מהו טיפול ביבליותרפי?
חשיפה לקריאה בחיי היום יום מפיגה לחץ ובעלת ערך. ראשית, היא מגדילה את הידע של הקורא ונוסף על כך מעוררת אותו להתייחס אל עצמו ואל הסביבה במידה גדולה יותר של הבנה.
"קריאה עשויה להגדיל את היכולת להבין אחרים על ידי מתן תובנות חברתיות, טיפוח האמפתיה עם הזולת, שבירת סטיריאוטיפים ומיתון עמדות גזעניות"
-- אדיר כהן , 1990
מהי ביבליותרפיה?
ביביליותרפיה היא כלי טיפולי ברפואה, בפסיכותרפיה ובפסיכאטריה, המסייע בפתרון בעיות אישיות או נפשיות על ידי שימוש בחומר ספרותי.
המטרה בטכניקה זו היא להביא את המטופל להבנה, להתפתחות תקינה ולגדילה אישית, תוכנית הפעילות מבוססת על תהליכי גומלין בין הספרות למטופל והתנסות בה לשם סיוע במכלול של מצבי קיום.
מטרתו העיקרית של כלי טיפול זה היא העלאת המודעות העצמית תוך חיזוק הדימוי העצמי והרגעת קונפליקטים לא מודעים.
ביבליותרפיה מעודדת את המטופל לחשוף ולבטא במילים רגשות וחרדות, ומגדילה אצלו את המוטיבציה לנסות להתמודד עם קונפליקט פנימי ומציאת פתרון.
הדמויות בסיפור מסייעות למטופל להזדהות עימם, לקבל עצמו תוך חיזוק עמדות והבנה של התנהגות אנושית. מעבר לפתרון בעיות אישיות,
טכניקה זו חושפת את הקורא אל מימד נוסף של הוויה ואל בעיות חיצוניות לו ובכך זוכה לשחרור.
הביבליותרפיה מציעה התנסויות מגוונות שהמטופל טרם התנסה בהן ומאפשרת לו שחרור כוחות מודחקים ובלתי מודעים, היא מסייעת לקורא להגיע לתובנות רגשיות וקוגנטיביות, הזדהות, פיצוי ופורקן.
סוגים של ביבליותרפיה
תחום טיפולי זה מסווג לשלוש קטגוריות ודרך הטיפול וההנחיה משתנים בהתאם לבעיות המטופל.
הקטגוריות הן:
-
ביבליותרפיה התפתחותית - מטרתה היא קידום התפתחות נורמאלית, שמירה על יציבות נפשית ופתרון בעיות על רקע התפתחותי, משפחתי או חברתי.
-
ביבליותרפיה קלינית - מטרתה היא התמודדות עם מצבים נפשיים פאתלוגיים, טיפול רגשי או התנהגותי, ביחיד או בקבוצה, המשלב פסיכותרפיה מומלצת.
-
ביבליותרפיה מוסדית - מטרתה היא סיוע למטופל השוהה במסגרות כמו: בתי- חולים לחולי נפש, מוסדות גריאטריים, בתי כלא וכדומה.
-
ביבליותרפיה עם ספרי עזרה עצמית. - בסביבה קלינית או בבית כדי לסייע בשינוי דפוסי חשיבה, רגשות ופעולות.
- ביבליותרפיה יצירתית - לרוב תתקיים במסגרת קבוצתית, עם סיפורים, שירים וסיפורים המוקראים ונדונים על ידי הקבוצה.
שלבי הטיפול
התהליך הביבליותרפי שוזר בתוכו ארבעה שלבים, הללו מתרחשים בתהליך הדינאמי שבין הקורא לספרות:
-
הזדהות
-
השלכה
-
קתארזיס
-
תובנה
תחילת התהליך הטיפולי מחייב הזדהות של המטופל עם הדמויות בסיפור, על מנת שיוכל להפעיל הבעה של רגשות כלפי הגיבור, מעורבות רגשית וכו' (בטיפול בילדים רצוי שהדמויות והעלילה יגיע מעולמו של הילד ומתחומים הקרובים לחייו).
