לחשוב, לגעת, לגלם
סמינר קריאה לצוות מכון טמיר
2021-2022
סמינר הקריאה יעסוק בתיאוריה קלינית.
תיאוריה קלינית היא רישיון שהפסיכותרפיסט לוקח לעצמו להפוך ספרי קודש המתקטננים בהבדלים דקים כבחשיבות עליונה, לעיסת נייר גסה שלא מבחינה באמצעים המספקים לו תקווה, נחמה, מפלט, וגם דרך.
אלו הם טקסטים המשמשים כאובייקטים מופנמים, העוזרים לנו להתמודד עם הבעיות, לדעת מהי דרך הישר,ולמצוא השראה.
כשחשבתי מהם הטקסטים שאני נושא קרוב אל ליבי בעבודתי הקלינית, מצאתי די מהר חלוקה לשלוש קטגוריות ברורות:
טקסטים שעוזרים לי לחשוב כשאני מבולבל, כאלה שעוזרים לי להתקרב כשאני מרוחק, וכאלה שעוזרים לי לשמור על שפיות כשאני מזדהה מדי.
לכן הסמינר נקרא:
לחשוב, לגעת ולגלם.
-
כדי לחשוב, נשתמש בטקסטים על התקפת החשיבה של המטפל על ידי התלות של המטופל, שאינו יכול לשאת בנפרדות האינטרסובייקטיבית, ומנסה לבטלה באמצעות הזדהות השלכתית ובריתות אנטי טיפוליות סמויות עם המטפל.
-
כדי לגעת, נתבונן בהפרעות של כוזבות ובכאב הנפשי שהן חוסמות. נרקיסיזם, היסטריה ופרוורסיה יתואר כקושי להגיע למקום חי ומיידי יותר בעולם הפנימי והבינאישי.
-
כדי לגלם בהעברה את הדרמות של העולם הפנימי של המטופל מבלי לאבד את עצמנו, נלמד על תפקידים שונים שאנחנו מקבלים כמטפלים בחיינו ובעבודתנו, וכיצד ניתן לקחת עליהם בעלות מבלי להישחק או להשתמש בהם לרעה.
תנאי ההשתתפות
נדרשת מחויבות להגיע ברצף למפגשים.
אבקש מכל משתתף בקבוצה להתנדב להציג פעם אחת בקצרה מקרה טיפולי רלבנטי למאמר שנקרא במפגש, לפי תיאום מראש איתי לגבי התאמת המקרה למאמרים שנקרא.
בערב לפני כל מפגש אבקש לשלוח לי במייל רפלקציה קצרה עם הרהור/תובנה/שאלה שהטקסט העלה בכם.
הטקסטים
לחשוב:
-
התקפות על חיבורים / ביון
-
אקט החופש / סימינגטון
-
משולשות / בריטון
לגעת:
-
תגובה שלילית לטיפול / ריבייר (באנגלית)
-
המטופל שקשה להגיע אליו / ג'וזף
-
טינה וההיסטרי / חאן
-
רצון וכוח בפרוורסיות / חאן
לגלם:
-
אהבת העברה / פרויד
-
כתמים על היבשת האפלה / שסגה סמירז'ל
-
האם המתה / גרין
-
בלבול השפות / פרנצי
-
הזדהות עם התוקפן / גורביץ'