הרבה מטפלים שעובדים עם התמכרויות רואים הפרעת קנייה כפייתית כתופעה נפשית מורכבת ומאתגרת, גם בהשוואה להתמכרויות אחרות:
יש בה שילוב בין אלמנטים חיוביים כמו ריגוש, התחדשות, תקווה, לצד לפיתה רבת-עוצמה של דחף בלתי נשלט לקנות.
הסיפור הזה מתגלגל פעמים רבות להשלכות כלכליות קשות, לקונפליקטים, לקושי של המכור לסמוך על עצמו ולתחושות חוסר אונים ואשמה מתמשכות.
כמו בהתמכרויות התנהגותיות מקבילות, גם בהתמכרות לקניות טיפול הבחירה הוא פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT).
הטיפול ב-CBT מתמקד בזיהוי ושינוי דפוסי המחשבה וההתנהגות המזינים את ההתמכרות. מדובר בגישה שמבינה את ההתמכרות כתוצאה של תהליכי למידה וחיזוק, ולפיכך מאפשרת להם ללמוד כלים חדשים לניהול דחפים ולהתמודד נכון עם טריגרים פסיכולוגיים.
חקר התשתית הקונגטיבית של ההתמכרות
חשוב להכיר ולהבין את המנגנונים הפסיכולוגיים העומדים בבסיס ההפרעה.
טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) מוצלח דורש התייחסות ממוקדת לכל אחד מהם.
אחד המנגנונים המרכזיים של התמכרות לקניות הוא הקשר בין מצבים רגשיים שליליים לבין ההתנהגות הכפייתית של קנייה.
המשמעות היא שאנשים משתמשים בקניות כאמצעי לוויסות רגשי, במיוחד במצבים נפשיים של לחץ, חרדה או דיכאון.
בנוסף, קיימים היבטים הקוגניטיביים המאפיינים את ההתמכרות, כמו הטיית קשב ותשוקה בלתי נשלטת (craving) שמובילות לחוסר יכולת לעמוד בפני הקנייה.
גם חוסר שליטה עצמית (diminished inhibitory control) תורם לתחזוק ההתנהגות הכפייתית ולהנצחתה על אף התוצאות השליליות הברורות שהיא גורמת.
טכניקות וכלים יישומיים ל-CBT עבור מכורים לקניות
באמצעות יישום כלים מתקדמים של CBT, המטופלים לומדים לזהות את הדפוסים הרגשיים והקוגניטיביים שמפעילים את הצורך בקניות ולפתח אסטרטגיות לשליטה טובה יותר בהתנהגותם.
לאורך התהליך, המטפל מדריך את המטופל לזהות את המצבים, המחשבות והרגשות שגורמים לו להרגיש צורך עז לבצע רכישה.
לדוגמה, לעיתים קרובות מדובר בתחושות של ריקנות, שעמום, או לחץ שמופעל עליהם מבחוץ או מבפנים.
לאחר זיהוי הטריגרים, המטפל והמטופל עובדים יחד על פיתוח אסטרטגיות יעילות להתמודדות עם הדחף לקנות, כמו טכניקות לניהול לחץ, הבניה קוגניטיבית מחדש, מיינדפולנס, חשיפה ומניעת תגובה, התמקדות באסטרטגיות של חשיבה מציאותית שמחליפה עיוותי חשיבה ותכנון מראש של פעולות אלטרנטיביות שיכולות לספק את הצרכים הרגשיים בצורה בריאה יותר.
התאמה אישית
אפשר להתייחס ל-CBT כמטריה רחבה של שיטות טיפול, יש בה מתודולוגיות מגוונות, שלושה גלים בהתפתחות הגישה והרבה כלים וטכניקות.
לכן, אחד האתגרים החשובים ביותר הוא התאמה אישית של התהליך לכל מטופל, כדי שהטיפול יהיה יעיל, קצר ויתאים לצרכים ולהעדפות האישיים שלו.
במפגשים הטיפוליים, המטפל הקוגניטיבי התנהגותי שם דגש על יצירת מרחב בטוח בו המטופל יכול לבטא את רגשותיו ומחשבותיו באופן חופשי, ולבחון יחד עם המטפל את מערכת הקשרים המורכבת בין מחשבות אוטומטיות על קניות, תחושות פיזיולוגיות, רגשות שעולים והתנהגויות בפועל.
יעילות CBT לטיפול בהתמכרות לקניות
הניסיון מראה שמטופלים שמגיעים לטיפול עם מוטיבציה גבוהה לשינוי ומשתפים פעולה באופן פעיל בתהליך (שכולל הכנת שיעורי בית בין הפגישות) מצליחים להשיג שליטה טובה יותר על הדחף לקנות.
הם מגלים שהכלים שהם רוכשים בטיפול יכולים לשמש אותם גם בחיי היום-יום, מעבר להתמודדות עם הקנייה הכפייתית.
עם זאת, חשוב לציין שהטיפול לא תמיד עובד חלק.
ישנם מצבים בהם המוטיבציה מתערערת או כאשר הלחצים היומיומיים מעוררים מחדש את הדחף לקנות.
למרות ש-CBT נחשב לכלי יעיל במאבק בקנייה כפייתית, מחקר מלמד כי שיעור הנשירה מהטיפול גבוה יחסית (46.4%), מה שמעלה את הצורך לשפר את המחויבות של המטופלים לתהליך הטיפולי, לחזק את אסטרטגיות ההתמודדות ולהגביר את התמיכה סביב המטופל.
בעזרת פיתוח פרוטוקולים טיפוליים משופרים והתאמה של שיטות הטיפול, נוכל להתקדם אף יותר, ולסייע למתמודדים.ות לעמוד איתן ולשלוט בדחף הכפייתי להשביע באמצעות קניות את הרעב הפסיכולוגי והרגשי.
מענה לכל שאלה
(המענה אנושי, לפעמים לוקח זמן):
מקורות:
Granero, R., Fernández-Aranda, F., Mestre-Bach, G., Steward, T., Baño, M., Agüera, Z., Mallorquí-Bagué, N., Aymamí, N., Gómez-Peña, M., Sancho, M., Sánchez, I., Menchón, J. M., Martín-Romera, V., & Jiménez-Murcia, S. (2017). Cognitive behavioral therapy for compulsive buying behavior: Predictors of treatment outcome. European psychiatry : the journal of the Association of European Psychiatrists, 39, 57–65. https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2016.06.004
Kellett S., Bolton J. V. (2009). "Compulsive buying: A cognitive-behavioural model". Clinical Psychology and Psychotherapy. 16: 83–99.