שמי גבריאלה נוגרדי, אני מטפלת באמנות בעלת תואר שני, בוגרת בית ספר לפסיכותרפיה. מטפלת בילדים, בני נוער ובוגרים.
השכלה
-
תואר BA בחינוך מיוחד, אוניברסיטת חיפה
-
תואר MA בטיפול באמנות, אוניברסיטת לסלי
-
לימודי פסיכותרפיה אנליטית למטפלים באמנויות, מרכז ויניקוט
ניסיון מקצועי
עבודתי כיום מתחלקת בין הקליניקה לבין אשפוז יום לבוגרים, במסגרת האגף לבריאות הנפש של משרד הבריאות. באשפוז יום אני חלק מצוות רב מקצועי רחב, אשר נותן טיפול מקיף ומתואם לבוגרים במצבי משבר קשים. במסגרת זו, אני מטפלת ביחידים ובקבוצות, בשיחה ובאמנות.
בתחילת דרכי המקצועית, עבדתי במרכז מילמן בחיפה - מרכז טיפולי לילדים עם אוטיזם ולמשפחותיהם. בשנים אלו, צברתי ניסיון בטיפול משותף להורה ולילד, אשר מטרתו לתמוך בקשר ולשפר את דרכי התקשורת ביניהם.
בהמשך, טיפלתי בילדים ובבני נוער בתוך מסגרות בית ספריות. במסגרת עבודה זו, קיימתי הדרכות הורים והתייעצויות עם הצוות החינוכי. קיומה של עבודה מערכתית, באמצעות קשר רציף עם כלל הגורמים המטפלים בילד, יוצרת בסיס לעבודה טיפולית אפקטיבית בילדים והיא מאפיינת גם את עבודתי בקליניקה.
העבודה המשותפת עם אנשי טיפול ממקצועות משיקים (עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, פסיכיאטריה, קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, ייעוץ חינוכי ועוד) עזרה לי לסגל ראיה טיפולית רחבה, הנוגעת בתחומי חיים ותפקוד שונים. היא לימדה אותי מגוון של נקודות מבט, אשר מאפשרות להעמיק את ההתבוננות בעולמו של המטופל.
אני מאמינה
הקשר בין המטופל לביני נמצא בלב הטיפול. מהימנות, יציבות, הקשבה עמוקה, קבלה וסקרנות בונים ביטחון בתוך הקשר הטיפולי. בתוך קשר כזה, אפשר לגעת באזורים סבוכים, רגישים וכואבים בנפש, להבין יותר טוב את מקורות הקושי ולהתחיל למצוא יחד דרך אחרת.
בתוך התהליך הטיפולי, אני מזמינה להתבוננות משותפת בדפוסי חשיבה ורגש שאינם מיטיבים עם המטופל, לצד חוזקות ומקורות כוח, העומדים לרשותו ויכולים לסייע לו בהתמודדות ובתנועה קדימה. הדרך לחיים טובים יותר היא ייחודית, פרטית. ההבנה אודות מה שהמטופל זקוק לו ואודות הדרכים לשינוי בחייו נצבר במפגש בינינו, כידע משותף. כמטפלת, אני מחזיקה את האפשרות לתנועה ועוזרת למטופל להבין איזה שינוי הוא רוצה עבור עצמו. מה היה רוצה לשנות כדי לפתח יותר גמישות וחוסן? אילו שינויים אפשר להשיג ועם מה ניתן ללמוד לחיות מתוך השלמה?
בטיפול שאני מציעה יש אפשרות לשיחה או לאמנות, או לשילוב של השניים - בהתאם לצורך של המטופל. לאמנות, לכשעצמה, יש כוח טיפולי רב. היא נותנת גישה לאזורים בנפש שאינם נגישים לחשיבה ולמילים, או שכואב מדי לגעת בהם. במיוחד בטיפול בילדים, האמנות יכולה לשמש כחלון - עבורם ועבור הוריהם - למחשבות ולרגשות, לסיפור חייהם ולסיפורה של המשפחה מנקודת מבטם, באופן הייחודי שבו הם מספרים אותו ואשר לעיתים קרובות אין ברשותם את המילים לבטאו. עבודה עם חומרי אומנות יכולה לסייע בהבנה (מתוך התבוננות בתהליך ובתוצר) וגם לסייע בעיבוד ובוויסות, מתוך חוויות של התנסות, חקירה, מגע ופעולה. באופן זה, היא יכולה לייצר תנועה במקומות שיש בהם תקיעות ומאפשרת לגלות כוחות של חיים.
בטיפול בילדים, אני מנסה להבין את מכלול הצרכים והקשיים של המשפחה, כאשר המטרה היא לסייע בשיפור התקשורת וההתנהלות בבית, כך שיהיו אפקטיביות ומיטיבות יותר. ההתייחסות להורים כשותפים לתהליך הטיפולי של ילדיהם מלווה אותי לכל אורך דרכי המקצועית ומהווה עיקרון מרכזי בתפיסתי הטיפולית. לכן, הדרכת הורים היא חלק מרכזי מהטיפול בילדים. מטרתה, בין השאר, לתמוך בהורים, אשר קשייו של הילד מסבים להם לעיתים קרובות מצוקה. במסגרת הקשר עם ההורים, אני מזמינה להתבונן ולהכיר יחד את דפוסי הקשר והתקשורת במשפחה: את האופנים שבהם הדפוסים הללו תורמים לקרבה ולרווחה, ואת האופנים שבהם הדרכים השגורות והמוכרות גורמות לריחוק או למצוקה. בהמשך לכך, נבדוק יחד את האפשרויות בהן ניתן לסגל דפוסים חדשים ומיטיבים יותר.
אני אוהבת את העבודה הטיפולית, מסורה לה וממשיכה ללמוד אותה בכל עת ובכל מפגש עם כל מטופל.
תאמו שיחת ייעוץ
עם ראש המכון: