קשיי התארגנות
אצל ילדים
אבחון וטיפול בהקשר של
הפרעת קשב וריכוז
כל אחד מאיתנו קצת מבולגן לפעמים.
אנחנו יכולים לקום בבוקר ולשכוח לאכול צהריים, למשל, או לחפש חצי שעה את המפתחות.
אבל אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם ADHD, חוסר הארגון מופיע בעצמה גבוהה; הוא כרוני וממושך, ונוכח גם אם האדם ממש מתאמץ להיות מסודר, מתוכנן ומאורגן.
מהי הפרעת קשב?
הפרעת קשב וריכוז (ADHD) הינה לקות נוירולוגית הבאה לידי ביטוי בתופעות שונות כגון:
-
חוסר יכולת להתרכז לאורך זמן
-
חוסר יכולת לפיצול קשב
-
אימפולסיביות, פזיזות
-
אי שקט מוטורי
-
בעיות שינה
לא כל מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז סובל מכל התסמינים אך התסמינים הקיימים הם בעוצמה שעלולה להפריע ולפגוע בתפקוד.
אצל ילדים, הקשיים מתעוררים לרוב במסגרת הבית ספרית כשהילד נאלץ לשבת שעות רבות בכיתה, להקשיב, להתרכז ולעמוד במשימות שונות.
הקשיים באים ליד ביטוי גם בקשרים חברתיים וביחסים בין אישיים.
מכלול זה פוגע בצורה משמעותית בתפקודו של הילד וברווחתו הנפשית.
הפרעת קשה ובריכוז היא הפרעה מאוד נפוצה כאשר כ-5%-10 מכלל הילדים באוכלוסיה סובלים מקשיים אלה.
על טיפול בקשיי התארגנות באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי לילדים <
מה מקור הפרעת הקשב והריכוז?
הסיבות להפרעת קשב וריכוז מגוונות למדי.
היא מתפתחת בילדות אך מלווה את האדם לאורך כל חייו.
בהקשר הנוירולוגי, נראה כי ADHD קשורה השינוי מבני ותפקודי בקורטקס הפרונטלי במוח.
ובאמת הסימפטומים הנפוצים והמטרידים ביותר של ADHD קשורים לתפקודים קוגניטיביים שנמצאים בחלק הזה של המוח.
במחקר שנערך בנושא, נבחנו יותר מ-2,200 מתמודדים עם ADHD ועוד 1900 משתתפים ללא ADHD.
החוקרים זיהו שינויים מבניים מהותיים במבנה הקורטקס הפרונטלי בקרב קבוצת המשתתפים שאובחנו עם הפרעת קשב וריכוז (Hoogman et al, 2019).
ארגון היא אחת המיומנויות שמושפעת מכך.
שינויים מבניים בקורטקס הפרונטלי מובילים בין היתר לירידה בזיכרון העבודה וביכולת לשמור מידע רלוונטי במוח כדי לשלוף אותו בצורה מהירה - כמו למשל היכולת לזכור מה רצינו לקנות בסופר או איפה שמנו את הטלפון הניד.
ילדים הסובלים מהפרעה זו עלולים לא לממש את הפוטנציאל שלהם ולכן חשוב לאבחן ולהקנות להם כלים שבהם יוכלו "לעקוף" את הבעיה או לעבוד איתה באופן שלא רק שלא פוגע ביכולת שלהם.
אבחון וטיפול מוקדמים יאפשרו להגביר את היצירתיות ואופני ההתמודדות של הילדים המתמודדים, עם משימות ואתגרים.
יתרון נוסף הוא שמירה על "שומר" על הדימוי העצמי שלהם ומגן מפני כישלונות ותסכולים חוזרים ונשנים.
מערכת החינוך מכירה ופועלת לסייע בהתמודדות של ילדים עם קשיי קשב וריכוז, כולל האפשרות של הפסקה בכל 20 דקות לאורך כל יום הלימודים.
מה החשיבות של יכולת התארגנות אצל ילדים?
פונקציית ההתארגנות מסייעת לילדים לעקוב אחר הצעצועים, הספרים, המשחקים והבגדים שלהם.
זהו גם מרכיב חשוב בדרך לתכנון ולפיתרון בעיות, הגדרת היעדים ושיפור התפוקדים הניהוליים.
כישורים ארגון תומכים בהתפתחות הילד, משפרים את ניהול הזמן ומגבירים את ההסתברות להשגה מוצלחת של יעדים ומשימות.
היעדר כישורי התארגנות יכול להשפיע לרעה על ביצועי הילד בבית הספר, על יחסים חבריים ועלול לגרום גם לבעיות בבית.
איך מתמודדים עם קשיים בהתארגנות?
