מהי רציונליזציה? על מנגנון הגנה שעושה סדר ומסביר על החיים

רציונליזציה

רציונליזציה (התרצה)

 

 

מהי רציונליזציה?

 

רציונליזציה, או התרצה, היא הנמקה בדיעבד, מתן ביטוי קוגניטיבי, רציונלי, שמסביר רגש, מחשבה או פעולה. 

היתרון במנגנון הגנה זו נובע מתוך הכוח שהוא מספק להתמודדות עם מגוון רחב של אירועים לא נעימים מבלי להכחיש את קיומם.

באופן הזה רציונזליציה אינה מעוותת את המציאות, אולם חסרונה בכך שהיא כן מעוותת את החוויה הפנימית של האדם.

 

השימוש הראשון במונח "רציונליזציה" נעשה עך ידי הפסיכואנליטיקאי ארנסט ג׳ונס.

 

 

דוגמא לרציונליזציה

 

שני מקרים:

הסבר הענב החמוץ והלימון המתוק.

קרי, מתן הסבר מדוע דבר שהציפייה סביבו הייתה מתוקה התברר כמאכזב ולכן בעצם מדובר בענב חמוץ, משהו נחשק שהוא בעצם לא כל כך כזה.

או לחילופין, משהו לא נעים שקרה וכדי לשאת את זה ממתיקים את הלימון - מחליטים מהשכל שהדבר לא היה כל כך נורא ככלות הכל.

 

דוגמה למקרה הענב החמוץ – בית שרצינו לקנות אבל התברר כיקר מדי נוכל לומר שהוא במילא היה גדול מדי ולא התאים לנו.

מקרה ללימון המתוק – קשר רומנטי שכשל אפשר לומר עליו שלפחות אפשר ללמוד מהניסיון.

 

זהו סוג של בידוד מכיוון שהתירוצים מונעים אפשרות של מגע עם רגשות האכזבה והכישלון.

כמובן שככל שאדם אינטליגנטי יותר היכולת שלו להישען על רציונליזציה ולמצוא תירוצים יצירתיים ומרגיעים גבוהה יותר.

 

 

למה אנחנו משתמשים ברציונליזציה?

 

השימושים מגוונים, לפעמים כדרך להגן על עצמנו מאי נוחות פסיכולוגית, כמו הצורך בהפחתה של דיסוננס קוגניטיבי (אי הנוחות שאנו חשים כאשר האמונות והפעולות שלנו אינן תואמות).

בעזרת רציונליזציה ניתן ׳ליישר׳ את המחשבות וההתנהגויות שלנו, מה שמקל על קבלת החלטות מורכבות.

רציונליזציה יכולה גם למנוע כאב של אכזבה; כאשר מתמודדים עם כישלון, התרצה עוזרת להמעיט ברגשות השליליים, כמו עצב או תסכול. בנוסף, רציונליזציה מציעה מקלט מוסרי, היא מאפשרת לדלג על התבוננות פנימית וחשבון נפש שמציבים לנו מראה על הפגמים שלנו.

סיבה נוספת לשימוש ברציונליזציה היא להסיט אשמה. אולי אפשר לקרוא לזה ספין. כשמישהו עושה משהו לא בסדר, הוא יכול להעביר את האשמה לאחרים תוך שימוש בטקטיקות מניפולטיביות שמאפשרות שליטה בנרטיב. זה גם עוזר בהסתרת טעויות; אם אתה עושה שגיאה מביכה, רציונליזציה יכולה להיות דרך להצדיק את הטעות ולצמצם רגשות אשמה ובושה. רציונליזציה יכולה גם לעזור לאנשים להתעלם מהמגבלות התכונתיות ולייחס אותן למצבים ספציפיים.

במצבי מצוקה, כמו מערכת יחסים פוגענית, רציונליזציה יכולה לעמוד בשירות ההכחשה ולהגן מפני הכאב שטומנת בחובה האמת.

לבסוף, אנשים משתמשים לעתים קרובות ברציונליזציה כדי להימנע מהתמודדות עם טראומת בעבר. חוויות טראומטיות יכולות להוביל למצוקה פסיכולוגית מכל מיני סיבות. רציונליזציה של זיכרונות כואבים מאפשרים להימנע מהכרה והתמודדות עם היבטים מייסרים של הטראומה.

 

 

הנה פרנץ קפקא, מתאר את רצף הרציונליזציות בראשו של אדם, המסביר לעצמו מדוע מוטב לא להתערב: 

 

הרצים על פנינו / פרנץ קפקא

 

כשאנו מטיילים בלילה לאורך רחוב, ולעומתנו רץ אדם, הנראה לנו כבר ממרחק.

