היעילות של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) גבוהה מאוד, עבור ספקטרום נרחב של בעיות נפשיות, לפחות לפי המחקרים.
אחד הרכיבים בבסיס הצלחת השיטה הוא שילוב שיעורי בית כחלק מהחוזה הטיפולי, חלק אינהרנטי מתהליך השינוי.
יש כל מיני סוגים של טיפול פסיכולוגי, חלקם כוללים גם שיעורי בית, אבל ב-CBT זה ממש רכיב מפתח.
תוצאות טיפוליות תלויות באופן ניכר בעבודה שהמטופל עושה במפגשים עצמם, אבל כדי שההתקדמות במפגשים תשיג השפעה מלאה, המטופל חייב ליישם ולתרגל את המיומנויות שלמד ביומיום, בחיים האמיתיים.
יש מטופלים שיגיבו היטב לכל סוג של שיעורי בית, בעוד שאחרים ממש יילחמו כדי להשלים אותם, או שיניחו אותם בצד בתואנה שלא מצאו בהם תועלת ממשית.
אבל אנחנו הרי רוצים שינוי…
לכן הכרחי שמטופלים ייצאו מאזור הנוחות:
למשל, חיוני ללמוד לזהות ולתמלל מחשבות טורדניות ולא רצויות, תוך הגברת ההבנה של רגשות ותחושות.
רפלקציה פנימית היא היבט חיוני בכל תהליך של התפתחות פסיכולוגית.
חשוב גם למצוא את הדרכים להתעודד ולהרים את המוטיבציה, שהיא תנאי כדי לקדם את מטרת הטיפול.
חשוב לתפור את סוג שיעורי הבית הנכון עבור כל מטופל, כדי להגביר את סיכויי ההצלחה.
סוגים של שיעורי בית ב-CBT
יש סוגים רבים ושונים של שיעורי בית:
תרגול נשימה סרעפתית בעת חרדה, כתיבת יומן מחשבות בהן המטופל מתעד חשיבה שגורמת למצוקה (יומן הוא דרך מצוינת לעקוב אחר הטיות קוגניטיביות או עיוותי חשיבה), חשיפה בהמשך לתהליך שהתקיים במפגש עצמו, ניתוח בעד ונגד ועוד המון משימות.
כאשר מטפל נותן שיעורי בית למטופל, חשוב שיעבור עליהם עם המטופל ואולי גם ידגים לקראת סיום הפגישה, זאת כדי לוודא את הבנת המשימה.
מומלץ גם להסביר את מטרת המטלה - מטופל שלא מבין מה הטעם להתאמץ במשימת בית, ישקיע בה פחות מאמץ.
אפליקציות להכנת שע״ב ב-CBT
מטופלים רבים, בעיקר צעירים, יעדיפו לתרגל בין המפגשים באמצעות אפליקציות של טיפול קוגניטיבי התננהגותי.
אפליקציות טיפוליות יכולות לעזור למטופל לעקוב אחר מצבי הרוח, הרגשות והסימפטומים הנפשיים.
חלקן פלטפורמה לתרגול CBT או מיומנויות טיפוליות נוספות, כמו מדיטציות מיינדפולנס מובנות או טכניקות קרקוע ו-PMR.
לא כל האפליקציות מציעות את אותן תועלות ולא כולן ידידותיות למשתמש באותה מידה. לכן כדאי שהמטפל יתנסה קודם בעצמו וגם יבדוק מה הערכת היעילות של האפליקציה במחקרים.
התנסות של המטפל עצמו באפליקציה ימקם אותו בעמדה מקצועית ורצינית יותר, בה יוכל להשיב על שאלות המטופל בלי לפנות לשירות התמיכה של היישומון.
האם שיעורי בית בטיפול CBT יעילים?
סקירה מ-2010, שניתחה 23 מחקרים על שיעורי בית בטיפול CBT, מצאה ראיות שמצביעות על כך שמטופלים שהשלימו את שיעורי הבית במסגרת הטיפול הראו על תוצאות טיפוליות טובות יותר.
אם אתם תוהים למה CBT מחייב שיעורי בית, חשוב להבין שזו הזדמנות חייונית ביותר ליישם מה שנלמד במפגש בזמן אמת (In-vivo), בחיים שלכם.
שימוש מעשי במיומנויות שנלמדות בפגישות צורפו לארגז הכלים הפסיכולוגי החדש שרכשתם.
זו מתנה לכל החיים.
אם אתם פותרים בעיות אמיתיות באמצעות טכניקות וכלים קוגניטיביים-התנהגותיים, הם נטמעים הרבה יותר טוב בתודעה ויוכלו להישלף בשלל הקשרים גם בתום תקופת הטיפול.
התרגול מלמד גם שניתן להשתמש במיומנויות הללו בעצמכם, בלי עזרת מטפל או אדם אחר שתומך באופן אקטיבי.
הידע הזה הוא היבט חשוב בהצלחת הטיפול.
בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי אצל ילדים, שיעורי בית ממלאים תפקיד חיוני מכמה סיבות מרכזיות:
ראשית, מטבע הדברים, הם מאפשרים לילד ליישם את הכלים והטכניקות שנלמדו בטיפול באופן מעשי בין הפגישות. בטיפול ב-OCD למשל, שיעורי הבית כוללים לרוב תרגול של מניעת חשיפה ותגובה (ERP), המהווה את אחד המרכיבים המרכזיים בטיפול. ביצוע קבוע של תרגילים אלה מגביר את החשיפה למרכיבים שמעוררים חרדה אצל הילד ובכך מקדם הפחתה בסימפטומים לאורך זמן.
שנית, הצלחה במילוי המטלות בין הפגישות משקפת גם את רמת המוטיבציה והנכונות של הילד להתמודד עם החרדות המעכבות אותו. ילדים שמבצעים את שיעורי הבית שלהם באופן עקבי נוטים להפיק יותר תועלת מהטיפול, משום שהם עוסקים יותר בתהליך הטיפולי וממשיכים להתקדם גם מחוץ למפגשים עצמם.
מעורבות ההורים היא גורם חשוב בהצלחת הילד למלא את משימות הבית. כשההורים מעודדים את הילד להכין שיעורים, הם מסייעים לו לשמור על התמדה, להתגבר על הימנעות ולהמשיך בתהליך גם כשקשה לו.
בנוסף, בחירה נכונה של רמת הקושי במשימות שניתנות כשיעורי בית יכולה להשפיע מאוד על ההצלחה. אם המשימות קשות מדי או לא קשורות מספיק לסימפטומים של הילד, הוא עלול להימנע מהן.
לכן, תכנון נכון של שיעורי הבית, שמותאם לרמת המוטיבציה ולצרכים של הילד, הוא חלק מהותי בהצלחת הטיפול ב-CBT.
איך מתמודדים עם קושי בהכנת שיעורי הבית?
מטפל שנתקל במטופל שאינו מגלה עניין רב בשיעורי הבית באופן שפוגע בהתקדמות שלו בטיפול יכול להעלות זאת במפגש ולשאול אותו מה מקשה עליו.
אפשר גם לנסות לגוון את סוג שיעורי הבית או לשאול את המטופל אם הוא מעוניין לנסות אפליקציות עם תועלות דומות בין המפגשים.
כששואלים את המטופל בנוגע לאי-השלמת שיעורי הבית, חשוב לעשות זאת בצורה שלא תכעיס אותו, תגרום לו להתגונן או תפגום באופן אחר ביחסים בין המטפל למטופל.
מטפלים/ות, הנה כמה רעיונות לעבודה על הנושא עם מטופלים:
״אתה משלם לי, תן לעבוד״
כדאי להסביר למטופל ששיעורי הבית עוזרים לו לתרגל מיומנויות מחוץ למפגשים, מה שיעזור לו להפיק תועלת רבה יותר בטיפול ובכך גם יותר ערך לכסף ולזמן שהוא משקיע.
תרגול בבית יוביל גם לשיפור גבוה ומהיר יותר, תגמול שאמור לעודד את המטופל לעבוד.
הציעו הקלות פסיכודידקטיות
אפשר להעלות את האפשרות של שיעורי בית אלטרנטיביים, למשל למטופל דיסלקטי שמתקשה לכתוב בשטף.
למשל, אפשר להציע להאזין למדיטציה מודרכת, או מיינדפולנס באפקליציה.
התעכבו על ענייני מוטיבציה - הם עלולים לחבל בהצלחת הטיפול
אפשר לשאול לפשר הדבר בדרך לא מתעמתת, למשל לומר משהו כמו ״יש משהו שמקשה עליך להשלים את שיעורי הבית? איך אוכל לעזור להקל על ההתקדמות שלך?״.
לסיכום:
האפשרות של שיעורי בית יכולה להרתיע חלק מהמטופלים, אבל עבור רבים היא רכיב חיוני בהצלחה.
מי שהמונח ״שיעורי בית״ מעורר אצלו זכרונות ״טראומטיים״ מימי בית הספר, יכול להסתדר טוב יותר עם האתגר של לתרגל מיומנויות במקום להכין שיעורים.
ריפריימינג לגיטימי פה, העיקר הוא יישום המשימה עצמה, לא המילים שנותנים לה.
נכתב ע״י מומחי מכון טמיר
מקורות:
Mausbach, B. T., Moore, R., Roesch, S., Cardenas, V., & Patterson, T. L. (2010). The relationship between homework compliance and therapy outcomes: An updated meta-analysis. Cognitive Therapy and Research, 34(5), 429-438 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2939342
Selles, R. R., Belschner, L., Negreiros, J., Lin, S., Schuberth, D., McKenney, K., ... & Stewart, S. E. (2017). Group family-based cognitive behavioral therapy for pediatric obsessive-compulsive disorder: Global outcomes and predictors of improvement. Psychiatry Research, https://doi.org/10.1016/j.psychres.2017.11.041