מה זה בדיוק סנטימנט?
סנטימנט, למי ששם לב, היא מילה שנכנסת יותר ויותר לשיח ב-2020 - באינטרנט, בסקרי דעת קהל, בניתוח ביג דאטה ובמחקר סוציולוגי אקדמי.
הנוכחות של המילה האופנתית ניכרת בעיקר במדיה החברתית, בעיקר לאור הבחירות הכפולות שנחתו עלינו, אבל גם הפסיכולוגיה משתמשת בה בתדירות גבוהה.
מה זה סנטימנט?
מילון קיימבריג׳ מציע הגדרה של סנטימנט:
שילוב של מחשבה, דעה או רעיון, שמתבססים על רגש כלפי סיטואציה מסוימת.
בהגדרה כללית יותר, ניתן להתייחס לסנטימנט גם כדרך חשיבה סובייקטיבית לגבי משהו או מישהו ספציפיים.
כאשר אנחנו מתארים אדם כסנטימנטלי, אנו מייחסים לו לרוב שיפוט שטחי על חשבון שיקול דעת הגיוני, אבל זה כבר ייחוס מתקדם יותר כלפי המושג.
במאמר קצר זה נגדיר מהו סנטימנט, נבחין בינו לבין רגש, נתייחס ל-4 הבדלים בין השניים, נראה איך סנטימנטים ניתנים ניהול ולויסות רגשי ונתייחס לדרך בה מבינים סנטימנט חיובי או שלילי בטקסט.
להקת כוורת, בשיר ״את כל כך יפה״,
היו נותנים למאהבת האחת ״שק של סנטימנטים״...
הכי טוב לשמוע:
נפלא, אבל מה זה בדיוק סנטימנט?
כאשר אנחנו הופכים מודעים לרגש, חושבים עליו, קוראים לו בשם ומחליטים איך להגיב לו, הוא הפך לסנטימנט.
פירוש הדבר הוא שבסנטימנט מעורבים גם תגובה פיזיולוגית וגם רכיב קוגניטיבי סובייקטיבי.
סנטימנטים נוטים להתקיים פרק זמן ארוך יותר מרגשות, והם ״יחיו״ כל עוד אנו שומרים אותם במוחנו, אך רגש הוא תנאי הכרחי לסנטימנט: אין סנטימנט ללא רגש שקדם לו.
למשל, אהבה, כאב, קנאה, סבל, צער, טינה וחמלה יכולים להיות דוגמאות לסנטימנטים, וככל שנפתח את המסוגלות האמפתית שלנו, כך ניטיב להבין סנטימנטים של אחרים.
קווים להבחנה בין רגש לסנטימנט
-
רגשות הם מצב חולף בעוד שסנטימנטים נשארים במערכת האנושית, לפחות כל זמן שאנו חושבים עליהם ומציבים אותם במודעות.
-
רגשות אינם מודעים הם עשויים לצוץ ולהיעלם במהרה, בעוד שסנטימנטים נולדים כאשר התודעה שלנו מתערבת ואנחנו מבינים משהו לגבי מה שאנחנו חשים. בנוסף, לסנטימנטים לוקח זמן והתנסות כדי להתהוות מתוך רגשות, הם יותר יציבים ופחות עזים מרגש.
-
כאמור, רגש תמיד יקדם לסנטימנט, ומכיוון שרגשות נובעים ממקורות מוחיים פרימיטיביים יותר מסנטימנטים (כלומר, נמוכים יותר ביחס לקורטקס, קליפת המוח), הרי שרגש עשוי לעורר סנטימנט שונה לגמרי אצל אותו אדם, למשל - רגש של הנאה עשוי ליצור סנטימנטים של אהבה, של תשוקה או של שניהם גם יחד. .
-
בעוד שרגשות הם תגובות פסיכופיזיולוגיות אוטומטיות וספונטניות, הרי שסנטימנטים הם כבר הפרשנויות האישיות כלפי הרגשות. כאשר מדובר בפרשנות, מעורבת כבר המערכת הקוגניטיבית שלנו, מה שאומר שיש ביכולתנו לווסת את הרגש, לשלוט בו, או פשוט לתת לו לחלוף כחוויה ארעית. כאשר אנו מודעים לסנטימנטים זה גם אומר שאנחנו יכולים לנהל ולווסת אותם. רגשות, מאידך, קשים יותר לניהול, משום שאינם זמינים לשליטתנו (יחד עם זאת, ניתן בהחלט להתבונן, לשיים, להכיר ו״להיות בדיאלוג״ עם העולם הרגשי שלנו).
איך מנתחים סנטימנט?
ניתוח סנטימנט (Sentiment analysis) הוא התהליך באמצעותו ניתן להעריך האם טקסט הוא בעל נימה רגשית חיובית, שלילית או ניטרלית.
ניתוח סנטימנט נועד לעזור למנהלים ולאנליסטים בארגונים גדולים לאמוד דעת קהל, לזהות ניואנסים בסקרי שוק, לעקוב אחר על מוניטין של מותג ולהבין את חוויות הלקוחות.
רבים מהתהליכים לניתוח סנטימנטים מתבצעים כיום אוטומטית, על ידי מערכות בינה מלאכותית, כמו יישומי API בעיבוד שפה טבעית (NLP) בגוגל, או האלגוריתם לניתוח סנטימנט של Avenga.
אבל באופן מסורתי, ניתוח סנטימנט מתבצע כבר שנים רבות במחקר, על ידי קידוד אנושי של תמליל הטקסט.
למשל, ככה מחשבים סנטימנט חיובי או שלילי:
המקודד סופר את מספר המופעים של מילים חיוביות ושליליות בכל טקסט כדי לקבוע את ציון הסנטימנט של המסמך.
כדי לחשב ציון סנטימנט של טקסט, כל מילה חיובית מסומנת כ- 1+ וכל מילה שלילית כ- 1-.
בסוף סוכמים והנה יש לנו תמונה.
מקורות:
Olena Amanska (2020). Sentiment analysis. Google Natural Language Processing vs Custom Algorithm. https://www.avenga.com/magazine/sentiment-analysis/
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/sentiment