDT, July 15. Retrieved from https://edition.cnn.com/2016/07/15/health/adult-adhd-hyperfocus/index.html
Te Meerman, S., Batstra, L., Grietens, H., & Frances, A. (2017). ADHD: a critical update for educational professionals. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 12(sup1), 1298267.
McQueen, J. (2023). Do You Have ADHD? ADHD Guide. Medically Reviewed by Smitha Bhandari, MD on May 15, 2023. Retrieved from https://www.webmd.com/add-adhd/adhd-ways-to-tell
Mehren, A., et al. (2020). Physical exercise in attention deficit hyperactivity disorder - evidence and implications for the treatment of borderline personality disorder. Borderline personality disorder and emotion dysregulation, 7, 1. https://doi.org/10.1186/s40479-019-0115-2.
Nasri B, et al. (2017). Group Treatment for Adults With ADHD Based on a Novel Combination of Cognitive and Dialectical Behavior Interventions: A Feasibility Study. Journal of Attention Disorders.
Nasri, Berkeh. (2017). New approach to the treatment of ADHD through internet and smartphones: from impairment to improvement. Inst för klinisk neurovetenskap / Dept of Clinical Neuroscience. https://openarchive.ki.se/xmlui/handle/10616/46005
Poissant H, et al. (2019). Behavioral and Cognitive Impacts of Mindfulness-Based Interventions on Adults with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A Systematic Review. Behav Neurol, 2019, 5682050. doi: 10.1155/2019/5682050.
Ramsay JR, Rostain AL. (2015). Cognitive Behavioral Therapy for Adult ADHD: An Integrative Psychosocial and Medical Approach (2nd ed.). New York: Routledge, Taylor & Francis.
Spencer T, et al. (2005). A large, double-blind, randomized clinical trial of methylphenidate in the treatment of adults with attention-deficit/hyperactivity disorder. Biol Psychiatry, 57, 456-463.
Sibley, M.H. (2021). Variable Patterns of Remission From ADHD in the Multimodal Treatment Study of ADHD. 10.1176/appi.ajp.2021.21010032.
Waismel-Manor, I., et al. (2023). ADHD and political participation: An observational study. PLOS ONE, 18(2), e0280445. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0280445.
Williams, O. C., et al. (2023). Adult attention deficit hyperactivity disorder: a comprehensive review. Annals of medicine and surgery (2012), 85(5), 1802–1810. https://doi.org/10.1097/MS9.0000000000000631.
White, R. D., Harris, G. D., & Gibson, M. E. (2014). Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Athletes. Sports Health, 6(2), 149–156. American Journal of Psychiatry.
Young, S., Klassen, L. J., Reitmeier, S. D., Matheson, J. D., & Gudjonsson, G. H. (2023). Let’s Talk about Sex… and ADHD: Findings from an Anonymous Online Survey. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(3), 2037. https://doi.org/10.3390/ijerph20032037