שיטת OZ | ניהול משברים אישיים, משפחתיים וארגוניים / אורית זיידמן

אורית זיידמן

"שיטת OZ" - ממשבר לצמיחה

שיטה לניהול משברים אישיים,

משפחתיים ופנים ארגוניים

 

אורית זיידמן,

פסיכותרפיסטית בראשון לציון

 

שיטת עוז מתמקדת בטיפול במשברים אישיים ומשפחתיים (מתאימה גם לארגונים).

שיטת הטיפול מבוססת על ההנחה שמערכת אמונות, ערכים ודפוסי חשיבה משפיעים על ההתנהגות ואיכות החיים.

על פי השיטה על מנת ליצור שינוי באיכות החיים, ולהתמודד עם משברים אישיים ומשפחתיים (ו/או פנים ארגוניים)  יש צורך בשינוי תפישת המציאות, בלמידה ותרגול של ערכים והתנהגויות חדשות.

אוכלוסיית היעד

יחיד, משפחה ו/או ארגון  שחוו אירוע חריג, משבר לא מתוכנן, ו/או מתמשך בעל פוטנציאל השפעה שלילי, הגורם לסטייה משמעותית מהפעילות התקינה של היחיד, המשפחה או הארגון. כגון: התמכרות, הפרעת קשב, בעיות הסתגלות, ליקויים קוגניטיביים ו/או התנהגותיים, אובדן, מחלה קשה, משבר כלכלי וכד'

השיטה נועדה לתמוך בעיקר במלווים את המשבר, ל"חוליה החזקה”

לדוגמא: בן או בת הזוג של המתמכר, הורים לילד עם הפרעת קשב וריכוז, בן או בת זוג של אדם חולה, בני משפחה לנכים, פגועי נפש, בני זוג לשותף בקריסה כלכלית וכד'...

דמויות אלה לרוב נעדרות תמיכה, שהרי עיקר המשאבים ותשומת הלב מופנים לנשוא המשבר( החולה, המתמכר, הפגוע, הלקוי וכו').

"שיטת  עוז" ממקדת את הזרקור ל"תומכים שליד" שפוטניצאל הפגיעה בהם בעת התרחשות המשבר ולאחריו רב ומרחיק לכת בהשפעותיו.

נקודת המוצא לטיפול בשיטה

משברים מיצרים תחושות קשות ומקשים על התפקוד ואיכות החיים של הסובבים והסביבה הקרובה בה מתרחש המשבר. בכדי להנהיג את המשבר לכיוון של צמיחה על ה"חוליה החזקה" - “התומכים שליד" לרכוש ארגז כלים יישומי לשיפור איכות החיים שלה ושל הסובבים אותה.

 

רציונל השיטה

בניית חוסן נפשי, רגשי ומנטאלי  יאפשר להמשיך לחיות את החיים בזמן משבר מתוך חיוניות.

השקפת העולם בבסיס השיטה

ניתן להפוך מצב של משבר לצמיחה אישית, משפחתית וארגונית.

 

 

מטרות השיטה

  1. לסייע בניהול משברים אישיים, משפחתיים וארגוניים.
  2. לכוון את המטופל לחוות את המשבר מתוך מודעות, רגישות ומנהיגות אישית.
  3. לבנות חוסן נפשי, רגשי ומנטאלי.
  4. ליצור תשוקה לפיתוח אישי למרות המשבר.
  5. לכוון את המטופל לצמוח למקומות חדשים של הגשמה.
  6. להניע את המטופל לפעול על פי רצונות, חלומות ותשוקות ולא על פי הרצונות והציפיות של הסביבה.
  7. לקיחת אחריות אישית לאופן בו מתנהלים החיים.
  8. לצאת למסע עמוק ומרתק בעוז.
  9. ליצור מערכת אמונות, חשיבה והתנהגות אלטרנטיביים.

בבסיס השיטה מוגדרים:

ערכים, דפוסי חשיבה והתנהגויות המהווים את ה"לב הפועם" של השיטה.

הערכים: דפוסי חשיבה התנהגויות

1.אהבה 1.הכרה בקושי 1.התמחות באתגר

2.אמונה 2.גמישות במחשבה 2.שמירה על שיגרה

3.ענווה 3.עוצמת הרכות 3.הצבת גבולות

4.הומור 4.חשיבה חיובית/אופטימית 4.בקשת עזרה

5.עקביות 5.המשבר כנקודת מפנה לצמיחה 5.התפתחות אישית

6. כבוד          6. התכוונות פנימית 6. התנדבות

7.אמפטיה

8.הכלה

9.יצירתיות

השיטה הלכה למעשה (הטיפול)

באמצעות ערכים נבחרים המטפל מנסה ליצור שינוי בדפוסי החשיבה, בתפיסת המציאות ( כפי שמקובל בטיפול הקוגניטיבי)  ולהוביל לשינוי דרך הפעולה, בלמידה ותרגול של התנהגויות חדשות(כפי שמקובל בטיפול ההתנהגותי).

