טיפול CBT לפחד מטיסה | מטפלים מנוסים

 

 

פוביה מטיסה היא אחת הפוביות הנפוצות ביותר, אבל גם אחת הפחות מדוברות.

לא בגלל שהיא לא משמעותית, אלא בגלל שאנשים לומדים "לחיות איתה": לוותר על חופשות, לדחות הזדמנויות, להיעזר באחרים, או פשוט למצוא דרכים מתוחכמות להימנע מטיסות.
עבור חלק מהמטופלים שפגשתי לאורך השנים, החרדה הזו לא נראתה בהתחלה "כמו סיבה לפנות לטיפול". אבל בפועל, הם הרגישו מתוסכלים, כבולים, מוגבלים – וגם די נבוכים להודות עד כמה הפחד הזה מנהל אותם.

 

CBT – טיפול קוגניטיבי־התנהגותי – הוא היום הטיפול היעיל והמבוסס ביותר עבור פוביות ממוקדות כמו חרדת טיסה. לא בגלל שהוא "מסיר את הפחד", אלא כי הוא משנה את היחסים שלנו איתו: מלראות בו סכנה קיומית – למשהו שאפשר להתמודד איתו, להבין אותו, ובמקרים רבים גם לנטרל את השפעתו.

 

 

מה זה בעצם פחד מטיסה?

 

חשוב להבין שפוביה מטיסה הוא לא תוצאה של ידע חסר. ברוב המקרים, גם האנשים שחווים אותה יודעים מצוין שטיסה היא בטוחה. הם קראו על זה, שמעו את הנתונים ויודעים מה אומר השכל הישר.
אבל חרדה, בניגוד לפחד מציאותי, לא פועלת לפי היגיון. היא מופעלת ממערכת עצבית עם הגיון שעובר בגנים, תבונה קדומה, שמזהה איום (גם אם אין איום בפועל), ומפעילה את כל מערך ההישרדות: דופק, נשימה, מחשבות אובססיביות, צורך להימלט או לשלוט.

אצל חלק מהאנשים, הטריגר הוא ההמראה. אצל אחרים – סגירת דלתות המטוס, הפחד מהתקף פאניקה באוויר, המחשבה "מה אם אשתגע שם למעלה". ויש גם כאלה שלא מפחדים מהטיסה עצמה – אלא ממה שהיא מסמלת: חוסר שליטה, בדידות, או פרידה.

לכן, לפני כל טכניקה, אנחנו מתחילים בהקשבה.
מה בדיוק מפעיל את הפחד שלך? מתי זה התחיל? מה ניסית עד היום? מה היית רוצה שיתאפשר – אילו טיסות, אילו יעדים, אילו חוויות?
התשובות לשאלות האלה יוצרות את מפת הדרכים של הטיפול.



 

מה כולל טיפול CBT לחרדת טיסה?

 

הטיפול נבנה בשלבים, בקצב שמתאים למטופל, וכולל שלושה מוקדים מרכזיים:

 

 

1. יצירת הבנה וכלים ראשונים

 

בשלב הראשוני אנחנו עוסקים בפסיכו־חינוך – לא במובן של "הרצאה", אלא כבסיס של שפה משותפת. נבין יחד מהי חרדה, למה הגוף מגיב כמו שהוא מגיב, ואיך החרדה מתוחזקת דרך מעגל של מחשבות שליליות, תחושות גופניות, והימנעות.

במקביל, נתחיל לתרגל כלים פשוטים לוויסות רגשי: נשימה סרעפתית, הרפיית שרירים, טכניקות קרקוע. אלו כלים חשובים לשימוש "בזמן אמת", בטיסה או באימונים שלפניה – והם גם מחזירים למטופל תחושת שליטה.

 

 

 

2. שינוי דפוסי חשיבה (עבודה קוגניטיבית)

 

בשלב הזה נזהה יחד את "מחשבות הליבה" שמזינות את הפחד:

"אם תהיה תקלה – לא יהיה מי שיציל אותי",
"אני אתחיל להילחץ ואף אחד לא יבין אותי",
"אני חייב להיות בשליטה מוחלטת כדי להיות בטוח".

אנחנו לא "מרגיעים" את המחשבות – אלא עובדים איתן. נלמד לזהות עיוותי חשיבה נפוצים (כמו קטסטרופיזציה, נבואות שחורות, הכללות), ונאתגר את התוקף שלהן.
העבודה הזו לא באה לשכנע – אלא ללמד גמישות: לראות את המחשבה כפרשנות, לא כאמת מוחלטת. לפעמים זה ההבדל בין "אני בטוח אשתגע בטיסה" לבין "ייתכן ואחווה חרדה – אבל אני יודע להתמודד איתה".

