טיפול בהבעה ומודעות רגשית (EAET) יעיל במיוחד לכאב כרוני

מהו טיפול EAET?

טיפול EAET מבוסס על הרעיון שעיבוד ופתרון מצוקה וקשיים רגשיים, הנובע לרוב מחוויות ילדות שליליות, טראומה או פגיעה רגשית, יכולים לשנות את מסלולי המוח המעורבים בתפיסת הכאב. רגש והיכולת לחיות איתו נכון נתפס בגישה זו כמחמיר ואפילו גורם לתסמיני כאב כרוני.

מחקר חדש חשף תוצאות מבטיחות עבור גישה טיפולית חדשה לכאב כרוני הנקראת טיפול במודעות רגשית והבעה (EAET).

המחק, מצביע על כך ש-EAET עשוי להיות יעיל יותר מהטיפול המומלץ כיום להפחתת חומרת הכאב ושיפור קשיים נפשיים - טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).

עקרונות, מטרות ושלבים

ל-EAET יש שתי מטרות עיקריות:

1. לעזור למטופלים להבין שתפיסת הכאב במוח מושפעת במידה רבה מהימנעות מרגשות הקשורים לטראומה או מתח, ובהם כאב רגשי, אבל, פחד, כעס ואשמה.

2. לעודד מטופלים לזהות, לעבד ולפתור רגשות קשים אלו כאמצעי להפחתה ואף להעלמת כאב כרוני.

התהליך הטיפולי כולל מספר שלבים מרכזיים, כאשר במהלך מפגשים אישיים וקבוצתיים, המטופלים חותרים לעבודה פסיכולוגית בכמה תחומים:

1. להתמקד בעיבוד רגשי על ידי של רגשות הקשורים לטראומה או לסטרס גופני.

2.לבטא את הרגשות בצורה מילולית.

3. להשתחרר מהרגשות הללו בדרכים אדפטיביות, כמו לקבור אותם בדמיון או לזרוק אותם לים.

רכיבים נוספים של EAET כוללים פסיכו-חינוך לגבי הקשר בין כאב  ורגשות, שיתוף בין אישי ברגשות, תיקוף של חוויות רגשיות ומשימות הניתנות למטופול לשיעורי בית כמו כתיבה אקספרסיבית ותרגול תקשורת אדפטיבית של רגש.

דרך התייחסות לגורמים הרגשיים שיכולים לתרום לכאב כרוני, EAET שואף לספק למטופל כלי רב עוצמה להפחתת חומרת הכאב ולשיפור הרווחה הפסיכולוגית.

המחקר: EAET יעיל מ-CBT

במחקר השתתפו 126 חיילים משוחררים, בעיקר גברים מבוגרים, שחוו כאבי שרירים וכאבי שלד במשך שלושה חודשים לפחות. המשתתפים חולקו באופן אקראי לקבוצה אחת שקיבלה טיפול EAET ולקבוצה שניה שקיבלה CBT. ההתערבות כללה פגישה אישית אחת ושמונה מפגשים קבוצתיים.

בסיום הטיפול, המשתתפים בקבוצת EAET דיווחו על ירידה משמעותית יותר ברמות הכאב בהשוואה לקבוצת ה-CBT. בממוצע, משתתפי ה-EAET חוו ירידה של שתי נקודות בדירוג על סולם הכאב, בעוד שבקבוצת ה-CBT דווחה הפחתה של קצת יותר מחצי נקודה (0.6).

יתרה מכך, שיעור מרשים של 63% מקבוצת ה-EAET דיווחו על הפחתה של לפחות 30% בכאב, בהשוואה ל-17% בלבד בקבוצת ה-CBT.

אחד הממצאים הבולטים של מחקר זה הוא ש-EAET מועיל במיוחד עבור מי שמתמודד עם מצבים נפשיים המתרחשים במקביל לכאב הכרוני, כמו דיכאון, חרדה והפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD). זה יתרון משמעותי שכן רבים מהסובלים מכאבים כרוניים מתמודדים גם עם בעיות נפשיות נלוות.

מועד פרסום:

21 ביוני 2024

Yarns, B. C., Jackson, N. J., Alas, A., Melrose, R. J., Lumley, M. A., & Sultzer, D. L. (2024). Emotional awareness and expression therapy vs cognitive behavioral therapy for chronic pain in older veterans: A randomized clinical trial. JAMA Network Open, 7(6), e2415842. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2024.15842

מה חדש?