מוטיבים מבניים של השיטה

הערכים, דפוסי החשיבה להתנהלות בזמן משבר וההתנהגויות לצמיחה הינם יחידות המשמעות של השיטה, המוטיבים המבניים שלה.

מוטיבים מבניים אלו שזורים בגלוי או בנרמז במפגש הטיפולי, מייחדים את השיטה ויוצרים קשר של משמעות במסע הטיפולי.

 

יחידת משמעות 1= מוטיב הערכים

הטיפול הוא התהליך שבו המטופלים חווים את הערכים המנחים, המוגדרים בבסיס השיטה, ומפנימים את הצורך לפעול על פיהם בזמן משבר ובכלל.

בבסיס השיטה 9 ערכי יסוד, הערכים  הינם אמות מידה, אידאליים, המבוססים על השקפת העולם המנחה את השיטה. הערכים הם בעלי תוכן סוביקטיבי, תרבותי, חברתי, התוכן היצוק להגדרתן מתבסס על עולמו הפנימי והאישיותי של המטופל.

הערכים מכתיבים את מטרת העל של המפגש ואת היעדים הנגזרים ממנה, כלומר את דפוסי החשיבה וההתנהגות.

בהתאמה לערכים, נבחנים דפוסי החשיבה הקיימים והרצויים ומכוונים להתנהגויות המיועדות לקדם את השגתם של הערכים הללו.

לשיטה ערכת קלפים ( בעיצובה ובפיתוחה של מפתחת השיטה) כל קלף נושא את שם הערך ואיור מעורר השראה המתקשר אליו. הקלפים מהווים אמצעי לעידוד השיח הטיפולי ולבחירת הערך המוביל את המפגש ואת המרווח בין המפגשים.

יחידת משמעות 2 = מוטיב דפוסי חשיבה להתנהלות בזמן משבר

 

השיטה מציעה למטופל 6 תבניות חשיבה להתנהלות בזמן משבר.

השיטה מעלה למודעות את דפוסי החשיבה הרצויים בניהול משברים.

מכוונת את המטופל לפעול מתוך מודעות אליהם.

האני מאמין של השיטה הינו שפיתוח מודעות לדפוסי חשיבה חיוביים (המהוים את עמודי התווך של השיטה)  מאפשר להפוך מצב של משבר למצב של צמיחה.

דפוסי החשיבה בהם עוסק הטיפול מטרתם לשחרר את התלות בנסיבות חיצוניות ולהכנס לנתיב של צמיחה.

המטפל מכוון את המטופל לשימוש בדפוסי חשיבה חיוביים במצב של תנודות ואי ודאות המאפיינים מצב של משבר.

גולת הכותרת של הטיפול הינה שינוי של אופן המחשבה, קישור בין הרגשות למחשבות, יצירת חשיבה אלטרנטיבית  שתוביל את המטופל להרגיש טוב יותר עם עצמו.

 

דפוסי החשיבה

  1. הכרה בקושי- הינה תנאי הכרחי לשינוי, נחוצה לשם נטילת אחריות אמיתית של המטופל על חייו. הכרה בקושי זאת התבוננות של המטופל בעזרת המטפל במערכת האמונות והפחדים המניעים את התנהגותו, זיהוי האמונות שמעכבות ולא משרתות את המטופל בחייו, במטרה לשנותם. בתהליך הטיפולי המטופל לומד לשנות עיוותי חשיבה מתוך תשומת לב אל עצמיותו: רגשותיו, מחשבותיו, צרכיו ותשוקותיו. הכרה בקושי חשובה להצלחת התהליך הטיפולי, היא מאפשרת התמודדות עם הקושי, ההכרות עם הקושי נוצרת מתוך תהליך התבוננות פנימי של  המטופל על עצמו,  על חייו ועל סביבת חייו. באמצעות ההכרה בקושי המטופל מקבל אחריות על חייו ועל היכולת לשנות את המציאות בה הוא חי.

