טיפול DBT לילדים ונוער בבתי ספר | שיטת DBT STEPS-A

מיומנויות טיפול דיאלקטי התנהגותי בבתי ספר

   

למה חשוב ללמד מיומנויות DBT בבתי ספר? 

 

מסגרות חינוכיות רבות מתקשות להתמודד עם התפרצות מוקדמת של הפרעות פסיכיאטריות בקרב בני נוער, והמציאות היא שלרבים מהם קשה למצוא מקום במוסד הולם, או שהם נמצאים על הגבול בין הצורך במוסד מיוחד המתאים למצבם הנפשי לבין היכולת להישאר במסגרת הרגילה.

 

בפועל, לעיתים תכופות נדרשים בתי הספר לספק מענה מקצועי לתלמידים המתמודדים עם קשיי ויסות רגשי , כמו הפרעות התנהגות , פחדים וחרדות , דיכאון ופגיעה עצמית .

הסיפור של התערבות בית ספרית בבריאות הנפש מביא איתו מורכבות:

למשל, מחקר מלמד כי תוכניות התערבות בבריאות הנפש שכללו לימוד ותרגול מיינדפולנס וכלים וקוגניטיביים, לא שיפרו בהכרח את בריאות התלמידים, חלקן אפילו החמירו את המצב. זה נכון לפחות בבתי ספר בבריטניה ובאוסטרליה, בהן הועברו התוכניות ונבחן המדגם.

 

בשיטת הטיפול הדיאלקטי התנהגותי, אולי דווקא בזכות הפשטות שבה, יש כאן מה לתרום.

היא פותחה במקור כדי להתמודד עם מקרים מורכבים של טיפול בהפרעת אישיות גבולית, אולם לאורך השנים הורחבה ונבחנה אמפירית עבור מתמודדים עם הפרעות שונות על ספקטרום הוויסות הרגשי ועבור גילים שונים במעגל החיים.

אחת ההתאמות המשפיעות ביותר היא טיפול DBT לילדים ובני נוער.

   

 

DBT STEPS-A

 

בארה"ב למשל, השימוש בטיפול DBT לילדים ולהורים במסגרת בית-ספרית הולך ותופס תאוצה, כאשר הדגש הוא לימוד מיומנויות וכישורי חיים, הן כטיפול והן כמניעה. לאחרונה פורסם הספר DBT Skills in Schools, בו מוגשת הווראיציה של השיטה עבור אנשי טיפול, ייעוץ וחינוך בבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים, והוא נראה מבטיח מאוד ברמה היישומית.

הטיפול בשיטה הוא גמיש, מקיף, יכול לסייע במגוון רחב של מצבים רגשיים ובעיות התנהגות, וכמובן- מציע תוכנית לפיתוח מיומנויות אשר מתאימה לתלמידים רבים, גם כאלה שאינם בתחום האבנורמליות הנפשית. בנוסף, את פיתוח המיומנויות ניתן ליישם באופן קבוצתי, הלמידה מעט מזכירה למידה בכיתה ובכך, מתאים הטיפול במיוחד למסגרת בית הספר. כמו כן, הטיפול מתמקד בניהול משברים ויכול להנחות מורים ותלמידים כיצד להתמודד עם אירועים חריגים כשאלו מתרחשים.

 

טיפול DBT לצוותים החינוכיים 

לא רק תלמידים ותלמידות עשויים להפיק תועלת נפשית מלמידת DBT.

גם מורים לחינוך מיוחד, מפקחים במשרד החינוך ומנהלי בתי ספר הצליחו זה מכבר לזהות את יתרונות השיטה, שמתאימה במיוחד לצרכים של עובדים במוסדות חינוכיים.

כל זאת על רקע הנתונים המחקריים, שמתארים מצב מטריד בו אחד מתוך ארבעה מורים חדשים במערכת החינוך מתמודד עם חרדה או דיכאון.

 

מטפלי DBT בכפר סבא, הוד השרון ורעננה <

 

 

יתרונות וחסרונות של טיפול דיאלקטי-התנהגותי במסגרות חינוכיות

ליישום טיפולי DBT במסגרת בית ספרית יתרונות וחסרונות ייחודיים.

