פלצבו עובד גם אם המטופל יודע שאין בו כלום ושום דבר

  

מנגנון הפלצבו נחשב עד לא מזמן לסוג של אשליה פסיכולוגית, פרוצדורה מסקרנת שמהתלת בתודעה, כאשר סוד כוחה בכך שהאדם אינו מודע למניפולציה שמופעלת עליו.

אבל בשנים האחרונות אנחנו רואים עוד ועוד מחקרים המלמדים כי פלצבו יעיל גם כאשר האמת מוצגת בצורה גלויה.

 

היכולת של פלצבו לעורר תהליכים רגשיים, פיזיים ומנטליים מוכחת כיום במחקרים מדעיים המצביעים על המשקל המכריע של אמונה וציפייה, כולל השפעה של אפקט פלצבו על הצלחת טיפול פסיכולוגי.

 

פלצבו גלוי, המכונה גם פלצבו ישיר או פלצבו לא מטעה, מתאר הליך בו המטופל מודע לחלוטין לכך שהתרופה אותה נטולת חומר פעיל, ובכל זאת המטופל מושפע בכיוון הרצוי. 

הרעיון הזה מציע דרכי טיפול יצירתיות וחדשות לטיפול במצבים בריאותיים, כמו גם במצבים פסיכולוגיים, כמו התמודדות עם לחץ נפשי, רגשות אשם, כאב כרוני, שמירה על מוטיבציה ויכולת התמדה בפעילויות שמאתגר הלתמיד בהן.

 

סקירת מחקרים שפורסמה לאחרונה ע״י החברה הפסיכולוגית הבריטית, בוחן דרכים בהן פלצבו משפיע על חיי היום-יום שלנו תוך הצגת תובנות אמפיריות עדכניות.

הסקירה בוחנת את ההשפעה של פלצבו על מגוון תחומים – החל מהפחתת סטרס ועד עידוד התנהגות פרו חברתית.

 

תוצאות המחקרים מדגישות את כוחו של הפלצבו לעורר שינויים פסיכולוגיים ופיזיולוגיים גם כשאין בו מרכיב פעיל, ומזמינות אותנו לשאול – האם ניתן לחיות חיים טובים רק על בסיס האמונות שלנו?

 

 

 

פלצבו עוזר בהפחתת לחץ נפשי

 

אחת הדרכים בהן פלצבו עובד היא הפחתת סטרס.

במחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת מישיגן, נמצא כי פלצבו גלוי יכול להפחית תחושות של מתח רגשי.

במחקר, נבדקים קיבלו תרסיס לאף, שלא היו בו רכיבים פעילים. החוקרים אמרו למשתתפים שהתזת החומר לנחיריים יכולה לעזור בהפחתת רגשות שליליים, אם יאמינו בכך.

תוצאות המחקר הראו כי המשתתפים חוו פחות מצוקה רגשית כאשר הוצגו בפניהם תמונות מטרידות, והמדדים המוחיים של מצוקה היו נמוכים יותר.

 

בהמשך, המחקר הורחב ונבדק על אנשים שסבלו מתח ממושך בעקבות הקורונה, ונמצא כי המשתתפים שקיבלו פלצבו לא מתעתע (כלומר פלצבו רגיל) דיווחו על ירידה משמעותית במתח, בחרדה ובדיכאון אחרי נטילת הגלולות לאורך שבועיים ימים.




 

פלצבו מפחית אשמה

 

דרך נוספת בה פלצבו עובד היא הקלה על רגשות אשם.

רגשות אשמה יכולים להיות חשובים בכך שהם מעודדים אותנו לתקן טעויות, אך יש אנשים שחווים רגשות אשמה בצורה מוגזמת ופוגענית, גם במצבים בהם הם לא עשו דבר רע.

 

במחקר שנערך ב-2022 על ידי באוניברסיטת בזל, נבדקו 109 משתתפים בריאים שהתבקשו לכתוב על מקרה בו הפרו כללים חשובים או פגעו במישהו.

לאחר מכן הם דיווחו על קיומם או היעדרם של רגשות, ובכללם אשמה, בושה וגאווה.

קבוצה אחת קיבלה פלצבו לא מתעתע (כלומר פלצבו רגיל), וקבוצה שנייה קיבלה את אותו הפלצבו אך נאמרה להם האמת, שהוא אינו מכיל חומר פעיל ושזה רק פלצבו. קבוצת הביקורת לא קיבלה טיפול.

 

הממצאים הראו כי גם הפלצבו המתעתע וגם הפלצבו הישיר היו יעילים בהפחתת רגשות אשמה לעומת קבוצת הביקורת.