  2. גמישות במחשבה- עידוד המטופל להעז לפרק דפוס חשיבה מקובל ולבחון דברים בדרך שונה (חדשה), המטרה היא להוביל את המטופל להגיע לפתרון בעיה בדרך חדשה, מקורית ולא מקובעת.  דפוס חשיבה זה מעודד גישה פעילה ויוזמת, הטיפול מכוון לחקירה וארגון מחדש של פתרונות מגוונים או בלתי צפויים. הגמישות המחשבתית כדפוס חשיבה מסייעת למטופל לפעול במציאות מורכבת היוצרת צורך ליצור ולאלתר. הטיפול מתמקד בפיתוח יכולת לפתור מצבים ביעילות ואפקטיביות,  להתמודד טוב יותר עם מצבים של שינוי וחוסר ודאות. הטיפול מעודד גמישות במחשבה כדפוס חשיבה, מתוך אמונה כי ככל שמרבים לחשוב בצורה יצירתית ובגמישות כך דפוס החשיבה הזה הופך להיות קל ושופע יותר, מחזק את הבטחון הנחוץ לבחינת פתרונות ודרכי התמודדות באופן חופשי ויצירתי.

  3. עוצמת הרכות-דפוס חשיבה המאופיין בגישה רבת עוצמה לחיים, הטיפול מקנה כלים פשוטים, פרקטים ויעילים לשינוי דפוסי חשיבה והרגלים שלא משרתים את המטופל יותר בתחום הנפשי, גופני ובמערכות יחסים בחייו. בטיפול ניתנת למטופל אפשרות לחוות את דפוס חייו, להתבונן ולהסיר חסימות. דפוס חשיבה של עוצמת הרכות עוקף קונפליקטים ומאפשר להשיג את השינוי ללא מאמץ, בניגוד לכוחניות.  הגישה מעודדת את המטופל להיות ערני וקשוב לדפוסיו ולהתחיל בשינוי. המטפל מדגיש את השימוש ברכות ובגישה לא כוחנית ביחסי אנוש כמפתח להתמודד עם קשיים. המטפל מאיר דפוסי התנהגות אישיים, בנאישיים וחברתיים בכדי לסייע לשפר מערכות יחסים בעזרת מודעות וכלים לאיזון, הורדת מתח, רגיעה והתחדשות.

  4. חשיבה חיובית-אופטימית- עידוד לדפוס חשיבה חיובית החיונית ליציאה ממשבר, הכוונת המטופל לשימוש בדפוס של חשיבה חיובית, אופטימית כלומר- לסגל לעצמו השקפת עולם הרואה בחייו נקודות אור חיוביות, השקפת עולם  המתייחסת לאירועי החיים ( גם הקשים) כמבשרי טוב גם אם ברגע נתון קשה. הכוונת המטופל להבנה כי הדברים יסתדרו על הצד הטוב ביותר. המטפל מסייע למטופל לשנות את הדיבור השלילי, הטורדני לגבי עצמו וסביבתו ולאמץ דפוסי חשיבה חיובית יותר, שישרתו אותו בצורה טובה להגשמת מטרותיו. הטיפול מכוון את המטופל להפחית ביקורת ושיפוט, לא להתייחס לאירועים בחייו ובכלל בגוונים של שחור לבן ( חשיבה דיכוטומית). הטיפול מאמן את המטופל בלהפוך מחשבה שלילית ( האופיינית לעיתות משבר) למחשבה חיובית ולהתמיד בה לאורך זמן.

  5. המשבר כנקודת מפנה  לצמיחה- התייחסות למשבר כנקודת מפנה לשינוי. עידוד המטופל לשנות את דפוס החשיבה המאפיין משברים ומלווה במתח נפשי, לדפוס חשיבה הרואה במשבר משהו זמני. הכוונה לתפיסת המשבר נקודת מפנה, אשר באה לחולל שינוי לטובה בחיי המטופל. בטיפול בונים מחדש את ביטחונו העצמי של המטופל ביכולתו לשפר את חייו. המשבר= הזדמנות לשינוי. דפוס החשיבה עליו יושם דגש בטיפול מכוון לחיפוש התכלית השימושית - הרווח שניתן להפיק מהמשבר.  דפוס חשיבה זה בוחר לראות במשבר יתרון.

  6. התכוונות פנימית-תפילה-  תפילה מצריכה כוונה ומחשבה שיהיה שינוי לו המטופל מייחל, פעולות ההתכוונות הפנימית יוצרות מציאות המונעת על ידי מוטיבציה פנימית להגשים את המשאלות הפנימיות, ההתכוונות הפנימית ( התפילה) היא אמצעי לחינוך עצמי, המטופל לומד כיצד להעצים את רצונו לשינוי, באמצעות אמונה בכוח גדול ממנו אליו הוא נושא בקשה וכוונה אמיתית לשינוי.