 

 

 

3. חשיפה הדרגתית – להחזיר את החופש

 

זהו לב הטיפול. יחד נבנה "סולם חשיפה" אישי: מצבים שקשורים לטיסה, מהקל לקשה – כמו לצפות בתמונה של מטוס, להאזין לקול של המראה, לדמיין ישיבה בתוך תא נוסעים, לנסוע לשדה התעופה, לשבת במטוס מקורקע, ולבסוף – לטוס בפועל.

החשיפה אינה חד פעמית. היא תהליך.
כל שלב מבוצע רק כשיש מוכנות. כל חשיפה מלווה בכלי הרגעה והתמודדות. וכל תגובה – גם רגשית – מתקבלת בהבנה.

במקרים מתאימים, ניתן לשלב גם טכנולוגיית מציאות מדומה (VR) – מה שמאפשר תרגול סביבת טיסה באופן ריאליסטי, אך בטוח.

 

 

ומה קורה עם הקצב?

 

CBT הוא טיפול ממוקד, אבל לא נוקשה. לכל מטופל יש קצב משלו, ולעיתים – פחדים משניים שצפים תוך כדי (כמו צורך בשליטה, קושי באמון, או אפילו זיכרון טעון סביב טיסה קודמת).
כמטפלים, אנחנו יודעים לזהות מתי לעצור, מתי להרחיב, מתי לדבר – ומתי פשוט להיות שם.

טיפול טוב לא עוסק רק בהפחתת סימפטומים. הוא נוגע ביכולת של האדם להבין את עצמו מחדש, להגיב אחרת, לפעול מתוך בחירה.

 

לקראת סיום התהליך, אנחנו מסכמים יחד את הדרך שנעשתה. נוודא שהמטופל לא רק התגבר על הפחד – אלא מבין איך לשמר את השינוי. נבנה יחד תוכנית למניעת נסיגה, שיש בה זיהוי מצבים רגישים, חידוד כלים יעילים, והכנה להתמודדויות עתידיות.

מטרת העל של טיפול CBT בחרדת טיסה היא לא "להיות אדם שלא מפחד" – אלא להיות אדם שיודע להתמודד עם הפחד.

 

 

רוצה לדעת האם זה מתאים גם לך?

נשמח לתאם שיחת ייעוץ ראשונית עם אחד ממטפלינו המומחים.

ההתאמה אישית – התהליך ממוקד – והשליטה חוזרת לידיים שלך:

 

 

 




פרוטוקול CBT לטיפול בחרדת טיסה

חרדת טיסה היא סוג של פוביה ספציפית המשפיעה על כ-25% מהאוכלוסייה ברמות שונות. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) הוכח כיעיל במיוחד להתמודדות עם חרדה זו. הפרוטוקול הבא מציג מתווה טיפולי מובנה המשלב טכניקות CBT מבוססות מחקר.

הבנת חרדת טיסה

חרדת טיסה מתבטאת במגוון תסמינים פיזיים, קוגניטיביים והתנהגותיים:

  • תסמינים פיזיים: דופק מואץ, קוצר נשימה, הזעה מוגברת, סחרחורת, בחילה
  • תסמינים קוגניטיביים: מחשבות קטסטרופליות, דאגה מתמדת לגבי בטיחות הטיסה, קשיי ריכוז
  • תסמינים התנהגותיים: הימנעות מטיסות, שימוש באלכוהול או תרופות הרגעה לפני טיסה, חיפוש מתמיד אחר סימני סכנה

מבנה הטיפול

פרוטוקול הטיפול מחולק ל-8-12 מפגשים, בהתאם לחומרת החרדה וקצב ההתקדמות:

מפגשנושאים מרכזיים
1-2 פסיכו-חינוך, הערכה ופורמולציה
3-4 זיהוי מחשבות אוטומטיות ואתגור קוגניטיבי
5-6 טכניקות הרפיה ומיומנויות ויסות רגשי
7-9 חשיפה הדרגתית (בדמיון ובמציאות)
10-12 מניעת הישנות והתמודדות עם נסיגות

מפגשים 1-2: פסיכו-חינוך והערכה

מטרות:

  • יצירת ברית טיפולית
  • הבנת מודל ה-CBT ותפקידו בחרדת טיסה
  • איסוף היסטוריה והערכת חומרת החרדה
  • הסבר על מנגנון "הילחם או ברח" ותפקידו בחרדה

תרגיל: מעגל החרדה

זהה את הקשרים בין:

  1. מצב מעורר (לדוגמה: רכישת כרטיס טיסה)
  2. מחשבות אוטומטיות ("המטוס יתרסק")
  3. תחושות גופניות (דופק מואץ, קוצר נשימה)
  4. רגשות (פחד, אימה)
  5. התנהגויות (ביטול הטיסה, שימוש באלכוהול)

מפגשים 3-4: זיהוי מחשבות אוטומטיות ואתגור קוגניטיבי

מטרות:

  • זיהוי מחשבות אוטומטיות שליליות הקשורות לטיסה
  • הכרת הטיות חשיבה נפוצות (קטסטרופיזציה, הכללת יתר, חשיבה דיכוטומית)
  • פיתוח מחשבות חלופיות מאוזנות יותר
טבלת רישום מחשבות:
מצב: כשאני מרגיש טלטלה במטוס
מחשבה אוטומטית: "המטוס עומד להתרסק"
רגש וחוזק (0-100): פחד (90)
עיוות חשיבה: קטסטרופיזציה
ראיות תומכות: הטלטלה חזקה מאוד
ראיות נגדיות: טלטולות הן חלק רגיל מטיסה, המטוסים מתוכננים לעמוד בטלטולות חזקות בהרבה
מחשבה חלופית: "טלטולות הן חלק נורמלי מטיסה ואינן מסכנות את בטיחות המטוס"
רגש חדש וחוזק (0-100): מתח (40)

מפגשים 5-6: טכניקות הרפיה וויסות רגשי

מטרות:

  • לימוד טכניקות נשימה דיאפרגמטית
  • הרפיית שרירים מתקדמת
  • תרגול מיינדפולנס ממוקד למצבי חרדה

תרגיל: נשימה דיאפרגמטית

  1. שב בתנוחה נוחה, הנח יד אחת על החזה ויד שנייה על הבטן
  2. שאף אוויר דרך האף למשך 4 שניות, הבטן צריכה להתרחב
  3. עצור את הנשימה למשך 2 שניות
  4. נשוף דרך הפה למשך 6 שניות
  5. חזור על התרגיל 10 פעמים, 3 פעמים ביום

מפגשים 7-9: חשיפה הדרגתית

מטרות:

  • בניית היררכיית חשיפה מותאמת אישית
  • חשיפה בדמיון לשלבים שונים של טיסה
  • חשיפה במציאות (ביקור בשדה תעופה, סימולטור טיסה)

היררכיית חשיפה לדוגמה:

  1. צפייה בתמונות של מטוסים (חרדה: 30/100)
  2. צפייה בסרטון המראה ונחיתה (חרדה: 40/100)
  3. ביקור בשדה תעופה (חרדה: 60/100)
  4. ישיבה במטוס על הקרקע (חרדה: 70/100)
  5. טיסה קצרה בליווי (חרדה: 90/100)

הערה: יש לשהות בכל שלב עד להפחתה משמעותית של החרדה לפני המעבר לשלב הבא.

מפגשים 10-12: מניעת הישנות והתמודדות עם נסיגות

מטרות:

  • חיזוק ההישגים הטיפוליים
  • זיהוי מצבים מועדים לנסיגה
  • פיתוח תכנית התמודדות לטיסות עתידיות

תכנית התמודדות לטיסה:

  1. לפני הטיסה: תרגול נשימות, הכנת פעילויות הסחה, שינון מחשבות חלופיות
  2. בשדה התעופה: הגעה בזמן, תרגול מיינדפולנס, הימנעות מצריכת קפאין
  3. במהלך הטיסה: תרגולי הרפיה, שימוש בטכניקות הסחה, זיהוי ואתגור מחשבות אוטומטיות
  4. במקרה של התקף חרדה: תרגול נשימות, טכניקת עיגון 5-4-3-2-1, שימוש בכרטיסיות התמודדות

סיכום וטיפים נוספים

חרדת טיסה ניתנת לטיפול בהצלחה רבה באמצעות גישת CBT. חשוב לזכור:

  • תרגול עקבי של הכלים מחוץ לפגישות הטיפול הוא מפתח להצלחה
  • השינוי הוא הדרגתי ודורש סבלנות
  • מומלץ להתחיל את הטיפול מספר חודשים לפני טיסה מתוכננת
  • שילוב של טכניקות קוגניטיביות (אתגור מחשבות) והתנהגותיות (חשיפה) יעיל יותר מכל גישה בנפרד

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:

הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם
חסר שם מלא

מס׳ הטלפון אינו תקין

מה חדש?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2025