למידה רגשית-חברתית (SEL)
למידה רגשית-חברתית (SEL) היא מונח פסיכולוגי שמתייחס לרכישת כישורים על ידי תלמידים ״לזיהוי וניהול רגשות, לפיתוח דאגה ואכפתיות לאחר, לקבלת החלטות אחראית, לייסוד מערכות יחסים חיוביות ולהתמודדות יעילה עם מצבים מאתגרים״.
מדובר בעצם על התהליך שבאמצעותו ילדים, ילדות ובני נוער רוכשים ומיישמים ביעילות את הידע, העמדות והמיומנויות שנחוצים לצורך היותם מבוגרים בריאים.
הגדרה רחבה אמנם, תיכף נרחיב... SEL כוללת מיומנויות לפתרון בעיות ותקשורת והבנה בין מגדרית, כמו גם לימוד ילדים לאמץ גיוון ולבנות מערכות יחסים בריאות שיימשכו אל תוך בגרותם.
יכולות SEL
בלמידה הרגשית-חברתית ישנם חמישה סטים של מיומנויות קוגניטיביות, רגשיות והתנהגותיות הקשורים זה לזה, והם מקובצים לכדי חמישה תחומי מפתח של כישורים חברתיים ורגשיים:
מודעות עצמית
זיהוי רגשות, תפיסת עצמי מדויקת, זיהוי חוזקות, צרכים וערכים, יעילות עצמית ורוחניות
מודעות חברתית
יכולת לאמץ פרספקטיבה לגבי מצבים חברתיים, אמפתיה טובה לאחרים, הערכה של גיוון והטרוגניות במרחב הבין-אישי וכבוד לילדים אחרים
ניהול עצמי
שליטה בדחפים וניהול מתח, מוטיבציה עצמית ומשמעת, הצבת יעדים וכישורי התארגנות
ניהול מערכות יחסים בין-אישיות
תקשורת, ניהול חברתי ובניית מערכות יחסים, עבודת צוות, משא ומתן, סירוב וניהול סכסוכים וחיפוש/מתן עזרה
קבלת החלטות אחראית
זיהוי בעיות וניתוח מצבים, פתרון בעיות, הערכה ומחשבה ואחריות אישית, מוסרית ואתית.
מהן המטרות של SEL?
המטרות קצרות הטווח של תוכנית SEL הן:
-
לקדם מודעות עצמית אצל התלמידים, את יכולת הניהול העצמי, מודעות חברתית, לפתח מערכות יחסים ואת יכולות לקבל ההחלטות באופן אחראי.
-
לשפר את עמדות התלמידים ואמונותיהם לגבי העצמי, אחרים והמסגרת הלימודית.
עקרונות מנחים להוראת למידה רגשית חברתית
ערכים הם ליבת הלימוד ב-SEL, שכן הם מספקים הנחיה ומטרה להתנהגות.
הלכה למעשה, פעולה ללא ערכים מנחים תוביל לחוסר עקביות.
האתגר של SEL הוא ללמד התלמידים מיומנויות חברתיות ורגשיות וכישורים חברתיים כדי להבטיח רכישת כלים, מיומנויות, כישורים, ידע והנחות יסוד שיסייעו בהתמודדות עם אתגרים עתידיים בזירות חברתיות שונות (יסודי, חטיבה, תיכון, צבא וכן הלאה).
בתי ספר משחקים תפקיד חשוב בלימוד כישורים חברתיים ורגשיים, שכן מנהלות, יועצות חינוכיות ומורות בבתי ספר מהוות דוגמה חשובה עבור הילדים.
נכון להיום, בתי ספר רבים בישראל מאפשרים למידה שתומכת בהוראת הכישורים, זאת מתוך הנחה שילדים אשר יצוידו בכישורים חברתיים ורגשיים המעוגנים בערכים מבוססים יוכלו לפתח אופי טוב ובכלל, להיות בני אדם יותר טובים.
מחקרים הראו קשר חזק בין למידה רגשית-חברתית לבין תוצאות בתחומי הבריאות הנפשית, התפתחות האופי, הצלחה בבית הספר ובקריירה ואחריות אזרחית.
למידה רגשית-חברתית היא קריטית להכנת תלמידים לחיים ולעבודה כבוגרים במאה ה-21, וחשוב להורות אותה בסביבה בטוחה ותומכת ובמסגרת מערכת יחסים חיובית בין מורה לתלמיד.
מיומנויוית SEL במרחב הכיתתי
אתר pathway 2 success מציע 26 מיומנויות לקידום למידה רגשית-חברתית בכיתה.
הנה:
-
להשתמש בכתיבת יומן.
-
להשתמש בקריאה בקול.
-
לברך זה את זה על בסיס יומי.
-
לקיים פגישות כיתתיות.
-
לשלב פעילויות אמנותיות.
-
לדבר על ניהול רגשות.
-
להעניק אחריות.
-
לתרגל מיומנויות לפתרון בעיות.
-
לבנות קהילה בעבודת צוות.
-
לעודד דיבור עצמי חיובי.
-
לשבח את הגיוון.
-
לשלב אמנויות מעשיות.
-
לעודד התבוננות עצמית (רפלקציה).
-
לתרגל מיינדפולנס.
-
ליצור אזור הירגעות.
-
לקדם דפוס צמיחה.
-
לעודד נדיבות.
-
לשחק משחקים.
-
לבדוק באופן יומיומי מה קורה עם תלמידים.
-
לשוחח על אמפתיה.
-
ליצור יעדים על פי מודל ה-SMART.
-
ללמד מיומנויות התמודדות לניהול לחץ.
-
להדגיש מיומנויות לאורך היום.
-
ללמד מיומנויות הקשבה פעילה.
-
ללמד חוקי ברזל לקבוצה.
-
לתרגל אי-הסכמה מכבד.
אוצר כלים ושגרות חשיבה ללמידה חברתית-רגשית - אתר ברנקו וייס <
בואו נדבר על הדברים
החשובים באמת
עם ראש המכון / מומחה ספציפי-
בזום או פנים אל פנים (140 ש״ח)
התכתבו עם איש מקצוע במענה אנושי
(לפעמים לוקח זמן, אבל תמיד עונים):