פחד מרעשים חזקים | תבהלה מיידית על רקע קולות עזים

רעש גדול מדי?

לא בשבילנו:

פחד מקולות חזקים, המכונה ליגירופוביה, סונופוביה או פונופוביה, הוא פוביה ספציפית שבה אנשים חווים פחד מופרז ובלתי רציונלי מרעש חזק.

עבור מי שסובל מליגירופוביה, רעש חזק עלול לעורר תגובה מיידית שנעה מבהלה מיידית, דרך חרדה קלה ועד פאניקה מוחלטת.

לעיתים קרובות, הם מארגנים את חייהם בצורה שמאפשרת להם להימנע לחלוטין מקולות חזקים.

כשפוביה מתחילה לשבש את חיי היום-יום, זה הזמן לפנות לעזרה מקצועית.

מטפלים יכולים לאבחן את הבעיה ולהציע מגוון טיפולים שיעזרו להתמודד עם הפחד.

נעסוק כאן בתסמינים, באבחון ובטיפול בפוביה מקולות חזקים – איך לזהות את הבעיה ואיך לטפל בה כדי לחזור לשגרה.

תסמינים

כולנו נבהלים או מתעצבנים מרעש חזק מדי, למשל מאופנוע שמזכיר אזעקה.

אבל עבור מי שסובל מליגירופוביה, התגובה הרבה יותר קיצונית שיכולה להתרחש בזמן הרעש, לפניו, או אפילו לאחר שהוא הסתיים.

חלק מהרעשים החזקים, כמו אלה שמשמיעים זיקוקים, עשויים להיות נסבלים ביתר קלות כיוון שהם קשורים לאסוציאציות נעימות, חוויות שרוב האנשים יכולים להתחבר אליהן.

הסובלים מליגירופוביה, לעומת זאת, חווים תגובה ממש אינטנסיבית לכל סוג של רעש חזק (או בציפייה לקראתו), לא משנה מה ההקשר או הגורם שמסביר אותו.

התסמינים משתנים בעוצמתם מאדם לאדם, ויכולים לכלול:

• פחד עז

• קוצר נשימה

• דופק מואץ

• הזעה

• סחרחורת

• התקף חרדה

• צרחות (קול גבוה בחזרה)

• התעלפות

• כאבים בחזה

כדי להימנע מהתמודדות עם רעשים חזקים, אנשים עם פוביה זו עשויים לשנות את שגרת יומם. אך גם התסמינים וגם ההימנעות יכולים ליצור מתח משמעותי ולהפריע להם בתפקוד היומיומי.

אבחון

ליגירופוביה נחשבת לפוביה ספציפית – פחד קיצוני ובלתי רציונלי ממשהו שאינו מהווה סכנה ממשית. אדם הסובל מפוביה זו יגיב בתסמינים קשים בכל פעם שייחשף לגורם הפחד, ולעיתים אפילו המחשבה על החשיפה מספיקה כדי לעורר את התגובה הפובית.

כאשר אדם פונה לאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש לאבחון, הוא יישאל שאלות לגבי מצבו הבריאותי הכללי, תנאים נוספים שעלולים להיות קיימים והיסטוריה בריאותית משפחתית. בהתאם לאיש המקצוע, ייתכן שיתבקש למלא גם טפסים נוספים הנוגעים לבריאות הנפשית.

לפי המדריך האבחוני DSM-5-TR, כדי לאבחן פוביה צריכים להתקיים הקריטריונים הבאים:

• ישנו פחד מוגזם מאובייקט או מצב מסוים.

• התגובה לפחד מתרחשת באופן מיידי בנוכחות הגורם המפחיד.

• הפחד גורם לאדם להימנע מהגורם המפחיד או לסבול אותו במצוקה קיצונית.

• הפוביה גורמת למצוקה משמעותית או מגבילה את יכולתו של האדם לחיות את חייו כרגיל.

• התסמינים נמשכים לפחות שישה חודשים.

• התסמינים לא ניתנים להסבר טוב יותר על ידי מצב בריאותי אחר.

טיפול בפוביה מרעשים

יש כמה דרכים לגשת לבעיה, בדרך ללהשיב אל כנו את השקט הנפשי.

אחת הגישות המרכזיות היא טיפול התנהגותי קוגניטיבי, או CBT, שכולל שיחות טיפוליות שמטרתן לאתגר את המחשבות וההתנהגויות הלא מסתגלות שקשורות לפוביה. בטיפול הזה עובדים יחד עם המטופל כדי לשנות את התפיסה שלו לגבי רעשים חזקים והתגובה המיידית שלו אליהם.

טיפול CBT כולל שימוש בטכניקה הדרגתית של חשיפה, בה המטופל נחשף לגורם הפחד – במקרה הזה, רעשים חזקים – בתנאים מבוקרים.

החשיפה יכולה להתבצע באמצעות דמיון, מציאות מדומה או במציאות עצמה, מה שעוזר למטופל להתרגל לרעש ולהפחית את החרדה.

בנוסף טיפולים חדישים יותר של גישה CBT, כמו טיפול ACT, נמצאו יעילים לטיפול בפחד מרעשים

גם טכניקות הרפיה ומדיטציית מיינדפולנס משחקות תפקיד חשוב, בכך שהן מלמדות את המטופל איך להרגיע את עצמו ולשלוט בתגובות החרדה שלו.

במקרים מסוימים, כשיש צורך בכך, תרופות עשויות להיכנס לתמונה כדי להקל על תסמינים מסוימים או לטפל בבעיות נוספות כמו דיכאון או חרדה נלווית.

בואו נדבר על הדברים

החשובים באמת

שיחת ייעוץ ממוקדת

עם ראש המכון