סרבנות בית ספר
איך מתמודדים עם חרדת בית ספר?
כיצד לטפל בסרבנות של ילד ללכת לבית הספר?
school phobia
school refusal syndrome
כל הורה מכיר את הבקרים בהם קם הילד ומצהיר על כוונותיו להישאר היום בבית. חלקם מתרצים מכאובים גופניים, חלקם מתרצים באופן מקורי יותר, וחלקם אינם מתרצים כלל.
אין פסול ברצון להבריז מבית הספר, מרבית המבוגרים היו מעדיפים גם הם להיעדר מהעבודה ולעשות דברים מהנים במקומה, אך תפקידם של ההורים הוא ללמד את הילדים,
בדיוק בנקודה זו- את חשיבות השמירה על השגרה ואת חשיבות המחויבות למסגרת.
מהי סרבנות בית ספר?
סרבנות בית ספר היא מצב בו ילדים ומתבגרים מראים תסמינים חמורים של חרדה ומסרבים להגיע לבית הספר.
ילדים לא מעטים סובלים מחרדת בית ספר, המוכרת גם כ-school phobia .
החרדה עשויה להיווצר על רקע הקושי להסתגל למסגרת, הקושי להיפרד מההורים, בעיות חברתיות, בעיות לימודיות ורבות נוספות. חרדת בית ספר, אצל מרבית התלמידים, מגיעה יד ביד עם סרבנות בית ספר, ויחד הן מזינות זו את זו. בלועזית, הפרעת school phobia והפרעת school refusal syndrome מתארות את אותה התופעה.
סרבנות בית ספר, אשר קרויה בלועזית school refusal syndrome, הינה הקצנה של הנטייה הטבעית של הילדים לרצות ולפעול על מנת להתחמק מהגעה לבית הספר. מרבית הילדים, במידה ויתאפשר להם, יעדיפו להישאר בבית או לבלות עם חברים במקום ללמוד, וכאמור, מדובר בנטייה טבעית ולגיטימית המאפיינת גם את עולם המבוגרים. עם זאת, כאשר הנטייה הופכת ליומיומית, כרונית ועיקשת- ייתכן כי מדובר בסרבנות בית ספר. סרבנות בית ספר מתבטאת באופנים שונים, כאשר המשותף להם הוא מאבק יומיומי, בתירוצים מגוונים ככל שיהיו, תוך דמעות, כעס, התפרצויות זעם ותסכול, שמטרתן להכניע את ההורים ולהשיג את אישורם להיעדרות.
ילדים הנוטים לסרבנות בית ספר, ככל הנראה נמצאים במצוקה מסוימת סביב ההגעה למוסד הלימודים, מסיבות שונות. ייתכן כי חוויית הלימוד היא השלילית, ייתכן כי מדובר בפחד להתרחק מההורים, ייתכן שקיים קושי חברתי בגללו מסרב הילד ללכת לבית הספר. ילדים המסרבים ללכת לבית הספר מסיבות אלה, לרוב לא ינצלו לרעה את היעדרותם, סביר להניח שיהיו בבית, ויהנו מהשהייה, אך לא יחתרו לחיפוש עשייה מסוימת, כיוון והמטרה מבחינתם הייתה להימנע מבית הספר. לעיתים, הילדים מסרבים ללכת לבית הספר כניסיון משיכת תשומת הלב של הוריהם, להשגת יחס, ולעיתים, ההימנעות מבית הספר נועדה לעשייה אחרת לגמרי, וקשורה בפיתויים הנמצאים בעולם שמחוץ למסגרת הלימודית. במקרים אלה, ההיעדרות תהיה מנוצלת היטב ע"י הילדים, כיוון וניצול הזמן הזה הוא מטרת ההיעדרות מלכתחילה.
תהא מה שתהא הסיבה בגללה מסרבים הילדים ללכת לבית הספר- סרבנות בית ספר, או חרדת בית ספר, צריכות להדליק נורה אדומה בוהקת אצל הורי הילד. חשוב לברר את הסיבה לסרבנות, האם הילד סובל מילדים אחרים, מהתנכלות המורה, האם סובל מבעיות קשב וריכוז או לקויות למידה, מה בשהות בבית הספר הופך לבלתי נסבל עבורו, או לחילופין- מה כה נוצץ בהיעדרות. כלומר, חשוב להבין מה מרוויח הילד, או ממה מציל עצמו, בכך שייעדר מבית הספר.