 

הנה כמה יתרונות ללימוד dbt בבתי ספר 

  • בערך מחצית מההפרעות הנפשיות מופיעות אצל בני אדם לפני גיל 15, כך שזיהוי מוקדם בתקופת הנעורים יכול להתקיים בהתרשמות של הורים, אחים גדולים, יועצות חינוכיות ומורים רגישים דיים. 

  • הקהל בבית הספר הוא "קהל שבוי", התלמידים נמצאים בבית הספר ואינם יכולים להתחמק ממנו, ניתן להביאם לטיפול על חשבון שיעורים והפסקות.

  • שיטת DBT יעילה ביותר נגד דיכאון, חרדה, פגיעה עצמית, הפרעות אכילה והפרעות שכיחות אחרות אצל ילדים  ונוער.

  • בעוד משפחות רבות אינן מצליחות לפנות זמן להגיע לטיפול, או שיש להן מחסור במשאבים כלכליים, במסגרת בית הספר ניתן לנטרל תירוצים הגיוניים אלה לאי קבלת טיפול.

  • DBT נחשבת לשיטת טיפול מהירה וקצרה מאוד, ובעיקר פשוטה ובהירה ללימוד והוראה. הנתונים מלמדים על כך שהיא יכולה להשיג את מטרותיה תוך חודשים ואפילו שבועות.

  • במסגרת בית ספרית יש יותר משמעת, אשר מתבטאת בטיפול בפחות התנהגויות שמפריעות לקבוצה, לעומת אלה המופיעות בטיפול קבוצתי במסגרות חיצוניות ומחייבות פחות.

 

קיימת תמיכה מחקרית לכך שלימוד השיטה בבתי ספר עשוי להיות בעל תועלת וישנן לפחות 3 דרכים להעביר אותה בבתי ספר (ניתן גם לשלב ביניהן):

  • לימוד על ידי אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש לכלל התלמידים - פסיכולוגים חינוכיים, יועצות בתי הספר וגם מורים ומורות. 

  • ניתן לבחור תלמידים שזוהו כנוער בסיכון לפיתוח הפרעות נפשיות שטיפול דיאלקטי-התנהותי עוזר בהן ולקיים עבורם מפגשים אישיים ו/או קבוצתיים.

 

צפו בהרצאה קצרה של המובילה בתחום

הטיפול והמחקר בתחום DBT לילדים ונוער,

פרופ' ג'יל ראטוס, מאוניברסיטת לונג איילנד:

 

 

יתרון נוסף של הטיפול במסגרת בתי הספר הוא שניתן ליישם תוכניות מניעה באמצעות טיפולים קבוצתיים לפיתוח מיומנויות כחלק ממערכת השעות, ובכך למנוע מבעיות התנהגות או מבעיות רגשיות עתידיות להתעורר בטרם עת.

כלומר, ניתן להכניס את הטיפול כחלק אינטגרלי ממערכת השעות של התלמידים, כולם או אלה שזקוקים לכך, עוד בטרם זוהתה בעיה ממשית וקונקרטית.

חוקרים בארה"ב פיתחו שיעור לפיתוח מיומנויות של טיפול DBT, אותו יכולים להעביר מורי בית-הספר התיכונים וחטיבות הביניים, גם כאשר הם חסרי הכשרה טיפולית.

 

חסרונות של לימוד dbt בבתי ספר

האתגר המרכזי ביישום טיפול DBT במסגרת בית הספר היא שלרוב, חלונות הזמן השבועיים שעומדים לרשות המנחים והמטפלים הם קצרים ביותר, ויש מחיר קבוע של הפסד שיעורים עיוניים לטובת הטיפול.

כתוצאה מכך, מנחי קבוצות לפיתוח מיומנויות נאלצים לקצר משמעותית את הפורמט השגרתי של המפגשים הקבוצתיים, אשר אורכים במקור כשעתיים מידי שבוע.

קיצור הזמן מאפשר פחות זמן לאימון, למעבר על שיעורי הבית ועל המשימות שניתנו וכן פחות זמן ללמידת תכנים חדשים.

לאור המגבלות האלה, מתעורר צורך בלתי נמנע להאריך את הטיפול (אשר אורכו הבסיסי הוא חצי שנה) לשנת לימודים שלמה.

הדבר החשוב ביותר, עליו אין לוותר במידה ומיישמים את טיפול ה-DBT במסגרת בית הספר, הוא הקדשת פרק זמן מכובד להתמקדות בשיעורי הבית ובמשימות השבועיות.