יחידת משמעות 3 = מוטיב התנהגויות/פעולות לצמיחה

הטיפול מסייע לצמיחה ושינוי באמצעות הכוונה ליצירת שינוי באורח החיים, מתווה דרך לביצוע פעולות יומיומיות  המיועדות להוביל לשינוי האישי ( המשפחתי ו/או הארגוני) הרצוי.

הטיפול ממקד את המטופל לקחת אחריות על חייו על ידי שימוש ברפרטואר- פעולות המכוונות לשינוי בצורה הדרגתית ומושכלת.

ההתנהגויות אותן מדגישה השיטה, הינן תמרורי דרך, המכוונים להתפתחות אישית בזמן משבר ובכלל.

הפעולות הינן יישומיות ומחזקות את הקביעה הפנימית שהמטופל נמצא בתהליך של שינוי.

ההתנהגויות יוצרות מסגרת, מאפשרות להרגיש סיפוק בצורה מוחשית שאכן חל תהליך של התקדמות ושיפור באיכות החיים.

הפעילויות/ ההתנהגויות מחזקות את תחושת ההצלחה, מקרבות את המטופל לשינוי הרצוי, מגבירות את הרצון והמרץ להנהיג את החיים בעוצמה.

ההתנהגויות :

  1. התמחות באתגר- לדעת ולהבין את הקושי, “דע את עצמך" יעץ סוקרטס, הידע החדש שנרכש במהלך הטיפול  אודות הקשיים הסוביקטיבים של המטופל, מאפשר להתמודד באופן טוב יותר עם הקושי על מנת להגשים את מטרות הטיפול. בטיפול המטפל מסייע למטופל להבין כיצד משתנים או אירועים מסויימים תלויים זה בזה או משפיעים זה על זה. המטופל מעבד את הידע בתהליך קוגניטיבי מובנה, הידע הקיים והידע החדש תומכים בתהליך הצמיחה. בנוסף המטופל מופנה לצבירת ידע באופן עצמאי, ממקורות מידע שונים אודות הקושי, זאת לאחר הגדרת הקושי וסיווגו לתחום תוכן.

  2. שמירה על שיגרה- הכנסת סדר ושיגרה לחייו של המטופל, הגדרת פעולות, התנהגויות, התרחשויות החוזרות על עצמן בדרך ובזמן קבועים. השיגרה עוזרת להרגיש שיש שליטה על החיים, מחזירה את האמון בעולם בו מתנהל המטופל, משפרת את היכולת התפקודית והניהולית.

  3. הצבת גבולות-יצירת איזון בחיי המטופל, בניית מסגרת ברורה ותומכת, באמצעות קביעת גבולות, הגבולות הופכים להיות חלק מהגדרת הזהות העצמית של המטופל. בטיפול עוסקים בגבולות חיצוניים  ( כלפי אחרים, כלפי הסביבה) וגבולות פנימיים של המטופל עצמו. המטרה היא ליצור שליטה עצמית פנימית ויכולת לוסת דחפים פנימיים , גירויים ותיסכולים חיצוניים. הצבת הגבולות מאפשרת שליטה עצמית בהיבט האישי, בהיבט הסביבתי- משפחתי. הגבולות  חיוניים לקיום המסגרת. הטיפול מכוון להבנה שהזכויות והגבולות של כל אחד מהצדדים חשובים באותה מידה, כלומר הכשרת המטופל להציב את גבולותיו והעדפותיו תוך שמירה על גבולות האחר. הצבת גבולות מקדמת תהליך של תחושת נפרדות ומאפשרת למטופל לבנות יחסים טובים ויציבים עם סביבתו.

  4. בקשת עזרה- יצירת מציאות של שיתוף, מתן לגיטימציה לקבל עזרה ברמה החשיבתית והרגשית, סיוע למטופל להבין מתי הוא צריך עזרה מחד ומאידך להרגיש תחושת נוחות וביטחון לבקש ולקבל עזרה. פיתוח המודעות לאפשרות לבקש עזרה כדרך פתרון, מיפוי המצבים והתחומים בהם המטופל זקוק לעזרה,לימוד אסטרטגיות, צורות ודרכי ניהול רגשי בהם יוכל להשתמש כדי להעזר בסיוע. פיתוח  מודעות לעובדה כי קבלת עזרה היא העוגן ליכולת להמשיך להגיש עזרה, עזרה היא דרך יעילה להשגת מטרות ואין בה שום דבר המפחית מערכו של המטופל. בקשת עזרה היא העדות לתחושת ההערכה שיש למטופל כלפי עצמו ולא חולשה. בקשת עזרה מעצימה את המבקש.

