טיפול בראיון המוטיבציוני עוזר למתבגרים לישון כמו תינוקות

 

צוות חוקרים מהונג קונג הצליח להשיג את מה שנראה בלתי אפשרי:

להוסיף עד 35 דקות שינה ללילה של מתבגרים.

נכון, זה נשמע מעט אבל במצטבר ההשפעה על חיי היומיום של המתבגרים די דרמטית.

 

במקום להילחם בטכנולוגיה, החוקרים התחכמו לה -  הם פיתחו אפליקציה חכמה ששולחת תזכורות מותאמות אישית לכל מתבגר.

האפליקציה היא רק חלק מהפתרון - היא משתלבת עם מפגשים קבוצתיים שבהם המתבגרים לומדים להבין את את עצמם ואת גופם טוב יותר ומקבלים כלים מעשיים להתמודדות.

התוצאות מרשימות: תלמידים דיווחו על ערנות משופרת בכיתה, המורים שמו לב לשיפור בציונים, וההורים דיווחו על שיפור משמעותי במצב הרוח של הילדים.

 

 

התכנית הטיפולית נשענת על הרציונל הטיפולי של טיפול בגישת הרעיון המוטיבציוני, גישה טיפולית שעוזרת למטופלים לזוז ומשמשת בעיקר כטיפול בהתמכרויוית.

 

הפרוטוקול מבוסס על ארבעה עקרונות:

 

  • עבודה קבוצתית ממוקדת מוטיבציה: מפגשים בקבוצות קטנות שמדגישים את המוטיבציה הפנימית של המתבגרים ומעניקים להם אוטונומיה בתהליך השינוי.

 

  • התאמה אישית והדרגתיות: כל משתתף קובע לעצמו יעדים מותאמים אישית ומתקדם בקצב שמתאים לו, בלי לחץ להקדים את השינה כשאינו מרגיש מוכן.

 

  • תזכורות דיגיטליות חכמות: מערכת תזכורות אישית שנשלחת בזמנים מותאמים דרך הודעות טקסט, עם תוכן שנבחר על ידי המשתתפים עצמם.

 

  • מעקב ומשוב מתמשך: סקירה שבועית של ההתקדמות, משוב אישי, ושיתוף בין המשתתפים בהצלחות ובאתגרים.



לא רק שהתוכנית עזרה למתבגרים להקדים את שעת השינה, היא גם מנעה את ההידרדרות הטבעית לשעות שינה מאוחרות יותר - תופעה שנצפתה בקבוצת הביקורת.

זה משמעותי למדי, במיוחד בהתחשב בנטייה הטבעית של מתבגרים לדחיינות שינה.

 

למרות ההצלחה היחסית, חשוב לציין שמשך השינה הממוצע של המשתתפים עדיין עמד על קצת יותר משש שעות - פחות מהשמונה שעות המומלצות למתבגרים. ממצא זה מדגיש את הצורך בהמשך פיתוח והתאמה של תוכניות התערבות, ואולי אף בשינויים מערכתיים כמו דחיית שעת תחילת הלימודים.




המחקר מציע מודל מבטיח שניתן ליישום בקנה מידה רחב במערכת החינוך. ההצלחה של הגישה הקבוצתית, בשילוב התזכורות הדיגיטליות, מראה כי אפשר לחולל שינוי משמעותי בהרגלי השינה של מתבגרים, גם אם הדרך לשינה מיטבית עוד ארוכה.

 

עבור הורים ואנשי חינוך, המחקר מספק תובנות חשובות על הדרך היעילה לתמוך במתבגרים בשיפור הרגלי השינה שלהם: מתן אוטונומיה, תמיכה עקבית, והתקדמות הדרגתית מותאמת אישית.

 

 

 

 

רכיבי הראיון המוטיבציוני בהתערבות

 

יצירת דיסוננס מכוון

 

החוקרים הובילו את המתבגרים לזהות את הפער בין ההתנהגות העכשווית לבין הערכים האישיים שלהם. למשל, כשמתבגר זיהה שחוסר השינה פוגע ביכולת שלו להצליח בספורט - תחום שחשוב לו מאוד - נוצר מניע פנימי לשינוי.

 

 

אמפתיה רפלקטיבית

 

המנחים השתמשו בהקשבה פעילה והחזרה אמפתית. במקום להטיף למתבגרים על חשיבות השינה, הם שיקפו להם את התובנות שלהם עצמם. למשל: "אני שומעת שאתה מרגיש מתוסכל מזה שאתה גמור מעייפות בשיעורים הראשונים".

 

 

חיזוק תחושת המסוגלות

 

בכל מפגש, המנחים עזרו למתבגרים לזהות הצלחות קטנות ולהתחזק מהן. אם מתבגר הצליח להקדים את השינה, אפילו ב-10 דקות, זה קיבל מקום כציון דרך משמעותי.

 

 

כיבוד האוטונומיה

 

המתבגרים עצמם בחרו את היעדים שלהם. המנחים נמנעו מלהכתיב שעת שינה ספציפית, ובמקום להידחף עודדו כל משתתף לקבוע יעד שמרגיש לו אפשרי ורלוונטי.

 

 

שלבי השינוי

 

1. התבוננות: המתבגרים תיעדו את הרגלי השינה שלהם ואת ההשלכות שלהם

2. העלאת מודעות: דיון קבוצתי על המחירים של חוסר שינה

3. בניית מוטיבציה: זיהוי אישי של סיבות לשינוי

4. תכנון פעולה: קביעת יעדים קונקרטיים ומותאמים אישית

 

חידוש מעניין במחקר היה השילוב של הראיון המוטיבציוני עם תזכורות דיגיטליות. התזכורות לא היו סתם תזכורות טכניות, אלא הודעות שהמתבגרים עצמם ניסחו בהתאם למוטיבציה האישית שלהם. למשל: "זכור למה אתה רוצה להיות ערני מחר."

 

הדגש על עבודה קבוצתית היה גם הוא משמעותי - הקבוצה יצרה מרחב בטוח לשיתוף בקשיים ובהצלחות, וחיזקה את תחושת המסוגלות דרך למידה הדדית ותמיכת עמיתים.

 

זוהי דוגמה מצוינת לאיך אפשר להתאים את עקרונות הראיון המוטיבציוני לעבודה עם מתבגרים בנושא שינה, תוך שמירה על העקרונות הבסיסיים של השיטה אבל התאמתם לצרכים הייחודיים של האוכלוסייה.




 

בואו נדבר על הדברים

החשובים באמת

   

שיחת ייעוץ ממוקדת להתאמה אישית -

עם ראש המכון 

בזום או פנים אל פנים (140 ש״ח)


 

 

 

 

 התכתבו עם איש מקצוע במענה אנושי

(לפעמים לוקח זמן, אבל תמיד עונים):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל



  

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

כתיבה:

 

מומחי מכון טמיר

 

 

 

מקורות:

 

Chan, N.Y., Chen, S.-J., Ngan, C.L., Li, S.X., Zhang, J., Lam, S.P., Chan, J.W.Y., Yu, M.W.M., Chan, K.C.C., Li, A.M. and Wing, Y.K. (2025), Advancing adolescent bedtime by motivational interviewing and text message: a randomized controlled trial. J Child Psychol Psychiatr. https://doi.org/10.1111/jcpp.14115

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:

הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם
חסר שם מלא

מס׳ הטלפון אינו תקין

מה חדש?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2025