האם סטודנטים ומתמחים בפסיכולוגיה
צריכים לקרוא מאמרים?
תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית,
מכון טמיר
בשיחותיי עם סטודנטים ומתמחים בפסיכולוגיה במגמות השונות אני נתקלת לא מעט בגישה שונה משלי לקריאת מאמרים. אמירות שונות שאני נתקלת בהן הן "אין לי זמן", "זה לא בסדר העדיפויות שלי", "בשביל מה זה חשוב בכלל?", "בשביל זה יש מרצה/מדריכה- כדי להעביר לי את החומר".
תחושת התשוקה העזה שלי לקריאה לצד ההבנה שלפנות את הזמן לקריאת מאמרים כשאתה סטודנט או מתמחה בפסיכולוגיה זה באמת אתגר מאוד לא פשוט, גרמה לי לחשוב על כך רבות.
מדוע כל כך חשוב לי לקרוא מאמרים?
האם זה באמת חלק אינהרנטי בהתפתחות המקצועית בתחום הפסיכולוגיה?
בשיחות מזדמנות אני מרגישה צורך עז למצוא מענה לשאלות הללו.
כחלק מהניסיון לעשות זאת אני נוטה להתמקד בשני הסברים לחשיבות שאני מייחסת לקריאת מאמרים בתהליך הלמידה:
הראשונה, אנחנו בתחילת דרכנו.
קריאה על אופן השתלשלות האירועים שהובילו לנקודות המכריעות בהיסטוריה של פיתוח מושגים ותיאוריות הופכות את ההבנה לעמוקה ומשמעותית יותר, כזו המאפשרת ליצור חיבורים בין תיאורטיקנים עם גישות שונות ולפתוח את מוחנו להתפתחות נוספת בתחום.
השניה, דיון על מאמרים קליניים מפרה אותנו. כאשר אנחנו יושבים יחד ודנים בטקסט שקראנו זה עוזר לנו להבין דברים שלא הבנו או לקבל זווית נוספת על דברים שחשבנו שהבנו.
ואז זה היכה בי-
כחלק מתהליך התגבשות הזהות הטיפולית שלי יש בי המון שאלות שלחלקן ברור שאקבל תשובות בהדרכה, בכיתה, בהתנסות המקצועית בשטח, אבל על חלק ניכר מהן אקבל תשובות רק ברגעים כמו זה שחוויתי עכשיו.
לאחר קריאת פרק בספר מרתק על חייה, אמונותיה, ומסעות חייה שעברה תיאורטיקנית והאופן שבו הדברים שעברה עיצבו את תפיסתה ואת התיאוריה שפיתחה. משהו בתיאוריה שפיתחה לא שקע בי עד שלא קראתי את זה. עם עצמי, בחדר, בלי הדרכה או הרצאה.
כשאתה קורא מן הכתוב קורה משהו.
מתרחש תהליך קסום (קיטשי, אך תואם לחוויה המיסטית שאני חווה) של קבלת משמעויות, תובנות, הפנמות והטמעות באופן המתאים לאמונות ולאישיות שלך כאדם וכמטפל.
בהדרכה מול אדם אחר משהו מזה הולך לאיבוד- אולי זה הצורך לרצות, אולי החשש לומר משהו שנוגד את האמונות המקצועיות של המדריך שמרגע שלא אמרנו כבר נדחיק ולא נחשוב עליו שוב, ואולי פשוט השינוי הטבעי בשיח וכתוצאה מכך בהפקת המשמעויות שנוצר באינטראקציה עם אדם אחר.
משהו שם יתקבל, יתפרש, ייקלט אחרת מהאופן שבו תקרא מידע מטקסט כתוב.
קריאת מאמרים יוצרת חיבור, התרגשות, השתנות עם הטקסט.
רגעי הגיבוש העצמי האלה, בהם אתה מקבל תשובות לשאלות שהיו לך ושאלות חדשות לתשובות שסברת שיש לך, אלו רגעים המתרחשים בעיניי בזכות המפגש בין האדם לבין הטקסט.