אין לוותר על כך לטובת התמקדות ברכישת המיומנויות, גם במחיר של הארכת משך הטיפול.

כאשר מזניחים את בדיקת שיעורי-הבית, גובר הסיכון שהתלמידים יבחרו שלא להתאמן בביתם (כלומר, לא יכלילו את המיומנויות שקיבלו לחייהם מחוץ לבית הספר) ולא יבינו את חשיבות המיומנויות שרוכשים.

 

 

הדרכת הורים במסגרת DBT בבתי ספר

אתגר נוסף העומד בפני טיפולי DBT בית ספריים הוא שילוב ההורים.

די קשה, לוגיסטית, ליישם קבוצה של הדרכת הורים או קבוצה של משפחות בבתי הספר באופן קבוע וסדיר, אך יש חשיבות רבה להזמנת ההורים לסדנאות אוריינטציה בשיטת ה-DBT.

בסדנאות האלה, יש להסביר להורים בפירוט על שיטת ה-DBT, על התיאוריה הביו-סוציאלית עליה היא מתבססת, על הדיאלקטיקה שבטיפול, על העקרונות המנחים שלו ועל המיומנויות העיקריות שנרכשות במהלכו.

 

 הביוסוציאלי תרשים dbt

המודל הביוסוציאלי ב-DBT

 

בנוסף, במידת הצורך וכתלות בתנאים הקיימים, ניתן לקיים מפגשים טיפוליים של ההורים והילדים (כיחידים או כקבוצות) על מנת לתרגל איתם "בזמן אמת" את המיומנויות, תוך מתן תשומת לב למיומנויות שקשורות ביחסים בינאישיים ולפתרון בעיות.

  

 

בואו נדבר על הדברים

שחשובים באמת

 

מוזמנים.ות לשיחה עם איתן טמיר,

ראש המכון והמנהל המקצועי, 

 לייעוץ קצר, ממוקד וחד-פעמי - 

הערכה מותאמת אישית, חידוד הבעיה

והכוונה מדויקת למטפל.ת -

אצלנו או אצל עמיתים.

 

עלות: 140 ש"ח

 

 

הרשמה מהירה:

 

 בתל אביבאונליין בזום

 

 

מענה לכל שאלה

(המענה אנושי, לפעמים לוקח זמן):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

  

Clinical Psychologists Tel Aviv

 

 

קראו המלצות מאומתות של

לקוחות ועמיתים על מטפלי/ות מכון טמיר

 

 

כתיבה:

 

איתן טמיר, MA, מטפל DBT,

עם מומחי מכון טמיר

 

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

 

עדכון אחרון:

 

8 במאי 2024

 

 

מקורות:

 

Foulkes, L., & Andrews, J. L. (2023). Are mental health awareness efforts contributing to the rise in reported mental health problems? A call to test the prevalence inflation hypothesis. New Ideas in Psychology, 69, 101010. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2023.101010

   

Goldstein TR, Axelson DA, Birmaher B, Brent DA. Dialectical behavior therapy for adolescents with bipolar disorder: a 1-year open trial. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2007;46:820–830

 

Haynos, A. F., Fruzzetti, A. E., Anderson, C., Briggs, D., & Walenta, J. (2016). Effects of dialectical behavior therapy skills training on outcomes for mental health staff in a child and adolescent residential setting. Journal of Hospital Administration, 5(2), 55–61

  

Mazza, J. et al (2016). DBT® Skills in Schools: Skills Training for Emotional Problem Solving for Adolescents (DBT STEPS-A) (The Guilford Practical Intervention in the Schools Series) 1st Edition. Guilford Press

  

Perepletchikova, F., Axelrod, S. R., Kaufman, J., Rounsaville, B. J., Douglas-Palumberi, H., & Miller, A. L. (2011). Adapting Dialectical Behaviour Therapy for Children: Towards a New Research Agenda for Paediatric Suicidal and Non-Suicidal Self-Injurious Behaviours. Child and Adolescent Mental Health, 16(2), 116–121

 

 

תודה מיוחדת ליעל טל על העזרה באיסוף, ליקוט וסיכום החומרים למאמר

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:

הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם
חסר שם מלא

מס׳ הטלפון אינו תקין

מה חדש?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024