בהמשך התהליך מתקיימת השלכה כלומר, המטופל רואה את הדמות הבידיונית דרך עולמו, לפעמים מתקיימת השלכה כפולה שגם הדמות משליכה על המטופל, והסיפור מתפרש מעיניו של הקורא, ובכך משתקפים למנחה ערכים, עמדות או מצוקות בהם מצוי המטופל.
בתהליך הקתארטי המנחה הוא היסוד להבדיל מקריאה רגילה והוא עומד לרשות המטופל, לתמוך בו ולסייע לו בהגעה לשחרור, פורקן ו"טיהור" הנפש.
התהליך דורש מהמטופל התבוננות פנימית במצבים קיימים ומעצים את התובנה שתבוא בעקבותיה בתום התהליך יכול המטופל לראות את עצמו ולהעצים את המודעות העצמית שלו למניעיו ולצרכיו.
סדנאות כתיבה ללוחמי צה״ל במהלך חרבות ברזל
כתיבה היא דרך מצוינת המאפשרת לחיילים שנלחמו עזה וגבול הצפון לעבד חוויות ולבטא רגשות קשים שלא פשוט לדבר עליהם.
הכתיבה מסייעת גם בארגון המחשבות ובוויסות רגשות. טכניקת הכתיבה הטיפולית משולבת לרוב עם קבוצות תמיכה בהן המשתתפים כותבים ומשתפים בקול בחוויותיהם.
כאשר סדנאות כאלה מועברות על ידי אנשי מקצוע מוסמכים, ובראשם ביבליותרפיסטים, ניתן לראות בהן כלי מצוין להבין טוב יותר את מה שעברו הלוחמים וללוותם בדרך להחלמה.
הנה כמה דרכים נוספות שבהן ניתן להיעזר בכתיבה לטיפול בטראומה:
-
יומן רגשי: כתיבה יומיומית של רגשות ומחשבות יכולה לסייע בעיבוד החוויה הטראומטית לאורך זמן.
-
כתיבת מכתבים: כתיבת מכתבים (שלא בהכרח נשלחים) לאנשים הקשורים לטראומה או לעצמך בעתיד יכולה לסייע בביטוי רגשות ובעיבוד האירוע.
-
כתיבה יצירתית: שימוש בדמיון לכתיבת סיפורים או שירים הקשורים לחוויה יכול לאפשר ביטוי עקיף של רגשות.
-
הכרת תודה: כתיבת תכנים חיוביים יכולה לעזור לאזן את המחשבות השליליות הקשורות לטראומה.
-
תיעוד התקדמות: כתיבה על שינויים חיוביים והתקדמות בהתמודדות יכולה לחזק תחושת שליטה ותקווה.
חשוב לציין שבמקרים של טראומה חמורה, כדאי להשתמש בשיטות אלה בליווי מטפל מקצועי.
בואו נדבר על הדברים
החשובים באמת
עם ראש המכון / מומחה ספציפי-
בזום או פנים אל פנים (140 ש״ח)
התכתבו עם איש מקצוע במענה אנושי
(לפעמים לוקח זמן, אבל תמיד עונים):
לקוחות ועמיתים על מטפלי/ות מכון טמיר
"כשאנחנו קוראים טקסט הסופר מזמין אותנו לקרוא
. אנחנו מחפשים ומבקשים ממנו את המפתחות,
אבל אם ייתן לנו אותם לא תוכל להתבצע טרנספורמציה"
-- פרוסט
כתיבה:
דנה פפו, BA,
בעזרת מומחי מכון טמיר
עדכון אחרון:
23 ביוני 2024
מקורות:
אבן שושן-רשף, א (2021). משחק הממלכות : כלי טיפולי בביבליותרפיה אותנטית, https://ebooks.psik.io/book?book_id=3326