קבוצות למיומנויות חברתיות לילדים
בראשון לציון
הורים יקרים,
אנו שמחים לבשר על קבוצות חדשות שתיפתחנה בקרוב בראשון לציון, שמטרתן לקדם, להקנות ולשפר מיומנויות וכישורים חברתיים אצל ילדים.
אם אתם מרגישים ש -
-
ילדכם לא תמיד מפענח נכון סיטואציות חברתיות
-
אין בידיו מספיק כלים על מנת להתמודד עם מורכבויות חברתיות
-
הילד מסתגר או נמנע מסיטואציות חברתיות או לא מוכרות
-
מתקשה לייצר חברויות משמעותיות ולזרום בקבוצה
קבוצה זו עשויה לעזור לו !
מטרתה המרכזית של הקבוצה הינה לסייע לילדים למצוא את הדרך להצלחה חברתית, באמצעות שיפור הכישורים והמיומנויות, תוך כדי חיזוק תחושת הערך העצמי.
מודל העבודה בקבוצה ייחודי ומכיל בחובו את עקרונות השיטה ההתנהגותית-קוגניטיבית בשילוב התייחסות דינמית רגשית, תוך התייחסות למודל SEL.
שלכם,
יועצת חינוכית, MA, מנחת קבוצות ומטפלת CBT
הקבוצה בהנחיית מירית שמש שמעוני, יועצת חינוכית מנוסה בשיטה התנהגותית קוגניטיבית (c.b.t) ומדריכת הורים בגישת הסמכות החדשה (M.A ייעוץ חינוכי), בעלת ניסיון עשיר בייעוץ לילדים ובמתבגרים.
נפתחות 3 קבוצות חדשות לגילאים השונים:
-
כיתות א'-ב'
-
כיתות ג'-ד'
-
כיתות ה-ו'
מיקום וזמן:
הקבוצות תתקיימנה בראשון לציון, בין השעות 18:00-19:00, אחת לשבוע ותכלולנה 12 מפגשים.
עלות:
3,900 ש״ח
משתתפים:
בכל קבוצה ישתתפו עד 6 ילדים, כולם ברמה אישית גבוהה, שיצוידו בכלים מקצועיים מוכחים במרחב החברתי והתקשורתי.
יתקיימו מפגשי הורים לצורך עדכון שוטף ומתן כלים שימושיים.
בואו נדבר על הדברים
החשובים באמת
עם ראש המכון / מומחה ספציפי-
בזום או פנים אל פנים (140 ש״ח)
התכתבו עם איש מקצוע במענה אנושי
(לפעמים לוקח זמן, אבל תמיד עונים):
לקוחות ועמיתים על מטפלי/ות מכון טמיר
קבוצה למיומנויות חברתיות לילדים בראשון לציון
ראיון עם מירית שמש שמעוני
מראיינת:
מור צח מוכתר, מכון טמיר תל אביב,
תלמידת תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית
שלום מירית, ספרי לי בכמה מילים על אחת מהקבוצות מיומנויות חברתיות לילדים, שנפתחת בהנחייתך
קבוצת כישורים חברתיים מתאימה לילדים בגילאים צעירים.
הקבוצה הטרוגנית מבחינת מגדר, כלומר, משולבים בה בנים ובנות יחדיו.
היא תתקיים במרכז ראשון לציון בשעות הערב.
באילו מצבים מומלץ להציע לילד להצטרף לקבוצת כישורים חברתיים?
הקבוצה מומלצת למצבים בהם אנחנו מזהים שלילד שלנו יש קושי מסוים במיומנויות חברתיות, כלומר, לא לגמרי קל לו להיכנס לתוך מעגל חברים, יש לו קושי ליזום מפגשים, כשהוא נמצא במפגש קשה לו לקרוא את המפה, לזהות מהם המסרים שעוברים אליו, מהו הסאב-טקסט של הסיטואציה שעומדת מולו.
הוא יכול למשל להיקלע לכל מיני אינטריגות, או להיפך: הוא מתבצר ולא מגיב. כשאנחנו מרגישים שהילד שלנו חוזר מתוסכל מבית הספר ואנחנו מבינים שהבעיה נובעת מעניין חברתי – הקבוצה הזו כנראה מדויקת עבורו. המטרה של הקבוצה היא להעניק לו מענה וכלים לאותן התמודדויות.
באיזו דרך הטיפול הקבוצתי נותן את המענה הזה בשונה מטיפול פרטני?