מחקר מעניין בחן את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז (ADHD) לבין בעיות נוכחות בבית הספר אצל מתבגרים. המחקר מצא שלמתבגרים עם הפרעת קשב וריכוז היו שיעורים גבוהים יותר של היעדרות מבית הספר, במיוחד בבקרים, והיו בעלי סיכוי גבוה יותר להחמיץ כמה ימי לימודים ברצף. ממצאים אלו מצביעים על כך שתסמיני ADHD, כגון קושי בקשב וארגון, עשויים לתרום לבעיות נוכחות בבית הספר.
לעיתים, סרבנות בית הספר כה עיקשת, עד שההורים נכנעים לה פעם אחר פעם. הילדים לא מגיעים לבית הספר, לעיתים לאורך ימים רצופים או תקופה ארוכה, והמחיר לכך כבד, גם אם אינו מזוהה מיד. המחיר שבהיעדרות ממושכת מבית הספר הוא מגוון. הילדים יוצרים פער לימודי, פער ביכולות הלימודיות ובהרגלי הלמידה, פער חברתי ופער ביכולת לנהל שגרת חיים בריאה. לכן, הורי הילד צריכים לפעול בכל הדרכים שברשותם על מנת לעצור את ההיעדרות, ולפתור את המצוקה אליה נקלע ילדם.
חשוב לדעת כי אצל ילדים הסובלים מחרדה סביב בית הספר, היכנעות ההורים להיעדרות רק מזינה את החרדה ממנה סובלים, ומאוששת אותה. זו סיבה נוספת לגדוע את הנטייה לסרבנות בית ספר מיד כשמתחילה, ולטפל בחרדה באופן ישיר ולא בבריחה הטבעית אליה נוטה הילד.
כאשר מזהים את המקור לסרבנות בית הספר, חשוב מאוד לטפל בו. למשל, פרופ' חיים עומר כתב פרוטוקול ישים להתמודדות עם סירוב בית ספרי.
אבל לפני כן חשוב להבין -
-
האם הסירוב נובע מחרדה?
-
מתי הוא החל ובאיזה גיל והאם בעקבות אירוע כלשהו?
-
האם הוא קשור לסמכות הורית ולהצבת גבולות בבית?
-
האם הסירוב נובע מצורך בגבולות יותר ברורים? האם הילד סובל מחרם או נידוי חברתי?
התשובות לשאלות האלו יפנו אותך לטיפול הנכון (טיפול בחרדה לעומת עבודה עם ההורים למשל).
במידה ומדובר בבעיה מול מורה או תלמידים- יש לפותרה באמצעים הקיימים במסגרת בית הספר.
במידה וקיימת בעיה לימודית או רגשית כלשהי- חשוב לפנות לאנשי מקצוע רלוונטיים לתחום. לרוב, סרבנות בית הספר נובעת מחרדה סביב משהו בחוויה הבית ספרית, או סביב בעיית התנהגות ומרדנות.
את שתיהן ניתן לפתור באמצעות ייעוץ מקצועי, הדרכת הורים ופסיכותרפיה לילד.
בואו נדבר על הדברים
החשובים באמת
עם ראש המכון / מומחה ספציפי-
בזום או פנים אל פנים (140 ש״ח)
התכתבו עם איש מקצוע במענה אנושי
(לפעמים לוקח זמן, אבל תמיד עונים):
לקוחות ועמיתים על מטפלי/ות מכון טמיר
מקורות:
Niemi S, Lagerström M, Alanko K. School attendance problems in adolescent with attention deficit hyperactivity disorder. Front Psychol. 2022 Nov 23;13:1017619. doi: 10.3389/fpsyg.2022.1017619. PMID: 36506967; PMCID: PMC9726763.
https://en.wikipedia.org/wiki/School_refusal
https://www.aafp.org/afp/2003/1015/p1555.html
נכתב ע״י מומחי מכון טמיר
עדכון אחרון:
18 בדצמבר 2023