ד"ר רוני אלפנדרי
ראיון עם ד"ר רוני אלפנדרי,
חבר ועדת הוראה ומרצה,
מרכז הקבלה לתוכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית,
מראיינת:
לירון שניר, MSW,
פסיכותרפיסטית פסיכודינמית
ספר על עצמך
שמי ד"ר רוני אלפנדרי, עו"ס קליני, מרצה בביה"ס לעבודה סוציאלית בבר אילן בתוכניות השונות, חבר בועדת ההוראה, מטפל בקליניקה פרטית. אני משמש כנציג ישראל מטעם האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה ב WCP- World Council for Psychotherapy. WCP הינו ארגון בינלאומי המשתייך לאחת מסוכנויות האו"ם.
ספר על התוכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית בבר אילן
התוכנית היא מבין התוכניות הותיקות בארץ לפסיכותרפיה פסיכואנליטית , קרוב ל 30 שנה, תוכנית שנותנת מקום רחב למגוון תאוריות פסיכואנליטיות עם דגש על האופן שבו התאוריות מקבלות ביטוי קליני בעבודה בישראל. המרצים הם מטפלים בכירים ומורים מנוסים בפסיכותרפיה. התוכנית הינה תוכנית תאורטית וקלינית משולבת.
התוכנית מאפשרת לאנשי מקצוע עם ניסיון משמעותי בתחום הטיפול להגיע לידי מומחיות ולהעשיר את הידע שלהם.
תוכנית הלימודים כולל מגוון עשיר של תכנים. לדוגמא: ויניקוט וההוגים שבאו בעקבותיו, ביון וההתפתחויות שמחשבתו עוררה בשדה האנליטי, קוהוט והתפיסה האינטרסובייקטיבית, עבודת חלומות והתפתחות המחשבה הסימבולית, הנרקיסיזם, עבודתו הקלינית והתיאורטית של פרויד מבעד פרשנותו של לאקאן, מצבים מנטליים ראשוניים ועוד.
חברי ועדת ההוראה הכוללים מלבדי את ראש התוכנית, פרופ' משה הלוי ספירו, מטפל וחוקר פסיכואנליטיקאי בכיר והעורך הראשי של "מארג" –כתב העת הישראלי לפסיכואנליזה, גב' חנה ריינשרייבר (מרכזת ההדרכה) ומר מרווין מילר (מרכז כתיבת עבודות).
חברי ועדת ההוראה מלווים את קבוצות הלימוד במהלך שלוש השנים בפגישות קבוצתיות תקופתיות. הנחייה זו באה בכדי לקדם את תהליך הלמידה ולאפשר מרחב פתוח בו ניתן לבטא ולהקשיב למגוון רעיונות וחוויות העולות מהתהליך הלימודי.
בנוסף, ישנו מערך משובים והתחשבות רבה בנכתב בהם. חברי ועדת ההוראה לוקחים ברצינות את משובי הסטודנטים ומנסים לכונן את מבנה התוכנית כך שתהיה מושתתת גם על צרכי הסטודנטים וגם על תפיסתנו לגבי צרכי הלמידה.
תהליך הלמידה של תכנים פסיכואנליטיים הינו תהליך מורכב ועמוק המפגיש את הסטודנטים עם חלקים שונים באישיותם המקצועית והפרטית. התהליך הוא תובעני אך בהחלט מתגמל לכל מי שבוחר ומצליח להשקיע עצמו בלימודים.
התוכנית מקיימת השתלמויות וימי עיון לתלמידים ולאורחים.
מהי אוכלוסיית היעד?
עו"ס קליניים, פסיכולוגים קליניים, פסיכיאטרים עם ניסיון של שנתיים בבריאות הנפש.
אנחנו מקצים מספר מקומות מוגבל לעו"ס, פסיכולוגיים חינוכיים ושיקומיים, מטפלים בהבעה ופסיכיאטרים במהלך ההתמחות שהניסיון שלהם והיכולות שלהם מיוחדים.
לעיתים קרובות מקומות אלה מאוישים ע"י מטפלים בהבעה אך לא בהכרח.
אנחנו עורכים תהליך ראיונות וקבלה מאד פרטני ויסודי, עם תשומת לב רבה למועמדים השונים, תוך ניסיון לגבש קבוצת לימוד שתאפשר לתרום ולהיתרם.
מהי ייחודיות התוכנית בנוף הטיפולי?
הייחוד של התוכנית הינו השילוב בין התיאוריה והקליניקה. שילוב זה בא לידי ביטוי בתפיסה רחבה של התאוריות השונות, כולל אלה העכשוויות בתחום הפסיכואנליזה וזאת ביחד עם דגש על קבוצות קטנות, תשומת לב לתהליכים הקבוצתיים ותשומת לב אישית ופרטנית לתלמידים. כמו כן, יש לציין שהתוכנית מקפידה על מצוינות אקדמית וקלינית של המרצים.
מהן התוכניות שלכם לעתיד?
אנחנו חושבים לפתח שנה רביעית לאנשים שסיימו תוכנית של שלוש שנים. שנה זאת תכלול העמקה של התכנים שהתחילו ללמוד במהלך שלוש השנים בתוכנית.
בנוסף, אנחנו מוענינים להרחיב את הקשרים של התוכנית עם תוכניות אחרות בתוך בית הספר לעבודה סוציאלית. למשל, תוכנית לטיפול קבוצתי ותוכנית לטיפול בפסיכותרפיה יונגיאנית.
כיצד מפרש יונג חלומות חוזרים? מאמר בהיר על פסיכותרפיה יונגינאנית >