מהי למידה באמצעות צפייה?
למידה באמצעות צפייה היא מצב אנו משתמשים ביכולות הקוגניטיביות שלנו לזכירה ולהסקת מסקנות כדי שנוכל לשנות את התנהגותנו בעקבות ניסיונם של אחרים.
אדם אחד צופה בהתנהגותו של אדם אחר שקיבל חיזוק או עונש ואחר-כך מתנהג באופן דומה למדי או נמנע מלעשות כן- תלוי אם האדם בו צפה חוזק או נענש.
יתרונות של למידה תצפיתית
היכולת הזו טומנת בחובה תועלת עצומה:
-
היא מאפשרת לרכוש דפוסי התנהגות מורכבים ורחבי היקף מבלי לעבור את כל התהליך המייגע של ניסוי וטעייה,
-
ניתן להרוויח מידית משגיאות ומהצלחות של האחרים.
-
דרך למידה זו איננה בלעדית לאדם ספציפי.
אלברט בנדורה המחיש למידה כזו במעבדתו כאשר במסגרת הניסוי ילדים צפו במודלים של מבוגרים אשר נוהגים באלימות כלפי בובה גדולה מפלסטיק.
ניכר כי אותה התנהגות נמצאה בשכיחות רבה יותר בילדים שנחשפו למודלים התוקפניים.
כלומר, ילדים חיקו התנהגויות באופנים שונים:
-
התנהגות פרו-חברתית (סיוע)
-
התנהגות אנטי-חברתית (פגיעה)
יש מודלים רבים ללמידה.
מה שעולה במחקר הוא כי התנהגות נצפית של המודל תשפיע ביותר כאשר:
-
נתפס באורח חיובי וזוכה לאהדה וכבוד
-
קיימים קווי דמיון בין תכונות המודל לבין אלו של הצופה.
-
הצופה מתוגמל על כך שהבחין בהתנהגות המודל.
-
התנהגות המודל גלויה ונראית לעין.
-
חיקוי ההתנהגות מתאפשר על-ידי הצופה.
כתיבה:
תלמידת MA בפסיכולוגיה חינוכית,
מתאמת טיפול במכון טמיר,