בכרך האחרון של כתב העת שיחות מופיע מאמר שלפרופ' יונה טייכמן על הדרכה בפסיכותרפיה.
טייכמן ניגשת אל הנושא כחוקרת, ומצאתי את נקודת המבט הזו מאד מאירת עיניים.
לכן המשכתי בשקיקה למחקר שהיא ערכה עם קולגות בבינתחומי, ד"ר גבע שנקמן וד"ר אטי ברנט, לגבי תרומתה של הדרכה לתוצאות הטיפולים בעיני המודרכים.ות.
המחקר ותוצאותיו הוצגו בכנס של הISPR, הקבוצה הישראלית למחקר בפסיכותרפיה, "החיפוש אחר מנגנונים המקדמים שינוי והתפתחות" 2019.
כתיבה:
פסיכולוגית קלינית מדריכה
ופסיכולוגית ראשית במכון טמיר
האם הדרכה תורמת? איך? למי? במה?
על השאלות הללו יש הרבה חומר תיאורטי, ופחות מחקרי.
אשתף בקצרה בתוצאות המחקר, ומקווה שתתרמו מזה גם אתם.ן.
הממצאים אינם מפתיעים, ומסתדרים מאד עם האינטואיציה, אך למחקר מדעי יש את הכח לתקף ולארגן, ולהפוך את הידע והניסיון לכח.
כלי המחקר היו שאלון מובנה ושתי שאלות פתוחות, שערכו עליהן ניתוח תוכן סיסטמטי.
המודרכים מילאו את השאלונים באופן אנונימי.
מניתוח גורמים של השאלון עלו שני פקטורים מרכזיים, עם בולטות לפקטור הראשון:
1. פקטור תמיכתי - בתוכו פריטים כמו "המדריך תומך" "אנחנו מבינים זה את זה" "אמפתיה" "אני מרגיש מוערך".
2. פקטור דידקטי-לימודי - פריטים כמו "אג׳נדה לטיפול" "הכוונה תיאורטית" "התייחסות לטעויות שלי", "אינטרפטציות".
״לחנך משמע לשייך״
-- ס. יזהר
עד כמה תרמה ההדרכה לתוצאות הטיפול?
מניתוח תוכן של השאלה "עד כמה תרמה ההדרכה לתוצאות הטיפול? פרט בקצרה", עלו התימות הבאות:
מימד תמיכתי, בטחון ומסוגלות, שמורכב מ:
-
החזקה
-
חופש התנהלות
-
ביקורת
מימד דידקטי מקדם הבנה, ובתוכו:
-
כלים פרקטיים
-
מטרות טיפוליות
-
חיבור לתיאוריה
-
הבנת היחסים הטיפוליים- הבנת המטפל, הבנת הקשר הטיפולי, הבנת המטופל
מה מטפלים תפסו כחוויות משמעותיות בהדרכה?
מניתוח תוכן של השאלה "תאר/י חוויה משמעותית בה התנסת במהלך ההדרכה. תאר/י את עיקרי המקרה, הארוע, החוויה, ואת התרומה להרגשת הזהות כמטפל/ת" עלו התימות הבאות:
התפתחות עצמית כמטפל
-
מודעות לקשיים וקישור לטיפול
-
עבודה על העברה נגדית
-
דיון ברגשות המטפל
-
הזדהות עם המטופל
-
שחרור מהגנה.
תשובות לדוגמה של מטפלים:
"היכולת של המדריך להישאר באמפתיה גם לחוויה שלי וגם לחוויה של המטפל עזרה לי להתמודד עם הקשיים שעולים בי ובחדר הטיפול"
" מטופל מבוגר אשר מעורר בהעברה הנגדית דברים שחדשים לי. המדריכה היתה קשובה ומאד סייעה לי לחקור ולהבין את עצמי במהלך הזה. את המיקום שלי מולו, מדוע הדברים האלה עולים ואיך לאפשר לי לצמוח מתוך זה בטיפול וכך לסייע למטופל"
"היתה חוויה מאד אישית שלי שבה ההעברה הנגדית שלי הגיחה בכל הכח. ונורא נבהלתי מזה. בהדרכה הצליחו לאסוף את זה עבורי ולהרגיע ולנרמל אפילו להציע התערבות שלא חלמתי שיהיה לי האומץ לעשות. ועשיתי בסופו של דבר. האירוע הזה שחרר משהו בטיפול ולתחושתי חיזק מאד את הקשר ביני לבין המטופל"
התמודדות מול המטופל
-
מחשבות אובדניות וגורמי סיכון
-
קרעים בברית הטיפולית (התנגדות, תוקפנות, תקיעות)
-
ניהול הטיפול
-
הבנת המטופל
-
עבודה עם ההורים
יחסי מדריך- מודרך
-
העצמה
-
הכלה
-
ביטחון
-
אמפתיה
-
רגישות
-
ביקורת
ביקורת של מודרכים על מדריכים בפסיכותרפיה
עורכי המחקר הרחיבו על הביקורת, וסימנו כאיזור שדורש תשומת לב
בתוך הנושא הזה עלו 3 תימות:
ביקורתיות יתר של המדריך
-
"ביקורת תמידית שהקשתה עליי להגיע להדרכה ולשתף"
-
"האשמת המטפל בכישלון הטיפול"
-
"היותו תוקפני ולא נעים"
פספוס בחוויה הרגשית
-
"חוסר בהתלהבות אותנטית של המדריך ממני כמטפל"
-
"למדריכה היתה פרה קונספציה מוטעת על רגשותיי בבואי להדרכה והייתי צריך להמציא משהו על מנת שההדרכה תמשך ואז הפגישה לא עסקה במטופל או בתהליך הטיפולי"
העדר קשר בין המדריך למודרך וחומר ההדרכה
-
"ההדרכה לא היתה מחוברת אל זהותי כמטפל"
-
"המדריכה לא הכירה אותי כלל"
-
"המדריכה לא זכרה את המטופלים והיה צריך להזכיר לה בכל מפגש"
-
"לא נוצר קשר קרוב ביננו ולא היתה עבודה על נושאים משמעותיים"