ריפריימינג, או מסגור מחדש (Reframing) היא טכניקה טיפולית בפסיכותרפיה, שמטרתה ליצור נרטיב אלטרנטיבי להסתכל על מצבים, בני אדם או מערכות יחסים, באמצעות שינוי המשמעות הסובייקטיבית שמיוחסת אליהם.
מטפלים משתמשים באסטרטגיה זו כדי לעזור למטופל להסתכל על סיטואציות מזווית שונה, בדרך כלל חיובית יותר.
מה הרציונל של ריפריימינג?
הרעיון המהותי מאחורי ריפריימינג הוא שנקודת המבט של אדם תלויה במסגרת (frame) בתוכה הוא רואה את הדברים. המסגרת הסכמטית הזו נוצרת דרך תהליך קוגניטיבי של מסגור (Framing).
כאשר מזיזים את המסגרת, המשמעות משתנה והרבה פעמים גם החשיבה, הרגש וההתנהגות משתנים בהתאם.
עוד דרך להבין ריפריימינג היא לדמיין שמסתכלים דרך פריים של מצלמה. התמונה הנראית דרך העדשה יכולה להשתנות אם מסתכלים קרוב יותר או רחוק יותר, ואיתה החוויה.
בטיפול פסיכולוגי, אפשרי ואף רצוי, להשתמש בריפריימינג עם מבוגרים, בני-נוער וילדים כדי לשנות עיוותי חשיבה, תחושה גופנית, או התנהגות שאינה יעילה.
הנה 3 דוגמאות לשימוש של השיטה בפסיכותרפיה:
ריפריימינג בטיפול קוגניטיבי התנהגותי
ריפריימינג קוגניטיבי הוא טכניקה פסיכולוגית המורכבת מזיהוי ואז שינוי האופן בו רואים מצבים, חוויות, אירועים, רעיונות ו / או רגשות.
הרפרמינג הקוגניטיבי מתבטא בתהליך בו מאותגרים ומשתנים מצבים, רעיונות או מחשבות באופן יזום במהלך טיפול CBT. השיטה מכונה גם הבניה קוגניטיבית (Cognitive reconstructing).
טיפול משפחתי
כשמטופלת התלוננה קשות על זה שאמא שלה מעורבת מדי ואפילו חודרנית בחייה, תוך שהיא מציקה לה כל הזמן לגבי כל בחירה שהיא עושה.
המטפל המשפחתי ניסה להציע רה-פריימינג לתפיסה השלילית שיש למטופלת לגבי אמה ולהראות לה כיצד ניתן לראות את המעורבות המופרזת של האם כביטוי של אהבה, דרכו היא מנסה ללמד את הבת כיצד לטפל בעצמה בצורה שתכין אותה לחיים עצמאיים, מבלי שתצטרך לחוות טעויות דומות לאלו שחוותה האם בחייה.
טיפול רגשי
בטיפול פסיכולוגי עם מתבגר, שיתף המטופל באכזבתו מכך שלא התקבל לבית הספר לאמנויות בו רצה מאוד ללמוד בשנת הלימודים הבאה.
המטפל בירר עם המטופל האם ניתן להפיק משהו מהדחייה והנער התחבר לכך שיוכל להמשיך שנה נוספת בבית הספר הקודם, עם חבריו מכיתה א׳.
ריפריימינג כדרך חיים
שימוש בטכניקה ריפריימינג אינו מוגבל רק לטיפול נפשי.
ניתן להשתמש בה גם בהורות, בזוגיות ובחיי העבודה.
הדוגמא הכי דרמטית של שימוש בריפריימינג בתנאי חיים שדורשים שינוי קיומי היא סיפור חייו של ויקטור פרנקל, פסיכיאטר יהודי ששרד את מחנות הריכוז בשואה לאורך שלוש שנות רעב ועינויים. אשתו האהובה ובני משפחתו נספו כולם, והוא נאלץ לראות שוב ושוב כיצד חבריו למחנה מוצאים להורג או גוועים מרעב.
פרנקל, שפיתח את גישת הלוגותרפיה בפסיכולוגיה ההומניסטית, תכנן בקפידה את ההרצאות שיעביר אחרי שחרורו, תוך שימוש בחומרים אנושיים ממחנות המוות כהמחשה לנקודות תיאורטיות ומעשיות שרצה ללמד, מה שעזר לו להשאיר את רוחו וגופו בחיים בתנאים מחרידים.
פרנקל שרד את מחנות המוות והמשיך לממש את חזונו כמטפל ותיאורטיקן רב-השפעה.
חשוב להזכיר לעצמנו תמיד שהמסקנה הראשונה שקופצת לנו לתודעה היא רק הסבר אפשרי אחד ויש עוד המון אלטרנטיבות.
מקורות:
Clark DA. Cognitive restructuring. In: Hofmann SG, Dozois D, eds.,The Wiley Handbook for Cognitive Behavioral Therapy, First Edition. New York: John Wiley & Sons, Ltd; 2014. doi:10.1002/9781118528563.wbcbt02
Amy Morin, LCSW Using Cognitive Reframing for Mental Health. in Verywellmind website: https://www.verywellmind.com/reframing-defined-2610419
נכתב ע״י מומחי מכון טמיר
עדכון אחרון:
1 באפריל 2022