לפי שהרחוב עולה לנגדנו והירח במלואו – הרי לא נאחז בו, אפילו הוא חלוש וממורט, אפילו רץ אחריו מישהו וצועק, אלא נניח לו להמשיך במרוצתו.
משום שלילה הוא, ולא בנו האשמה שהרחוב עולה לנגדנו במלוא אור הירח, ומה גם שאפשר כי שניים אלה ערכו את הרדיפה הזו להנאתם;

אפשר ששניהם רודפים שלישי, אפשר שהראשון נרדף על לא עוול בכפו;

אפשר שהשני מבקש לרצוח אותו ואנו נעשה שותפים לרצח;

אפשר שאין השניים יודעים כלל זה על זה, וכל אחד מהם רץ על דעתו שלו למיטתו;

אפשר שהם סהרורים;

אפשר בידי הראשון נשק.

ולבסוף: האין אנו זכאים להיות עייפים ? האם לא שתינו יין רב כל-כך?

שמחים אנו, שכבר איננו רואים אף את האיש השני.

 

 

 

כתיבה:

 

מילי רביד, פסיכולוגית קלינית מומחית,

פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית 

  

 

איתן טמיר, ראש המכון, פסיכותרפיסט,

עם מומחי מכון טמיר

 

4 תגובות

  • קישור לתגובה אביאל שני, 21 ספטמבר 2020 11:22 פורסם ע"י אביאל

    לא הצלחתי להבין האם זה מנגנון חיובי או שלילי.

  • קישור לתגובה איתן טמיר שלישי, 22 ספטמבר 2020 12:05 פורסם ע"י איתן טמיר

    הי אביאל,
    שאלה טובה!
    כל מנגנון הגנה יכול להיות חיובי או שלילי:
    למשל, אם אני משתמש ברציונליזציה יותר מדי, אני מתרחק מהרגשות שלי; אבל אם אני לא משתמש ברציונליזציה בכלל, אני עומד מול כאב נפשי בלתי נסבל.
    האתגר הוא שימוש מאוזן במנגנוני הגנה, כדי שמצד אחד יגוננו מספיק טוב על הנפש ומצד שני לא יפגעו בבוחן המציאות.
    איתן

  • קישור לתגובה יעקב שני, 27 מאי 2024 17:36 פורסם ע"י יעקב

    שלום וברכה שמי יעקב.
    שאלתי היא האם נכון לחיות את החיים בלי רציונלזיציה?הוי אומר אני הבנתי שנכון לחיות האיזון כך שהרציונליזציה לא תשפיע עלינו בכל צד בחיים
    אבל במבט של נראה לי שלחיות בכנות ולהכיר בסבל, בכאב, ובצער,זוהי בחירה נכונה וזה מגיע ממודעות גבוהה ומכנות. שנטולת כל הכחשה או הדחקה
    האם אני צודק?
    לסיכום האם הדרך הטובה לחיות, היא להכיר בכאב ולא ל"כבס" אותו בטענות "זה הכי טוב לי" או "גם ככה זה לא היה מסתדר..."

  • קישור לתגובה eitantamir שבת, 01 יוני 2024 17:41 פורסם ע"י eitantamir

    היי יעקב,
    השאלה שלך לגבי רציונליזציה מעניינת ומעוררת מחשבה.
    האמת היא שכולנו משתמשים לפעמים ברציונליזציה, זוהי הגנה של הנפש, דרך טבעית להתמודד עם רגשות מכבידים. אבל כמו כל דבר, שימוש מוגזם או לא נכון עלול לפגוע בנו.
    כנראה שאי אפשר לחיות בלי רציונליזציה בכלל, אבל כן אפשר ללמוד איך להשתמש בה בצורה מידתית ובריאה יותר.
    למשל, בדיון של ארוחת ערב על נושא יומיומי, שים לב אם אתה נאחז באדיקות בעמדה מסוימת ומתעקש להצדיק אותה. זה יכול להיות סימן שאתה משתמש ברציונליזציה. עד כאן הכל טוב, אבל זו גם הזדמנות לשאול -
    האם יש דרך נוספת להסתכל על המצב?
    האם הרציונליזציה במקרה זה עוזרת או פוגעת?
    האם מתחת לטיעון ההגיוני קיימת אמת רגשית שקשה יותר להיות במגע איתה? למשל, זה שאתה באופן תמידי מתנגד לדעותיו של אחד מחברי המשפחה (כל מה שהוא יגיד, סביר שתטען ההיפך).
    הקטע הוא שלפעמים עדיף להישאר במרחב ההגנתי, כלומר לא תמיד כדאי לפתוח דיון מעמיק על מערכת היחסים הטעונה עם חבר/ת המשפחה, זו הרי ארוחת ערב שגרתית ולא טיפול משפחתי. מה גם שהנושא אינו ברומו של עולם. מאתגר, אבל צריך לחפש איזונים גם לאותנטיות.

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:

הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם
חסר שם מלא

מס׳ הטלפון אינו תקין

מה חדש?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024