אנחנו עושים את זה הרבה דרך משחק, מביאים ממש את האירועים החברתיים לתוך החדר, ואז תוך כדי האירועים החברתיים, כמטפלת, אני מצליחה לזהות ולמקד היכן הקושי של כל ילד ולעבוד איתו.
אנחנו עושים את זה בצורה מאוד תומכת, כלומר, אף ילד לא מרגיש חשוף יתר על המידה כשאנחנו עובדים על הבעיה שלו, אבל כל אחד יודע מה הנקודה שעליה הוא צריך לעבוד תוך כדי דינמיקה של משחק.
ההבדל בין קבוצה לבין טיפול פרטני הוא שבטיפול פרטני אני יכולה רק "לדבר על" האתגרים החברתיים ואילו בטיפול קבוצתי התהליכים מתרחשים ומדוברים בזמן אמת.
תני לי דוגמה שממחישה את דברייך
ניקח לדוגמא ילד שמתמודד עם קושי להפסיד במשחק. כשנגיע בקבוצה שלנו למצב בו הוא הפסיד במשחק – נראה כולנו את התסכול שלו, ולא רק נדבר עליו.
בטיפול פסיכולוגי פרטני, הילד יספר לי בטיפול אישי שהוא הפסיד לחבר, לעומת זאת בטיפול קבוצתי אנחנו ממש נחווה את התסכול, נחשוב כולנו על פתרונות ואלטרנטיבות יעילות, החברים יציעו פתרונות ונבדוק איך אפשר לחזק אותו.
בדרך זו הילדים מקבלים כלים תוך כדי החוויה של הטיפול, ומרוויחים גם למידה על עזרה לילדים אחרים.
בעולם הקבוצות מכונה היתרון הזה ה"כאן ועכשיו"- החומרים שעולים בחדר הם מיקרוקוסמוס לחייהם החברתיים של הילדים המשתתפים במציאות.
זה עובד מדהים.
גם בטיפול פרטני הטיפול נעשה דרך משחק, אז במה זה שונה?
בטיפול פרטני לילדים הטיפול נעשה באופן בלעדי מול המטפלת ולכן חסרה בו הדינמיקה הטבעית שנוצרת מול חברים, חברי קבוצת השווים.
אנחנו לוקחים בעצם דגימה של המציאות החברתית בבית הספר, ביום יום, אחר הצהריים, למפגש התנסותי של שעה.
בקבוצה כזו מדובר בילדים עם קשיים דומים, עם אותם רצונות ומאוויים ועם אותם תסכולים.
לא המטפלת מושכת בחוטים ומובילה.
טיפול פרטני הוא טיפול מאוד יעיל אבל במחקרים נמצא שהיעילות של טיפול קבוצתי בהקשר של כישורים חברתיים גבוהה יותר מטיפול פרטני.
לאילו ילדים לא מומלץ לפנות לטיפול קבוצתי?
ככלל, אין ילד שלא מומלץ עבורו להשתתף בטיפול קבוצתי.
עם זאת, הקבוצה מתאימה פחות לילדים שאובחנו על הספקטרום האוטיסטי -שצריכים תהליך תקשורתי שונה.
לילדים עם חרדה חברתית גבוהה, שמתמודדים עם התנהגויות נמנעות מגוונות, הייתי ממליצה לעבור קודם טיפול אישי ולאחר מכן לבוא לקבוצה.
אבל הניסיון מלמד שגם במצב כזה, מאוד מומלץ שילדים כאלה ישתתפו בקבוצת כישורים חברתיים בשלב מאוחר יותר. בכל מקרה, את הערכת ההתאמה אני לומדת יחד עם ההורים במפגש ההיכרות לפני הקבוצה.
כיצד מעורבים ההורים בטיפול הקבוצתי?
ההורים מוזמנים לפנות אלי באופן שוטף במהלך השבוע לשאלות ענייניות ונקודתיות.
מעבר לכך, לפני שהילד משתלב בקבוצה נקיים מפגש עם ההורים בכדי לבדוק את התאמת הילד.
בסיום תריסר מפגשי הקבוצה אקיים מפגש עם ההורים, בו אשתף ואעדכן על הכלים הפסיכולוגיים בהם נעזרנו, כדי שההורים יהיו מעורבים ויוכלו לתמוך בהטעמת הכלים בעולם החברתי של הילד לאורך השנים הבאות.
בשיחה זו נדבר נקודתית על כל ילד: על מה עבד בקבוצה, כיצד התקדם ואיך התקדמנו לאורך התקופה.
תודה!