כלומר, פלצבו יכול לעזור להפחית רגשות אשמה גם כאשר אומרים למטופלים את האמת, מה שמעיד על כך שניתן להשתמש בו בצורה אתית ולסייע בהקלה על רגשות מכבידים, כמו אשמה.




 

פלצבו משכך כאב פיזי

 

הדרך השלישית בה פלצבו גלוי עובד היא בהתמודדות עם כאב פיזי.

במחקר שפורסם ב-2023 בכתב העת האירופי לכאב, החוקרים בדקו את ההשפעה של פלצבו גלוי על תחושת כאב.

 

במחקר זה, 60 משתתפים טבלו ידיים במים קרים מאוד, פעולה שגורמת לכאב. פעם אחת הם עשו זאת ללא שום קרם, ובפעם השנייה נמרח על ידם קרם (והם ידעו שאינו מכיל חומרים פעילים). חלק מהמשתתפים צפו בסרטון שמסביר על ההשפעות של פלצבו ונאמר להם שהקרם יכול להקל על הכאב באמצעות מנגנוני פלצבו. לקבוצה אחרת נאמר שהקרם הוא קרם יעיל להקלה על כאב.

 

הממצאים הראו כי הפלצבו הגלוי היה לא פחות יעיל מהפלצבו הרגיל בהפחתת תחושת הכאב. כלומר, גם כאשר המשתתפים ידעו שהקרם אינו מכיל חומרים פעילים, הוא עדיין סייע להם להתמודד טוב יותר עם הכאב.





פלצבו עוזר לשמור על התמדה

 

הדרך הרביעית שבה פלצבו עובד היא בהגברת מוטיבציה ושמירה על התמדה בפעילויות חיוביות.

במחקר שנערך ב-2021 על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת גרץ, התבקשו 160סטודנטים לבצע תרגילים של הרפיית שרירים פרוגרסיבית בבית במשך שבועיים.

חצי מהמשתתפים קיבלו בקבוקון שמן חמניות שסומן כ"פלצבו" ונאמר להם לקחת שלוש טיפות לפני כל תרגיל, לצד הסבר על איך פלצבו יכול לעבוד גם באופן ישיר, ללא רכיב פעיל.

 

ובכן, המשתתפים שקיבלו את הפלצבו לא דיווחו על תחושת הרפיה גופנית גבוהה יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת, אבל הם כן ביצעו יותר תרגול בבית, בהשוואה לקבוצה שלא קיבלה את שמן הפלאים.

 

המסקנה מהמחקר הייתה שפלצבו גלוי עשוי לעזור לאנשים להתמיד בתוכניות פיזיות, שאולי בטווח הארוך יועילו להם. כלומר, פלצבו יכול לשפר את המוטיבציה וההתמדה לבצע פעולות חיוביות, גם כשאנשים יודעים שאין בו חומר פעיל.




פלצבו מגביר התנהגות פרו-חברתית

 

פלצבו גלוי עובד גם בעידוד ביצוע התנהגויות אלטרואיסטיות.

במחקר שנערך ב-2023, 160 משתתפים התבקשו לתכנן לבצע פעולה אחת של טוב לב בכל יום במשך שבוע. לדוגמה, לעזור למישהו או להפגין דאגה כלפיו.

 

חלק מהמשתתפים קיבלו הסבר על פלצבו ועל האופן שבו הוא יכול לעבוד גם בלי חומרים פעילים, ונאמר להם לטפטף כל בוקר 3 טיפות של שמן חמניות, שסומן כ"פלצבו", זאת במטרה לעזור להם להתמיד בפעילויות החיוביות שלהם למען הזולת. קבוצת הביקורת לא קיבלה את הפלצבו.

 

תוצאות המחקר הראו שהמשתתפים שלקחו את הפלצבו ביצעו בממוצע יותר פעילויות של טוב לב בהשוואה לקבוצת הביקורת (5.8 פעולות לעומת 5.2). ההבדל לא גדול, אבל ברור שהפלצבו הגלוי הגביר את המוטיבציה לבצע את הפעולות המתוכננות.

 


 

 

מקורות:

 

 

Saunders, B., Marticorena, F. M., & Gualano, B. (2023). Do you have to lie to induce placebo effects? The use of open label placebos in sport and exercise. In Placebo effects in sport and exercise (1st ed., pp. 11). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003229001

 

 

Young, E. (2024, October 11). Five ways ‘honest’ placebos can help. The Psychologist. The British Psychological Society. https://www.bps.org.uk/news-and-policy/five-ways-honest-placebos-can-help

 




השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:

הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם
חסר שם מלא

מס׳ הטלפון אינו תקין

מה חדש?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024