מה אם אני אהיה הורה גרוע?
כתיבה:
נורית כהן לאור - עו"סית קלינית, מטפלת CBT וסכמה תרפיה מוסמכת, מטפלת פרטנית זוגית ומשפחתית מוסמכת
הורות הוא דבר רגיש שצריך לבנות, לעבוד ולהשקיע בו כדי שהוא יצליח. ההורות לעולם לא תהיה נטולת שגיאות, ההורות מפגישה אותנו לעיתים עם תחושת חוסר אונים, הקושי של תלות האחר בי , עם הרצון לעשות את הדבר הנכון ולא להחסיר מהילד דבר.
כולנו ראינו את הורינו עושים הכל בשבילנו, חלקנו ראינו בהורינו מודל לחיקוי ולאחרים הייתה ביקורת על הוריהם, השגות על הדרך שבה חונכו בילדותם. כל הורה מביא למערכת היחסים את החוויות והזיכרונות הטובים שלו ממשפחת המוצא, כמו גם החוויות הקשות והכואבות.
לאורך הקריירה שלי נתקלתי בהורים רבים. הורים שהשתוקקו ללידתו של ילדם הראשון ואחרים שהביעו חשש מההתמודדות עם ילד ראשון, או שהביעו חשש שהם לא יהיו הורים טובים. הורים שחששו שבשל חוויות ילדות לא טובות שהם חוו הם יהיו הורים גרועים עבור ילדיהם. נשים וגברים שחוו בילדותם הזנחה הורית, אלימות במשפחה, גירושים ודיכאון.
דנה (שם בדוי) ביקשה לקבל עזרה כי היא לא רצתה להפוך להיות הורה, היא חששה שהיא תהיה כמו אמה "מנותקת רגשית, לא זמינה לילדיה".דנה היא אישה קרייריסטית, מערכת היחסים הזוגית שלה ושל בעלה טובה, אך היא חששה שהבאת הילד תפגיש אותה עם הכאב של ילדותה, הבדידות והעצב הרב. דנה רצתה ילד משותף עם בעלה, אך היו לה מחשבות על "האם אני אהיה הורה גרוע כאמי ? " "האם אני לא אדע מה הילד שלי צריך כמו שאבי לא ידע "? מחשבות כדוגמת מחשבות אלה מאפיינים רבים מההורים העתידיים ולעיתים מעכבים את ההחלטה על הבאת ילד לעולם או אף עלולים להוביל להחלטה שלא להיות הורים.
בתקופתנו, יש תשומת לב רבה לחשיבות של ההורות על תפקודים מרכזיים בהתפתחותם הפיזית, הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית של ילדיהם (Bronstein, 2015). ההבנה של השפעת ההורות על הילדים מובילה לחרדה סביב ההורות ומסוגלותם של ההורים להיות טובים, זמינים ותומכים.
לכן, הורה שיצליח ללמוד מהניסיון שלו בילדות, שיהיה מסוגל להתבונן על ההשפעות הטובות של הוריו כמי שהיו עבורו והיוו "מקום בטוח", שאפשרו לו להתפתח עצמאית ולהיות בעל מסוגלות עצמית ודימוי עצמי חיובי יוכל לספק לילדו את אותו הדבר ואילו הורה שלא יהיה מודע לנזקים של הורות לא מיטיבה בילדותו, או שאין בכוחו להתמודד איתם, הוא עלול לחזור על דפוסי יחסים בעייתיים בהורות.
יש חשיבות למודעות של ההורה לנפרדות של ילדו ממנו ,שהילד והוא אינם אחד, ולעיתים ההורה יגרום לילדו מצוקה: בשל התפקיד לחנך את הילד, לקבל החלטות חשובות לגבי ילדו והחלטות אלה יהיו בניגוד לרצונו של הילד, כשהילד צעיר "לדרוש מהילד לישון ב 20:00 בזמן שהילד רוצה להישאר ער" ,כשהילד מתבגר "להגביל אותו בשעת החזרה מבילוי" וכדומה, אך כל אלה אינם מעידים שהוא יהיה הורה גרוע, אלא מעידים על המסע המאתגר והמרתק של ההורות.
ישנן דרכים שונות להתמודדות עם מחשבות של דאגה לעתיד. בטיפול אנו נכיר את חוויות הילדות הטובות והפחות טובות, כיצד הן השפיעו על האדם הבוגר.
נלמד להכיר בהתכווננות של כל אחד מאיתנו והיכולת לעשות שינוי ולהפסיק את העברה הבן-דורית מהורה לילד, כאשר חוויות החיים לא היו מיטיבות. נכיר את גישת ה cbt שמסייעת לזהות מחשבות ורגשות סביב אירועי חיים ולזהות אמונות לא יעילות למול מחשבות יעילות.
אני מאמינה שמחשבה מייצרת רגש אך לא בהכרח מציאות. אדם שדואג שלא יהיה הורה מספיק טוב צריך להכיר במחשבה אך להבין שהיא לא יוצרת מציאות אלא רק הרגשה לא נעימה של דאגה ופחד.
ביבליוגרפיה:
Bornstein, M.H., (2015):" CHILDRENWS PARENTS. IN M.E. LAMB ,R.M lerner&s.b. bonner (eds), Handbook of child psychology and developmental Science (pp 1-78). NEW YORK: wieley.
פרויקט מיוחד ליום המשפחה
5 טורים נוספים של פסיכותרפיסטיות במכון טמיר, על התמודדות אישית, זוגית ומשפחתית עם הולדת תינוק ראשון:
מה אם אשליך את החרדות על הילד והוא יספוג אותן?
לימור אלפנדרי
איך התינוק ישפיע על הזוגיות שלי?
עינת סוקול
לנה בנקוביץ
איך להתמודד עם הורים מנוסים שמבקרים את ההורות שלי?
עינת סוקול
לנה בנקוביץ'