  5. התפתחות אישית- יציאה למסע של "להיות יותר"-הכוונה לפיתוח ושיפור עצמי באמצעות חשיפה לידע ולחויות חדשות, טיפוח הרצון לשפר את אורח החיים, למלא ולהגשים הגשמה עצמית. בחירת התחומים והדרכים בהם המטופל יצבור ידע, יגביר את המודעות ויעמיק את החיבור הרוחני שלו לעצמו. עידוד המטופל לפתח כלים, הרגלים, יכולות ומיומנויות לשחרור מחסומים להגדרת מטרות ויעדים. בחירה בתחומים בהם המטופל יוכל לפתח את  עצמו מבחינה מנטאלית ורגשית, קבלת השראה ומוטיבציה לפעול ולהפוך לבעל ערך גבוה יותר  ביחס לעצמו.

  6. התנדבות-הכוונת המטופל לעשיית מעשה מרצונו החופשי ללא תמורה חומרית,ה היציאה מריכוז עצמי בבעיות האישיות והסביבתיות, מביאה עימה סיפוק, מכניסה משמעות לחיים, מהווה הזדמנות להכניס שינויים,  משלבת מרכיבים של פנאי, בחירה והנאה, מעניקה מסגרת מסודרת להשגיות ולתוצאות. ההתנדבות משמשת אתגר לצמיחת האני ולפיתוח ו/או שיכלול מיומנויות חדשות, שבכוחן לבלום פסיביות ושקיעה. מסגרת התנדבותית מספקת תחושות של זהות והשתייכות, המגבירות את הערך העצמי, ואת ההזדמנות להתפתחות אישית.

הטיפול בשיטה מסייע ל:

 

  • הפחתת לחצים

  • שיפור דימוי עצמי

  • הגברת החיוניות בהתנהלות היומיומית

  • התחזקות פנימית

  • שיפור באיכות חיים

  • קבלה עצמית

  • קבלת המציאות

  • דחיקת תחושת הקורבנות המאמללת

  • תפיסה פורפורציונאלית של הקשיים / המשבר

  • הבנה שניהול המשברים זאת משימה אפשרית

  • רכישת ארגז כלים מעשי לשימוש ברמה היומיומית

  • שינוי עמדות

  • שיפור טיב האינטראקציות עם הסובבים והסביבה

  • פיתוח מנהיגות אישית

 

טכניקת הטיפול

הטיפול "בשיטת OZ”- כולל שימוש במגוון טכניקות :שיחה, דמיון מודרך, עיצוב התנהגות וניהול סדר יום, חשיבה חיובית, מתן לגיטימציה להבעת רגשות שונים לאורך התהליך, קווים מנחים מ Twelve- step program- תוכנית להחלמה מהתנהגות מתמכרת או כפייתית, טכניקות יישומיות מ CBT , התמקדות ב "כאן ועכשיו", פיתוח דפוסים בריאים.

הטיפול מתקיים במפגש אחת לשבוע, באופן פרטני.

לעיתים ניתנות משימות לביצוע בבית.

 

ביחסים הדיאלוגיים שנבנים בין המטפל למטופל מיושמים בפועל הערכים, דפוסי החשיבה וההתנהגויות העומדים בבסיס השיטה.

 

מפתחת השיטה

אורית זיידמן, תרפיסטית בהבעה ויצירה לקבוצות ויחידים, בעלת תואר MA ( בטיפול בהבעה ויצירה)

מטפלת רגשית במסגרות חינוך פורמאליות, טיפול בהפרעות נפשיות, הפרעות התנהגות, קשיי הסתגלות ותפקוד.

בעלת ניסיון וידע בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

פעילה במסגרת ארגונים החותרים לחולל שינוי חברתי לקידום נשים, מתוך מחויבות לצדק חברתי, מסייעת ברכישת כלים מקצועיים לצמיחה והתעצמות.

אישה יוצרת, אומנית.

מנהלת קליניקה עצמאית לטיפול בשילוב "שיטת OZ”- פסיכותרפיה בראשון לציון.

מנחה ומלווה צוותים ואנשי מקצוע בתחום החינוך ובתחומים הפאררפואיים לשימוש בעקרונות "שיטת OZ”.

מלווה מסעות אישיים מרתקים ומאתגרים, לפרוץ משברים בעוז.

בעלת הכשרה וידע בשחרור אמונות, דפוסי התנהגות ופחדים במהירות וביעילות באמצעות Theta Healing (תטה הילינג).

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:

הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם
חסר שם מלא

מס׳ הטלפון אינו תקין

מה חדש?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024