מהם הדפוסים והטריגרים שמפעילים את המכור לקניות?

 

 

קניות כפייתיות (Compulsive buying) היא תופעה בה אדם ממשיך לקנות גם כאשר ברור שהקניות פוגעות בו מבחינה כלכלית, זוגית או רגשית. 

מדובר בהתנהגות קומפולסיבית, התמכרות דחפית לקניות, בה אדם מתקשה לשלוט בדחפים, והקניות הופכות לאמצעי בריחה וניתוק מהכאב שמעוררת המציאות.

 

ההערכה היא כי בארה"ב, כ-6% מהאוכלוסייה סובלים מנטייה כפייתית לקניות, כאשר 80% מהם הן נשים.

עם זאת, השימוש בקניות באתרי אינטרנט עלול להגדיל את הבעיה גם בקרב גברים, בשל הנגישות המהירה למוצרים.

 

קניה כפייתית היא תופעה שקשורה להתמכרויות התנהגותיות, כמו אכילה כפייתית והימורים, ולעיתים היא מופיעה עם בעיות נפשיות נלוות, כמו דיכאון וחרדה. 

הבעיה מתפתחת בדרך כלל בסביבות גיל 30, כאשר אנשים מתחילים להיות עצמאיים מבחינה כלכלית.




  

 

דפוסים של קנייה כפייתית

 

 

ד״ר שהרם אשמט, מומחה לטיפול בהתמכרויוית, מציע במאמר ב- Psychology today כמה דינמיקות פסיכולוגיות ודפוסי התנהגות העומדים בבסיס קנייה אימפולסיבית:

 

 

 

קניות מתוך כניעה לדחף

 

קונים כפייתיים לעיתים קרובות רוכשים מוצרים בלי לחשוב מראש.

אנשים שקונים מתוך דחף נוטים לבצע רכישות מבלי לחשוב לעומק על הצורך האמיתי במוצר, העלות או ההשלכות הכלכליות של הקנייה.

הדחף לקנות מופיע בעוצמה, לעיתים ללא הודעה מוקדמת.

הוא יכול להתעורר במגוון מצבים - החל ממפגש עם מוצר מגרה בחנות ועד פרסום אונליין.- מה שמגביר אצל רוכשים את הפעולה האימפולסיבית. 

קונים כפייתיים עשויים להסתיר את הרגלי הקנייה שלהם מהסביבה. חלקם מתביישים להודות שיש להם בעיה, ולכן מעדיפים לא לפגוש את החולשה שלהם במבטיהם של הקרובים.

הם עלולים להגיע למצב שבו מוצרים רבים שהם קנו נשארים סגורים באריזה, מבלי שנעשה בהם שימוש כלל.

עם הזמן, עשויות להצטבר בביתם ערמות של פריטים שלא נפתחו, מה שמעצים את תחושת האשמה והכישלון שהם חווים.

תופעה זו יכולה להוביל לא רק לבעיות כלכליות חמורות ולבעיה של אגרנות יתר אלא גם לפגיעה במערכות יחסים ובתחושת הערך העצמי.

מעבר לכך, הדחף לרכוש עשוי להיות מונע מהצורך בריגוש רגעי או כדי למלא חלל רגשי.

הקניות מעניקות סיפוק מיידי, אך הוא נעלם מהר מאוד, ומשאיר את הקונה הכפייתי עם תחושת חרטה וייאוש.

 

 

 

אופוריה בתהליך הרכישה

 

החוויה המרגשת של קניות אינה נובעת רק מהבעלות שמספקת קניית המוצר, אלא בעיקר מפעולת הרכישה עצמה.

עבור קונים כפייתיים, עצם ההחלטה לקנות והמעשה של הוספת פריט לעגלה או לתיק הוא זה שמביא אחריו סיפוק המיידי.

הרגע בו המוצר נרכש, ללא קשר לשימוש העתידי בו, הוא שיא הריגוש.

קליימקס ההתרגשות מאפיין התנהגויות מתמכרות רבות, היא מספקת מעין "היי" רגעי, תחושת הנאה והגשמה עצמית.

אנשים הסובלים מקניות כפייתיות עלולים למצוא את עצמם מחפשים את התחושה הזו שוב ושוב, גם אם הם לא באמת זקוקים למוצרים שהם רוכשים.

