מהי אקולליה?
אקולליה היא התנהגות ורבלית שמתבטאת בחזרה על מילים, ביטויים ומשפטים שנאמרים על ידי אחרים.
אקולליה יכולה להיות מיידית, כאשר אדם חוזר על משהו מיד לאחר ששמע אותו, או מושהית, כאשר הוא חוזר על מה ששמע רק שעות או ימים לאחר מכן.
לעתים, אנשים הלוקים באקולליה לא מסוגלים לתקשר באופן יעיל, משום שהם נאבקים לבטא את מחשבותיהם, חלקם מצליחים רק לחזור על שאלות ולא לענות עליהן.
ישנם גם מקרים של אקולליה מתונה, שהיא חזרה בשאלה על מילים שדיברו אחרים, לעתים קרובות בשינוי כינוי הגוף (קצת כמו שפסיכולוגים חוזרים על הדבר האחרון שהמטופל אומר עם שאלה :-)).
מאפייני ההפרעה ותחלואה נלווית
כל הילדים חווים אקולליה כאשר הם לומדים לדבר.
בעוד שאקולליה מייצגת חיקוי ויכולה להיות חלק מהשפה האופיינית לילדים מגיל שנה וחצי ועד 30 חודשים, בגיל 3 אקולליה כבר אמורה להיות מינימלית, אם בכלל תתקיים.
רוב הילדים יפתחו חשיבה עצמאית כשיגדלו ויתגברו על האקולליה באופן טבעי, אך מקצתם ימשיכו לחזור על מה שהם שומעים.
ילדים שסובלים מאוטיזם מתקשים לתקשר מילולית ביעילות, ואקולליה היא אחד מהסימפטומים המאפיינים את התנהגותם.
ואולם, ילדים עם אוטיזם או עיכוב התפתחותי מרבים ללקות באקולליה, בעיקר אם הם חווים עיכוב התפתחותי בדיבור.
ילדים עם לקויות תקשורת ייצמדו להבעה מהדהדת משך זמן ארוך הרבה יותר.
על מנת להימנע מאקולליה קבועה בקרב ילדים, על ההורים לעודד צורות אחרות של תקשורת ולחשוף את הילד לטווח רחב של מילים וביטויים.
זאת ועוד, ילדים עם אוטיזם עשויים להשתמש באקולליה לצורך פורקן חושי, כדרך להרגיע את עצמם כשהם חרדים או מאותגרים ע״י הצפה חושית.
במקרה כזה, אקולליה היא צורה של גירוי עצמי או חישחוש (פעולה חזרתית), דבר האופייני לאוטיסטים, אך יכול להיות נוכח גם בקרב ילדים ללא אבחנה של אוטיזם.
עוד מתרחשת אקולליה במקרים רבים של תסמונת טורט ומצבים נוירולוגיים אחרים, בהן סוגים שונים של דמנציה, אפזיה הקשורה לשבץ, סכיזופרניה, קטטוניה או אפילפסיה.
אבחנה מבדלת
מה מבחין בין אקולליה לתופעות דומות?
בעוד שאקולליה היא חזרה על מילים שאומרים אחרים, פאלילליה היא חזרה אוטומטית של על מילים שהאדם אומר.
בהקשר זה יש לשים לב לכך שאקולליה היא התנהגות ורבלית, לא דפוס חזרתי קולי.
עוד תופעות רלוונטיות לאבחנה מבדלת הן פרסברציה - המגמה לחזור על פעולה, ובכלל זה דיבור, מבלי לעצור במקום המתאים.
אקופרקסיה היא טיק שמאופיין בחזרה לא-רצונית על התנהגות או תנועות של אדם אחר, ו-ורביגרציה – החזרה שוב ושוב על מילים מתוך ביטויים ללא יכולת להביע את המילה הבאה במשפט או בשטף החזרתי חסר המשמעות.
טיפול באקולליה
המפתח במתן עזרה לילד הסובל מאקולליה הוא פיענוח המשמעות שמאחורי הבעיה ותגובה שתסייע לילד ללמוד.
ניתן לעשות זאת ע״י ״עבודה בלשית״ לפירוש דבריו של הילד או לפנות לעזרה מקצועית אצל לקלינאי תקשורת.
הקלינאית עשויה לבחור התערבות התנהגותית המכונה cues-pause-point, השכיחה במקרים של אקולליה.
בטיפול זה המטפל מבקש מהמטופל לענות על שאלה נכונה לאחר שיסמן לו מתי הזמן להשיב.
מקורות:
McMorrow, M. J., Foxx, R. M., Faw, G. D., & Bittle, R. G. (1987). Cues-pause-point language training: teaching echolalics functional use of their verbal labeling repertoires. Journal of applied behavior analysis, 20(1), 11–22. https://doi.org/10.1901/jaba.1987.20-11
Patra KP, De Jesus O. Echolalia. [Updated 2022 Feb 19]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK565908/