סגנון מחוספס (Irreverence) אצל מטפלי DBT

סגנון מחוספס (Irreverence) אצל מטפלי DBT

 

תקשורת מחוספסת, או ״לא מהוקצעת״ (Irreverent Communication) היא עמדה טיפולית אבוקטיבית אצל מטפלי DBT.

סגנון התערבות זה משלב הומור, אירוניה, פרדוקסליות וגישה פחות פורמלית במטרה להגיע למטופלים, במיוחד במצבי תקיעות.

בשימוש באסטרטגיה זו, המטפל מאתגר את המטופל דרך תגובות לא צפויות, לא ״בסגנון הרגיל״ שאנחנו רגילים לשמוע אצל מטפלים. היא מאוזנת אמנם עם גישה של כבוד ואכפתיות, אך מטרתה לשבור דפוסי חשיבה נוקשים ולעורר תגובה רגשית שונה.



חשוב להדגיש: טכניקה זו יעילה רק כאשר נבנה קודם לכן אמון והערכה הדדית משמעותיים בין המטופל למטפל.

 

אם המטופל נפגע, היא לא עבדה טוב. 

 

 

 

דוגמאות ל-Irreverence ב-DBT

 

  • מטופלת אומרת "אני לא שווה כלום, אף אחד לא אוהב אותי". במקום להגיב בדרך צפויה ("זה לא נכון"), המטפלת עונה: "וואו, בדקת את זה עם כל שמונה מיליארד בני אדם בעולם? מרשים!"

  • מטופל שחוזר על אותו דפוס הרסני פעם אחר פעם. המטפל: "אז בוא נראה, הפעם ה-15 שאתה עושה את אותו הדבר ומצפה לתוצאה שונה. איינשטיין היה קורא לזה..."

  • מתבגרת שמסרבת לשתף פעולה: "אם את באמת רוצה להשתיק אותי, יש לך שיטה מעולה - פשוט לא לענות לי על שום שאלה."

  • מטופל שמתרץ תירוצים ללא הפסקה: "אתה יודע, אני חושבת שיש לך עתיד מזהיר כעורך דין מהסנגוריה הציבורית- ההסברים שאתה נותן יצירתיים ביותר!"

  • מטופל מניפולטיבי: "רגע, זו אותה אסטרטגיה שהשתמשת בה בשבוע שעבר? מעניין איך הצליח לך אז... אה, נכון, לא הצליח."

  • כשמתבגר אומר "אני פשוט אשב בחדר כל היום": "נשמע כמו תכנית מרתקת. האם תרצה שאכתוב לך המלצה לתחרות 'האדם הכי משעמם בעולם?"




תקשורת מחוספסת יכולה לסייע ביציאה ממעגל חשיבה שלילי. המטפל עשוי להשתמש בהערות מפתיעות ולא קונבנציונליות כדי להעביר את הקשב של המטופל לנקודת מבט שונה.

 

 

 

דגשים למטפלים

 

  • חשוב לבנות קודם יחסי אמון עם המטופל לפני מעבר לסגנון מחוספס. 

  • למנן, מדובר בהתערבות נקודתית, לא במתן לגיטימציה להגיד מה שעולה בראש.

  • להימנע מציניות.

  • אם לא קיים בסיס של כבוד הדדי, הגישה עלולה להיתפס כמזלזלת ומוחקת. המטרה אינה להיות לא רגיש, אלא להשתמש באסטרטגיה תכליתית שתעזור למטופל לצאת מדפוסי חשיבה מקובעים ולחשוב בצורה גמישה יותר.

 

 

 

 

 

 

 התכתבו עם איש מקצוע במענה אנושי

(לפעמים לוקח זמן, אבל תמיד עונים):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל



  

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

כתיבה:

 

איתן טמיר, MA, ראש המכון

עם מומחי מכון טמיר

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:

הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם
חסר שם מלא

מס׳ הטלפון אינו תקין

מה חדש?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2025