 

 

 

קניות כאסטרטגיה לוויסות רגשות שליליים

 

טיפול בקניות (Retail therapy) הוא מסע רכישה שתכליתו המרכזית היא לשפר את מצב רוחו של הקונה. זה מתרחש בגלל שאנשים נהנים מהקניה או כנחמה בתקופות של דיכאון או סטרס.

ואכן, רבים משתמשים בקניות כאמצעי להתמודד עם רגשות קשים כמו בדידות, חוסר שליטה או תחושות של ערך עצמי נמוך.

הקנייה מאפשרת להם לחוות הקלה מיידית וסיפוק רגעי, שמספקים תחושת שליטה מדומה בחיים.

 

 

עם זאת, כאמור, ההקלה שמגיעה בעקבות הרכישה היא בדרך כלל זמנית מאוד. לאחר ההתרגשות הראשונית,

רבים חווים תחושות של חרדה או אשמה על ההוצאות המיותרות ועל הצורך המוגבר לשלוט בהרגלים אלו.

כך נוצרת מעין מעגליות, בה רגשות שליליים מובילים לקניות, שמספקות הקלה רגעית, אך משיבות את האדם חזרה לנקודת המוצא של מתח ואשמה.

 

 

 

 

תחושת אשמה וצער

 

לאחר ביצוע רכישה, אנשים המתמודדים עם קניות כפייתיות לרוב חווים תחושות אשמה ואחריות מוגברת על ההוצאות המיותרות שביצעו.

הם עשויים להרגיש שפעלו בצורה לא שקולה ולא אחראית, מה שעלול להוביל לתחושות דיכאון או סטרס מוגבר, ולעיתים אף להחמרת ההתמכרות לקניות בניסיון לחפש נחמה מחודשת.

כך נוצר מעגל שבו רגשות האשמה רק מעצימים את הצורך להמשיך ולקנות, למרות הידיעה הברורה שמדובר בהתנהגות מזיקה.

 

 

 

 

אשליות בתהליך התשלום

 

השימוש בכרטיסי אשראי מטשטש את תחושת הכאב שיכולה להתלוות להוצאה של כסף מזומן.

במקום להרגיש את ההשפעה המיידית של ההוצאה, אנשים נוטים להתמקד בהיבטים החיוביים של הקנייה עצמה – ההתלהבות מהמוצר החדש או מהחוויה עצמה.

הכרטיסים יוצרים אשליה של ניתוק בין הרכישה לבין התשלום, מה שיכול להוביל להוצאות מוגזמות ולא מתוכננות.

עכשיו כשפרטי הכרטיס מוזנים באפליקציות של אפל ואנדרואיד, האשליה מהתלת בנו אף יותר. 

 

  

 

אז כפי שראינו, קניה קומפולסיבית היא הרבה יותר מהתמכרות לדחף לרכוש דברים – מדובר בניסיון למלא חלל רגשי או להתמודד עם תחושות של חוסר שליטה.

זו התנהגות שעלולה להוביל להשלכות כלכליות, חברתיות ורגשיות כבדות משקל.

 

הכרה בבעיה היא הצעד הראשון לשינוי. ואחת הבעיות אצל המכור לקניות היא שתשלום לפסיכולוג זה עוד סוג של קנייה. 

במילים אחרות, הרבה רציונליזציות שמובילות להמנעות ודחיינות בפנייה לעזרה באמצעות טיפול נפשי בהתמכרויות.

 

שימו לב לזה.

 

 

״אני תמיד אומרת

שקניות זולות יותר מפסיכיאטר״

 

-- תמי פיי בייקר

 

 

 

 

 

בואו נדבר על הדברים

החשובים באמת

  

 

שיחת ייעוץ ממוקדת 

עם ראש המכון

בזום או פנים אל פנים

 20 דקות, 140 ש״ח

 

 

מענה לכל שאלה

(המענה אנושי, לפעמים לוקח זמן):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

 

Clinical Psychologists Tel Aviv

 

 

 

 

 

  

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

  

 

 

מקורות:  

 

 

Heshmat, S. (2018, June 12). 5 patterns of compulsive buying: How do you know you have an addiction? Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/us/blog/science-choice/201806/5-patterns-compulsive-buying

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:

הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם
חסר שם מלא

מס׳ הטלפון אינו תקין

מה חדש?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024