לילדים הסובלים מהתופעה ישנו קושי רב בהתארגנות ועמידה בזמנים. קשיי הארגון באים ליד ביטוי לאורך כל שלבי ההתארגנות:
הן בזמן ההתכוננות והערכת הציוד הנדרש, הן ביכולת להיות עקבי להתחיל ולסיים את הפעולה, הן ביכולת להקפיד על פרטים והן ביכולת להפעיל תהליכי בקרה, לאתר ולתקן בעיות.
דבר זה מביא לתסכול רב שנובע מהפער בין הרצון והכוונה לבין הביצוע בפועל.
אחת מדרכי הטיפול היא אימון למיומנויות התארגנות.
אימון במיומנויות התארגנות מתמקד בהדרכת ילדים עם הפרעת קשב וריכוז להתגבר על הקשיים שלהם בארגון חומרי בית הספר.
התערבות זו מלמדת ילדים ובני נוער כישורי ארגון, ניהול זמן ותכנון והם מועילים במיוחד לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ולרוב מתקשים מול מיומנויות אלו.
הכשרת הארגון הוכחה כיעילה ללימוד כישורים אלה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז.
תמיד חשוב להתחיל עם תיאום ציפיות, כי מציאות של ברדק בחדר, בתיק ובלוקר בבית ספר הם מנת חלקם של רוב הילדים והמתבגרים המתמודדים עם ADHD.
המטרה היא למצוא אסטרטגיות שיוכלו לצמצם את ההשלכות השליליות של חוסר הארגון, מבלי לשאוף לשלמות או לבזבז אנרגיה מיותרת על יעדים תפלים.
איך מאבחנים הפרעת קשב ומטפלים בה?
ההתייחסות לקשיי התארגנות, כמו גם ל-ADHD, כרוכה כיום בהערכת תפקודים ניהוליים, סל של 8 פונקציות קוגניטיביות גבוהות שאחראיות על מגוון יכולות חשובות.
לגבי אבחון ADHD: אבחון מוקדם הינו הכרחי מאוד לצורך התאמה של תוכנית טיפולית מתאימה. ככל שהאבחון והטיפול נעשים בגיל צעיר יותר כך ניתן למנוע בעיות נלוות בעתיד. מי שמוסמך לאבחן את התופעה הם פסיכיאטרים, נוירולוגים ופסיכולוגים.
בתהליך האבחון נבדקים מרכיבים וגורמים קוגניטיביים, רגשיים, התנהגותיים וחברתיים.
איך מטפלים בהפרעת קשב אצל ילדים?
הטיפול עצמו עשוי לכלול מספר מרכיבים: טיפול רגשי, נפשי ותרופתי, אימון ייחודי במיומנויות והדרכת הורים בהתאם לאבחנה ולצורך.
בואו נדבר על הדברים
החשובים באמת
עם ראש המכון / מומחה ספציפי-
בזום או פנים אל פנים (140 ש״ח)
התכתבו עם איש מקצוע במענה אנושי
(לפעמים לוקח זמן, אבל תמיד עונים):
על הילדים / ג'ובראן חליל ג'ובראן
יַלְדֵיכֶם אֵינָם יַלְדֵיכֶם
כִּי פְּרִי גַעֲגוּעֵי הַחַיִּים אֶל עַצְמָם:
בָּאִים הֵמָּה דַרְכְּכֶם אַךְ לֹא מִכָּם,
חַיִּים עִמָּכֶם אַךְ אֵינָם שַׁיָּכִים לָכֶם.
תְּנוּ לְיַלְדֵיכֶם אֶת אַהֲבַתְכֶם
אַךְ לֹא אֶת מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם,
כִּי לָהֶם הֵגִינֵיהֶם.
גוּפָם יִשְׁכַּן בְּבָתֵּיכֶם, אַךְ לֹא נִשְׁמָתָם
כִּי נִשְׁמָתָם מִסְתּוֹפֶפֶת בְּבֵית הַמָּחָר -
שָׁם לֹא תּוּכְלוּ לָבוֹא אַף בַּחֲלוֹמוֹתֵיכֶם.
אֶפְשָׁר לָכֶם לַחְפּץ לִהְיוֹת כְּמוֹתָם
אַךְ אַל לָכֶם לַעֲשׂוֹתָם כְּמוֹתְכֶם,
כִּי הַחַיִּים פְּנֵיהֶם קָדִימָה לֹא אָחוֹר,
וְהֵם לֹא יִתְרַפְּקוּ עַל הָאֶתְמוֹל.
-- מתוך "הנביא", הוצאת "תמוז"
נכתב ע״י מומחי מכון טמיר
עדכון אחרון:
7 באפריל 2022
מקורות והמלצות:
Hoogman M, Muetzel R, Guimaraes JP, et al. Brain imaging of the cortex in ADHD: a coordinated analysis of large-scale clinical and population-based samples. AJP. 2019;176(7):531-542.
Child and Adolescent Development for Educators: Second Edition. Christine B. McCormick and David G. Scherer, 2018. Guilford press